تاریخ کشور ما در چند صده اخیر قهرمان هایی بی نظیری داشته و ما همیشه یک ملت قهرمان پرور بوده ایم.قهرمانان در کشور ما می توانند عامل حرکت کشور به سمت پیشرفت و تعالی شوند و از این طریق نسل جدید می توانند مابین قهرمانان خودِ واقعی شان را پیدا کنند.

«مستند بانو» روایتی از ایثارگری یک مادر شهید قهرمان

مستند سینمایی «بانو» روایتگر زندگی یک مادر شهید قهرمان است که در ادامه گفت و گوی ما با «محمد حبیبی منصور»، کارگردان این مستند را می خوانید.

حبیبی منصور، کارگردان این مستند دغدغه خود از پرداختن به این موضوع را یافتن قهرمانان ناشناخته و به تصویر کشیدن ابعاد زندگی آن ها دانست و گفت: آدم های قهرمان،انسان های ویژه ای هستند و می توانند با وجود همه ی مشکلات، سختی ها را پشت سر بگذارند.این انسان ها از لحاظ فکری،اخلاقی و ایمانی بسیار بالغ و همچنین منشا الهامی برای انسان هایی هستند که داستانشان را می شنوند. قهرمان کسی است که می تواند بیشتر از دیگران ایثار و فداکاری داشته باشد و به نوعی قهرمانی،ایثار و بخشندگی در هم تنیده اند. ما در زندگی خود قهرمان هایی مثل پدر و مادر داریم که برای فرزندان خود ایثارگری می کنند اما انسان هایی هستند که بزرگی ایثار آن ها به اندازه تمام هستی است.

وی افزود: این مستند روایت اول شخص از زبان قهرمان فیلم هست و ثریا قاسمی نقش راوی را دارند. بعد از همراهی یک ساله خانواده شهیدان فرجوانی ما موفق به ساخت این مستند شدیم. این مستند روایت‌گر زندگی پرفراز و نشیب بانو «عصمت احمدیان»، مادر شهیدان ابراهیم و اسماعیل فرجوانی است.

«مستند بانو» روایتی از ایثارگری یک مادر شهید قهرمان

حبیبی منصور از دلیل انتخاب اسم «بانو» برای مستند گفت و ادامه داد: ایشان در مقام مادر،همسرو فعال اجتماعی بهترین و بدون نقص هستند. ایشان با کارهایی که انجام می دهند تصویر حماسی کاملی از خودشان را ارائه می دهند و در اخلاق و انسانیت اسطوره هستند.این مادر شهید به عنوان یک بانو کامل و اثرگذار در جامعه ما نقش پررنگی دارند. فعالیت هایی که انجام می دهند وجه عام المنفعه دارد و فعالیت هایی از قبیل اقتصادی،اجتماعی،فرهنگی انجام می دهند. درسی که من از این مادر شهید گرفتم این بود که ایشان بدون اینکه از تیپ شخصیتی دیگران آگاه باشند خیر خود را به همه می رسانند و بخشندگی این بانو شامل حال همه می شود.

وی در ادامه توضیح داد: مستند سینمایی «بانو» به عنوان نامزد بهترین فیلم مستند بخش «نگاه نو» در سی وهشتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر و فانوس نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار انتخاب شده بود.

این کارگردان از دغدغه خود برای معرفی قهرمانان ملی گفت و بیان کرد: مهم ترین موضوعی که در جامعه امروزی رخ داده بی توجهی مسئولان به معرفی قهرمانان ملی است.مدیران فرهنگی بیش از اینکه فرهنگی باشند،اجرایی هستند و از جامعه ای که باید غنی یافته از محتوا باشد،غافل هستند.مسئولان باید به تولید کننده ها بهای بیشتری برای تولید محصولات فاخر دهند.من به عنوان تولید کننده کاری را ساختم که روایتگر زندگی و اقتصاد بسیار سالم است.

وی در پایان چکیده ایی از نحوه به شهادت رسیدن شهیدان فرجوانی گفت و عنوان کرد: «شهید اسماعیل فرجوانی» در زمان انجام عملیات کربلای چهار در دی ماه سال ۱۳۶۵ کارهای فوق العاده ای را به همراه گردان کربلا انجام داد که فقط از اسطوره ها ساخته است. اسماعیل پس از سالها مجاهدت و تلاش در راه اعتلای اسلام ناب محمدی، در این عملیات، توسط دشمن، مورد اصابت تیر قرار گرفت و پیکر پاکش پس از گذشت چند سال در سال ۱۳۸۱ در بهشت شهدای اهواز آرام گرفت، همچنین «شهید ابراهیم فرجوانی» سردار «شهید حاج اسماعیل فرجوانی» فرمانده سرفراز گردان کربلا اهواز از رزمندگان گردان بلالی اهواز بود که از مسجد حضرت جواد الائمه ع پادادشهر به جمع رزمندگان این گردان پیوست و در عملیات طریق القدس در سال ۱۳۶۰ به شهادت رسید.

خبرنگار: محدثه رضایی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.