تحولات منطقه

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: فرصت‌سوزی دولتِ روحانی در تاریخ ۴۰ ساله اخیر بی نظیر و ریشه آن در شیفتگی نسبی دولت‌های یازدهم و دوازدهم نسبت به آمریکای غدار و ضعف در خودباوری دولت دوازدهم است.

میرسلیم: فرصت سوزی روحانی در ۴۰ سال اخیر بی‌نظیر بود
زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین، ازاعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم است. بین سال‌های ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۸ در از سوی رئیس جمهور وقت، حکم سرپرست نهاد ریاست جمهوری و مشاور عالی رئیس‌جمهور را دریافت کرد. او در دولتِ دوم هاشمی رفسنجانی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد و هم اکنون رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی نیز است.

او پیرامون عملکرد مجلس یازدهم، می گوید: تقریبا راه برای تحقق شعارهای انتخاباتی باز شده است و اگر جنجال آفرینی نشود تحول و بهبودی که قول داده شده بود علی‌رغم موانع متعدد، رخ خواهد نمود.

موضع متفاوت نسبت به سایر نمایندگان تهران درباره طرح شفافیت ارائه می دهد و می گوید: اگر در این طرح فقط به شفافیت آراء ، رفتار و درآمد نمایندگان بسنده می‌کردیم، نتیجه بهتری در عمل به دست می‌آوردیم.

هنوز«رستم قاسمی» از دولت سیزدهم خداحافظی نکرده بود که حاضر به گفت‌وگو با ما شد؛ تفکیک وزارت صمت را مناسب نمی داند. معتقد است: اساسا گسترش ساختار اداری دولت موجب افزایش هزینه‌های جاری می‌شود و به همین جهت منطبق بر سیاست‌های کلی نیست و لذا تکلیف تفکیک در وزارت راه و شهرسازی نیز به استناد سیاست‌های کلی روشن است.

این نماینده مجلس یازدهم که عکس‌های او در صحن مجلس هرازگاهی حاشیه ساز می‌شود از عدم حضور خود در انتخابات ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: نمایندگی مردم شریف ما برای من افتخاری بوده، اما برای آینده، از نظر سنی منع قانونی دارم.

گفت‌وگوی با او از عملکرد مجلس یازدهم به مناسبت ۱۰ آذر-روز مجلس- آغاز و به نحوه شکل گیری جریان‌های سیاسی در انتخابات سال آینده ختم شد. در طول گفت‌وگو هم اشاره‌ای به ۱۶ آذر امسال و روز دانشجو کرد.

متن کامل گفتگو با «سید مصطفی میرسلیم» بدین شرح است:

بخشی از عُمر مجلس یازدهم با دولت روحانی گذشت، دولت فعلی چه تفاوتی در نوع ارتباط با مجلس نسبت به دولت سابق دارد؟

میرسلیم:خوشبختانه رئیس دولت سیزدهم و هیئت وزیران در بینش سیاسی خود زاویه‌ای با مجلس ندارند و اگر بحث و چالشی بین دولت و مجلس باشد به کمیت و کیفیت عملکرد دولت برمی‌گردد و لذا صمیمیت لازم برای همکاری و نقادی سازنده وجود دارد.

در این سه سال که از عُمر مجلس یازدهم می‌گذرد، عملکرد قوه مقننه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ به چه اندازه نمایندگان این دوره توانستند به شعارهایی که در ایام انتخابات داده بودند، عمل کنند؟

میرسلیم: سال اول مجلس را به دلیل خوش‌بینی که نسبت به امکان اصلاح وضع دولت دوازدهم وجود داشت نمی‌توانیم مطلوب تلقی کنیم و باید آن را فرصت حیف شده دانست. اما از سال دوم و با استقرار دولت سیزدهم الحمدلله اقدامات اصلاحی با تفاهم خوبی آغاز شد که آثار خود را بر بعضی شاخص‌های اقتصادی گذاشته است و می‌توان ادعا کرد که به سمت خروج از رکود حرکت کرده‌ایم و این تحول با شیب بهتری در سال سوم ادامه یافت به گونه‌ای که بدخواهان ما متوجه شدند علی‌رغم تحریم‌های ظالمانه بتدریج راه پیشرفت هموار می‌شود و آن‌ها در نیل به هدف پلید خود موفق نشده‌اند. تقریبا راه برای تحقق شعارهای انتخاباتی باز شده است و اگر جنجال آفرینی نشود تحول و بهبودی که قول داده شده بود علی‌رغم موانع متعدد، رخ خواهد نمود.

نظارت‌های میدانی نمایندگان یکی از اقداماتی بوده است که در این دوره از مجلس در دستورکار قرار گرفته است. برخی از افراد می‌گویند این کارها نمایشی است و اثری ندارد. برخی هم می‌گویند که مجلس در دولتِ روحانی نظارت میدانی می‌کردند و الان که دولت سیزدهم بر سر کار است، دیگر نظارت میدانی را کنار گذاشتند. چقدر نظارت‌های میدانی نمایندگان اهمیت دارد؟

میرسلیم: نظارت میدانی نمایندگان در کشف ضعف‌های اجرائی و کاستی‌های فرایندی بسیار موثر است و این امر با همکاری دولت سیزدهم به صورت موثرتری انجام می‌گیرد؛ در مجموع، مجلس در رسیدن به نتیجه مورد نظر موفق‌تر از قبل بوده‌است. بدون نظارت تقریبا مجلس کارکرد اصلی خود را در حفظ اشراف بر روند امور اجرایی کشور از دست می‌دهد.

یکی از شعارهای مجلس یازدهم شفافیت آرا بود، با توجه به ایرادات شورای نگهبان به طرح شفافیت قوای سه‌گانه، آیا این طرح در مجلس یازدهم به سرانجام می‌رسد؟

میرسلیم: به نظر اینجانب ما نباید موضوع شفافیت را که مخاطب اصلی آن خود نمایندگان اند در مجلس، به سایر نهادها توسعه می‌دادیم و بهتر بود قانون شفافیت را درباره درآمد نمایندگان و رفتارشان و نیز آراء آنها، منحصر می‌کردیم و سپس با عملکرد شفاف خود به دیگر نهادها در چگونه شفاف بودن الگو می‌دادیم. اکنون با توجه به اشکالاتی که شورای نگهبان گرفته واصرار مجلس بر مصوبه خود، موضوع به مجمع تشخیص مصلحت خواهد رفت و سرنوشت آن در مجمع تعیین خواهد شد. حدس من این است که اصرار مجلس مورد تایید قرارنخواهد گرفت.

پس قبول دارید که از همان ابتدا باید طرح شفافیت آرا نمایندگان دردستور کار قرار می‌گرفت، تا اینکه چتر شفافیت گسترده شود، از این جهت این سوال مطرح شد که منتقدان معتقدند مجلس با گستردگی طرح شفافیت خواست از شعار نخست خود در انتخابات عبور کند، پاسخ شما به این انتقادات چیست؟

میرسلیم: من یقین دارم اگر در طرح فقط به شفافیت نسبت به آراء و رفتار و درآمد نمایندگان بسنده می‌کردیم نتیجه بهتری در عمل به دست می‌آوردیم.

وزیر صمت اخیرا در مجلس استیضاح شد و استیضاح او رای نیاورد، از سوی دیگر برخی از نمایندگان هم به دنبال استیضاح برخی دیگر از وزرا هستند، به نظر شما در این مقطع اصلا استیضاح به صلاح هست یا نه؟

میرسلیم: استیضاح از ابزارهای مهم نظارتی است که در هنگام مذاکرات آن بسیاری از حقایق روشن می‌شود و راه‌های اصلاح دقیقتر ترسیم و همکاری دولت و مجلس جدی‌تر می‌شود. این کار مهم مجلس نباید معطل بماند و مفهوم آن نیز برخلاف تصور عامه، مخاصمه نیست بلکه درخواست ارائه توضیح کامل و شفاف درباره عملکردها است. تنها موضوعی که محل اشکال است، این که اگر استیضاح در مجلس رای بیاورد خدمات وزارتخانه قطعا با تعویق مواجه خواهد شد و این عقب افتادن را در مقایسه با اصلاحات مورد انتظار باید نمایندگان مقایسه کنند و تصمیم بگیرند و به نظر من در استیضاح اخیر، تصمیم عاقلانه وقابل دفاعی اتخاذ شد.

یکسالگی دولت سیزدهم پایان یافته و وارد سال دوم فعالیت خود شده است، آیا رئیس جمهور خودش باید کابینه را ترمیم کند یا اینکه مجلس باید به سراغ استیضاح برخی از وزرا برود؟

میرسلیم: بهتر است این نوع ترمیم‌های ضروری را رئیس جمهوری با همکاری مجلس انجام دهد و نگذارد کار به استیضاح بکشد.

پس از استیضاح وزیر صمت هم اعلام شد که تفکیک این وزارتخانه منتفی است، اما ازسوی دیگر طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی هم در مجلس مطرح شده است. آیا مشکل مسکن با تفکیک این وزارتخانه حل می‌شود؟

میرسلیم: تفکیک وزارت صمت به دو وزارتخانه موضوعی است با سابقه ممتد و هر کدام از دو حالت ادغام و تفکیک مدافعان و مخالفانی دارد که بی منطق نیست، لاکن با توجه به اهمیت تولید و اشتغال مولد، بسیار باید مراقب باشیم که روش‌های مبتنی بر واردات برای تأمین نیازها، غلبه نکند، زیرا واردات محصولات مصرفی موجب افزایش تولید ناخالص ملی و در نتیجه افزایش ارزش پول ملی نخواهدشد و بعلاوه در شرایط کنونی این حرکت به نفع تولید نخواهد بود، هرچند موضوع توزیع کالا بین مردم باید به طور جدی ساماندهی شود.

اساسا گسترش ساختار اداری دولت موجب افزایش هزینه‌های جاری می‌شود و به همین جهت منطبق بر سیاست‌های کلی نیست و لذا تکلیف تفکیک در وزارت راه و شهرسازی نیز به استناد سیاست‌های کلی روشن است. باید توجه داشته باشیم که در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد درآمدهای دولت صرف هزینه‌های جاری یعنی پرداخت حقوق و مزایا، می‌شود و عملا مبلغی برای امور عمرانی و پیشرفت کشور باقی نمی‌ماند پس به هیچ‌وجه نباید سراغ افزایش حجم دولت و نفخ اداری رفت.

با توجه به اینکه لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ باید بر مبنای قانون برنامه هفتم توسعه تنظیم و تدوین شود، و این برنامه هم در مجمع تشخیص بررسی شد چه زمانی قرار است دولت لایحه برنامه هفتم توسعه را به مجلس ارائه دهد؟

میرسلیم: بهترین راه حل آن است که ابتدا دولت لایحه برنامه هفتم را تقدیم مجلس کند و سپس برمبنای آن، بُرش یک‌ساله آن به صورت بودجه ۱۴۰۲، ارائه شود ولو ناگزیر شویم به دولت اجازه دهیم سال آینده را دو یا سه ماه در امتداد امسال دخل و خرج کند. البته راه حل‌های دیگری هم وجود دارد.

جناب‌عالی عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس هستید، با توجه به اغتشاشات اخیر پرونده یا شکایتی به این کمیسیون ارجاع شده است؟

میرسلیم: کمیسیون اصل ۹۰ به شکایت از طرز کارهای سه قوه می‌پردازد. تاکنون درباره اغتشاشات شکایت رسمی دریافت نشده هرچند ما در کمیسیون خود را موظف می‌دانیم به اشکالاتی که به طرز کارها برمی‌گردد و موجب بروز این خسارات و تاخیر در پیشرفت کشور شده‌است، بپردازیم.

برخی معتقدند مجلس یازدهم و نمایندگان آن باید محکم وقوی‌تر درباره اغتشاشات اخیر وارد صحنه می‌شدند؟ اقدام و تحرک مجلس را در اتفاقات اخیر چگونه دیده اید؟

میرسلیم: آشوب‌های اخیر و هنجارشکنی‌ها محصول طرح گسترده‌ای بوده‌است که برای آن برنامه ریزی دقیق شده و برای آن هزینه‌های هنگفتی انجام گرفته‌است و هنوز هم پایان نیافته، با توجه به موضع‌گیری‌های سفیهانه و کینه‌توزانه آمریکا و برخی کشورهای اروپایی. اما در پیش‌بینی و پیش‌گیری از این بلوا کلا اقدامات عملی، قدری انفعالی بوده‌است و ان‌شاءالله در مهار آن جبران مافات خواهدشد. دشمنان ما و ایادی داخلی آن‌ها باید بدانند که جمهوری اسلامی بیدی نیست که با این بادها بلرزد. موضوع اعتراض و رفع کاستی‌ها، چه درباره عملکردها چه درمورد فرآیندها، دارای راه‌های قانونی موثر است و برای احقاق حق و اصلاح نواقص نیازی به اعمال خشونت و تخریب و هتاکی نیست.

ما به‌زودی ۱۶ آذر روز دانشجو را خواهیم داشت؟ با توجه به اتفاقات اخیر، اهمیت روز دانشجوی امسال را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

میرسلیم: در روز دانشجو مانند روز دانش آموز، دانشجویان متعهد ما همراه مردم بیدار، باز با غیرت انقلابی خود نشان خواهند داد که دست از آرمان‌های خود برنخواهند داشت و اقدامات خائنانه کسانی که می‌خواهند کاستی‌های اجرائی و فرآیندی را بهانه کنند برای هنجارشکنی و براندازی، خنثی خواهند کرد.

با توجه به شبهات و تحرکاتی که در فضای برخی دانشگاه‌ها ایجاد شده باید چه اقداماتی را انجام داد تا این تحرکات را خنثی کرد؟

میرسلیم: دانشجو اهل دانش و تعقل و منطق است و بر مبنای احساسات و جهل تصمیم نمی‌گیرد وعمل نمی‌کند؛ بزودی حقایق بر همگان بویژه بر دانشجویان غیور ما روشن خواهد شد و ابعاد خیانتی که برای نظام مظلوم ما طراحی کرده‌اند، معلوم خواهد شد و صف کسانی که دست به تخریب و هتاکی و هنجارشکنی زده‌اند و آن‌ها که خواهان اصلاح کاستی‌ها و هموارکردن راه پیشرفتند، از هم جدا خواهد شد. دانشگاهیان خود می‌دانند چگونه باید این ناهنجاری را هموار کرد و چگونه باید از دشمن شاد کردن پرهیز نمود.

سال ۱۴۰۲ انتخابات مجلس را خواهیم داشت، به عنوان یک کنشگر سیاسی نحوه حضور جریان‌های سیاسی را در این مقطع چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا نیروهای انقلاب ذیل یک چتر واحد قرار خواهند گرفت؟

میرسلیم: امیدواریم این جنجال‌های اخیر موجب از دست رفتن فرصت‌های بهبود شرایط کشور نشود و فعالیت‌های مثبت دولت با پشتیبانی مجلس روح امید و نشاط را در مردم تقویت کند و حضور قوی و گسترده مردم را در پای صندوق‌های رای به دنبال داشته باشیم. اتحاد نیروهای انقلاب کمک ضروری برای آن منظور خواهد بود و از هم اکنون برای نیل به آن، فعالیت‌های سیاسی لازم آغاز شده‌ است و در فرصت باقی مانده تعامل تکمیلی انجام خواهند گرفت.

شخص شما هم قصد حضور و ثبت نام در انتخابات آینده را خواهید داشت یا نه؟

میرسلیم: نمایندگی مردم شریف ما برای من افتخاری بوده و از خدای متعال درخواست توفیق خدمت بیشتر را در فرصت باقی‌مانده دارم، اما برای آینده، از نظر سنی منع قانونی دارم.

به نظر شما آقای لاریجانی و نزدیکان او در کنار اعتدالی‌ها(حامیان روحانی) رقبای جریان اصولگرا خواهند بود؟

میرسلیم: بهتر است به این بهانه‌ها شکاف در میان اصولگرایان رخ ندهد تا دفاع از آرمان‌های انقلاب بتواند هرچه منسجم‌تر انجام گیرد. پای‌بندی به اصول چاره همه مشکلات است اگر نیک بنگرید.

پیش از این برخی از دولتمردان سابق(روحانی و جهانگیری) مواضعی علیه مجلس مطرح کردند. چرا آن‌ها همچنان می‌خواهند ناکارآمدی‌ها و ضعف خود را در ۸ سال گذشته به دیگران ربط دهند؟ وزن آن‌ها در انتخابات آینده را چطور می‌بینید؟

میرسلیم: فرصت‌سوزی دولت روحانی در تاریخ ۴۰ ساله اخیر بی نظیر است و ریشه آن در شیفتگی نسبی دولت‌های یازدهم و دوازدهم نسبت به آمریکای غدار و ضعف در خودباوری انقلابی دولت دوازدهم است. آن‌ها باید پاسخگوی اهم مشکلات کنونی باشند و مدعیان اصلاح‌طلبی، با این سیاسی‌کاری‌ها نمی‌توانند ضعف‌های خود و خسارت‌های مهمی را که باعث شده‌اند و هنوز از کلاف سردرگم آن رهایی نیافته‌ایم، بپوشانند و برای خود وزنی به دست آورند.

اخیرا نامه‌ای به رئیس جمهور درباره بازار بورس، همراه با یکسری انتقاد و پیشنهاد ارسال کرده بودید، به این نامه شما پاسخ داده شد؟

میرسلیم: آن نامه حاوی بررسی انتقادی سازنده‌ای است و توجه به پیشنهادهای آن موجب می‌شود آنچه متاسفانه با تدبیر غلط دولت دوازدهم به صورت تهدیدی درآمده است به فرصت خوبی برای سرمایه گذاری مردمی تبدیل شود. با توجه به تخصصی بودن موضوع باید اجازه دهیم نقدها و پیشنهادها را دولت کارشناسانه بررسی کند و به آن‌ها هرچه زودتر ترتیب اثر بدهد و مردم را از این پریشانی نجات دهد.

منبع: آنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.