۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۴:۰۸
کد خبر: 836082

گناه نابخشودنی عربستان

حسین محمدی اصل

حدود ۱۰۰ روز فتنه و آشوب با چاشنی بمب‌گذاری و اقدام مسلحانه علیه مردم بی‌گناه در کنار کشته‌سازی و ترساندن و نزدیک به ۲۰۰شهید و کشته، تنها بخشی از خسارت‌های وارد شده به کشور است. حال باید از وزیر محترم امور خارجه پرسید برنامه حقوقی شما برای گرفتن خسارت و مابه ازای این اقدام‌های تروریستی ریاض چیست؟

پیش از حوادث چند ماه گذشته، پرونده روابط ایران و عربستان به حل و فصل اختلافات حقوقی، سیاسی و منطقه‌ای معطوف بود. حمایت عربستان از تروریسم و تکفیر، حقوق خانواده‌های شهیدان ایرانی مسجدالحرام و فاجعه منا، تلاش دیپلماتیک ریاض برای سنگ‌اندازی در مذاکرات برجام، پرونده نسل‌کشی سعودی‌ها در یمن، جلوگیری ریاض از شکل‌گیری ثبات سیاسی در لبنان و حمایت آن‌ها از معارضین دولت مرکزی سوریه، تلاش بن‌سلمان برای عادی‌سازی حضور صهیونیست‌ها در منطقه و حمایت ریاض از دیکتاتوری آل‌خلیفه در بحرین از جمله موارد اختلافی بود که در گفت‌وگوهای تهران و ریاض با وساطت دولت عراق مطرح می‌شد. اما با توجه به نقش روشن سعودی‌ها در حمایت مادی و معنوی از پروژه براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران و اینکه بن‌سلمان به صراحت می‌گوید ما به دنبال کشیدن جنگ به داخل ایران هستیم، سخنان روز گذشته امیر عبداللهیان درباره ادامه «گفت‌وگوی ایران و عربستان در مسیر قبلی» بسیار تعجب‌آور بود. انتظار می‌رفت موضع مقتدرانه‌تری گرفته شود تا دشمن خیال خام به سرش نزند.
حدود ۱۰۰ روز فتنه و آشوب با چاشنی بمب‌گذاری و اقدام مسلحانه علیه مردم بی‌گناه در کنار کشته‌سازی و ترساندن و نزدیک به ۲۰۰شهید و کشته، تنها بخشی از خسارت‌های وارد شده به کشور است. حال باید از وزیر محترم امور خارجه پرسید برنامه حقوقی شما برای گرفتن خسارت و مابه ازای این اقدام‌های تروریستی ریاض چیست؟ افزایش نرخ دلار، هیجانی شدن قیمت‌ها، تقویت حس ناامنی و فرار سرمایه و آسیب جدی به روند هم‌گرایی منطقه‌ای دولت مردمی، در کنار سیاست هر روز یک تحریم اروپایی علیه ایران بخشی از گناه نابخشودنی عربستان و همکارانش علیه شهروندان کشور ما در سه ماه گذشته است. منابع خبری می‌گویند سعودی‌ها در تعامل با تجزیه‌طلبان به دنبال انتقال تجربیات داعش سوریه به اردوگاه‌های تجزیه‌طلبان در شمال عراق با هدف اقدام علیه ایران هستند. بن‌سلمان به صراحت گفته است به دنبال کشیدن ناامنی‌ها به داخل ایران است! این یک سند قطعی برای اقدام متقابل ایران در حوزه دیپلماتیک و سخت است. نکته بعدی این است که دستگاه سیاست خارجی دولت سیزدهم اگر بخواهد با الگوی سازش و دوستی، با سعودی‌ها روبه‌رو شود بدون تردید ضربه عمیقی به غرور ملی و دیپلماسی ایرانی وارد می‌شود؛ زیرا به منزله عقب‌نشینی از گفتمان مقاومت خواهد بود و آل‌سعود این اجازه را به خودش می‌دهد تا در آینده نه چندان دور اقدام‌های وقیحانه‌اش را تکرار کند. دستگاه سیاست خارجی کشور ما باید با جدیت پرونده حقوقی شکایت ایران از آل‌سعود به دلیل تلاش برای راه‌اندازی جنگ داخلی و اقدام علیه امنیت شهروندان را در محافل بین‌المللی به جریان انداخته و با یک برنامه‌ریزی راهبردی روابط با ریاض را به وضعیت صفر برگرداند تا با ابتکار عمل، آرایش دیپلماسی ما در برابر ناسازگاری عربستان در منطقه طراحی و تعریف شود. گرفتن غرامت و خسارت حوادث اخیر از عربستان سعودی به جرم حضور فعال در جنگ هیبریدی علیه ملت ایران، همچنین تعیین تکلیف ادامه و نوع روابط تهران- ریاض باید در دستور کار وزارت امور خارجه باشد. آثار جنگ چندوجهی عربستان سعودی علیه مردم ایران مدت‌ها گریبانگیر جامعه و امنیت ملی خواهد بود و این قابل چشم‌پوشی نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.