روزگذشته در جریان رزمایش ذوالفقار۱۴۰۱ ارتش، اژدر ایرانی «میعاد» برای نخستین‌بار از زیردریایی «طارق» شلیک شد و هدف خود را منهدم کرد.

هشدار و رهگیری اهداف فرامنطقه‌ای با پهپاد «کرار»

همچنین اژدرهای ایرانی «والفجر۲» نیز با شلیک اززیردریایی‌های «فاتح»و«غدیر» اهداف خود را در دریای عمان و شمال اقیانوس هند منهدم کردند. یک فروند بالگرد اس.اچ نیز در ادامه این رزمایش، با پرتاب «اژدر مارک ۴۶»، هدف خود را در دریا مورد اصابت قرار داد.این نوع اژدرها توسط متخصصان جوان نیروی دریایی ارتش ساخته شده‌اند که تفاوت آن با سایر اژدرها در ایمن بودن است.
در ادامه این رزمایش سامانه‌های موشکی و یگان‌های شناوری نیروی دریایی ارتش با استفاده از موشک‌های «قدیر» اهداف سطحی خود را در دریا منهدم کردند. موشک ایرانی بردبلند قدیر می‌تواند اهداف ثابت و متحرک را در عمق آب‌های دوردست و فاصله ۳۰۰ کیلومتری هدف قرار داده و منهدم کند. در ادامه نیز سامانه متحرک موشکی «ولایت ۵»که سامانه متحرک ساحل به دریایی با برد ۳۰۰-۲۰۰ کیلومتر است، برای نخستین بار توانست با شلیک موشک قدیر اهداف دریایی خود را منهدم کند. در بخش دیگری از این عملیات، موشک‌های سطح به سطح قدیر از ناوشکن «الوند» شلیک شدند. همچنین سامانه موشکی «تلاش» در عملیاتی پدافندی، پهپاد متخاصم را منهدم کرد. با اخطار نیروی پدافند هوایی ارتش به هواگردهای فرامنطقه‌ای و متعاقب آن پرواز پهپاد کرار، هواپیمای با سرنشین اطلاعاتی پی-۸ نیروهای فرامنطقه‌ای نیز که سعی در کاهش ارتفاع برای جمع‌آوری اطلاعات دقیق‌تر از منطقه عمومی رزمایش داشت، مجبور به خروج از منطقه شد.
همچنین در زمان شلیک یکی از سامانه‌های موشکی نیروی پدافند هوایی ارتش یک فروند هواپیمای ای‌پی-۳ فرامنطقه‌ای با هدف جمع‌آوری اطلاعات به حریم هوایی کشورمان نزدیک شد که با اخطار قاطع رادارها با تغییر سمت سریع، منطقه عملیات را ترک کرد. پهپاد کرار از انواع پهپادهای بومی ساخت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است که با موتور توربوجت طلوع قادر به حمل انواع بمب و موشک است. روش پرتاب این پهپاد به صورت پرتاب از روی پرتابگر با یک بوستر (پیشران) راکتی است که پس از رها شدن، موتور توربوجت پرنده روشن می‌شود.
در رابطه با این رزمایش، روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل»، شامگاه شنبه، در گزارشی با استناد به تصاویر و اطلاعاتی که کاربران در فضای مجازی منتشر کردند، نوشت در رزمایش اخیر ارتش ایران حمله به بندر ایلات (جنوب فلسطین اشغالی) شبیه‌سازی شده است. تایمز در ادامه با استناد به تصاویر منتشرشده در رسانه‌های ایرانی، مدعی شد تصاویر مربوط به «ناو کلاس هنگام» است و پهپاد «ابابیل» به سمت ماکت پایگاه نیروی دریایی ارتش رژیم صهیونیستی در ایلات فرستاده شده است. برپایه این گزارش، در کنار هدف شبیه‌سازی شده، ماکت یک فروند کشتی جنگی «صاعر کلاس ۶» متعلق به نیروی دریایی ارتش رژیم صهیونیستی قرار داده شده است.

خبرنگار: حسین محمدی اصل

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.