تحولات منطقه

وزیر آموزش و پرورش از تعیین رتبه قطعی معلمان در قانون رتبه بندی تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: هر زمان که رتبه قطعی صادر شود، مزایای درنظر گرفته شده برابر سقف ۳۸ هزار میلیارد تومانی که در بودجه برای این امر دیده شده، از ۳۱ شهریور سال ۱۴۰۰ برای آنها محاسبه و مابه التفاوت‌ها پرداخت خواهد شد.

تعیین «رتبه قطعی» معلمان تا پایان سال/ استفاده از روش‌های ترکیبی برای جذب نیرو
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین، یوسف نوری با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر سیما، در پاسخ به پرسشی درباره تعطیلی آموزش حضوری در مدارس به علت آلودگی هوا و تاثیری که بر جریان کلی آموزش دارد، اظهار کرد: بی تعارف بگویم این مشکل، مشکل مزمنی است و بنده هم در هیئت دولت به رئیس جمهور عرض کردم و ایشان هم دستور داد که سریعاً کمیته‌ای با مسئولیت وزیر کشور تشکیل شود و برای این امر سریع چاره اندیشی کنند.

وی افزود: این چاره اندیشی و زمان به کار بستن آنها، بستگی به طرح‌هایی دارد که ارائه و اجرا می‌شود و قطعاً به امروز و فردا که نمی‌رسد. اما در ایام کرونا علی رغم اینکه مدارس جهان تعطیل نبود، ما تعطیل بودیم و خیلی ضرر کردیم.

کارآمدی آموزش غیرحضوری یک سوم آموزش های حضوریست

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دانش آموزان ما دچار تأخیر در یادگیری، بلوغ اجتماعی و سواد فرهنگی می‌شوند گفت: از عزیزان خواهش می‌کنیم این موضوع را سریع‌تر حل کنند. ما یک نارسایی هم پیرامون مدارس دونوبته داریم و همین امر باعث کوتاه شدن زمان آموزش در آن مدارس شده و آلودگی هوا بر آن دامن می زند، ضمن آنکه برنامه ریزی آموزشی و پرورشی مدارس را برهم می‌زند.

نوری ادامه داد: ما در آموزش مجازی اگر با همین امکانات خوبی که در شبکه شاد داریم و جای قدردانی هم دارد، پیش برویم باز هم کارآمدی‌اش در قیاس با آموزش حضوری بیشتر از یک سوم نخواهد بود. برآیند آموزشی و پرورشی که انتظار داریم از طریق آموزش مجازی به طور کامل محقق نمی‌شود و شاد سامانه مکمل است و جریان اصلی برای آموزش و یادگیری در دوره عمومی، در مدارس می‌گذرد.

وی در پاسخ به این گزاره که «رئیس جمهور دستور داده‌اند، اما همه ما می دانیم که معضل آلودگی هوا یک روزه و دو روزه حل نمی‌شود.» گفت: بله، این معضل یک روزه و دو روزه حل نمی‌شود. ما در همان جلسه هم از رئیس جمهور خواهش کردیم که اگر امکان دارد مدارس را جزو آخرین مراکزی قرار دهید که قرار است تعطیل شوند. به عنوان مثال طبق قانون مدیریت خدمات کشوری، کارمندان می‌توانند دورکار شوند تا جایی که آلودگی به سطح قابل تحمل برای دانش آموزان برسد. منتها میزان آلودگی‌ها در تهران در این چند روز به حدی بود که دانش آموزان هم نمی‌توانستند به مدرسه بروند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: کمیته اضطرار بر حسب شاخص‌هایی که وجود دارد تصمیم گیری می‌کنند و ما هم چون موظف به حفظ سلامتی دانش آموزان هستیم تبعیت می‌کنیم؛ اما از کل جامعه چه صاحبان صنعت و چه مردم، مراقب اقدامات و رفتارهای ترافیکی‌مان باشیم که حتی المقدور از آلودگی‌ها بکاهیم تا فرزندانمان بتوانند مدرسه بروند. امیدواریم حداقل در مراحل بعدی و در آینده شاهد رفع معضل آلودگی هوا باشیم.

«شاد» مشکلی برای سرویس‌دهی ندارد

نوری در پاسخ به اینکه آیا شما برنامه مشخصی برای کاهش مشکلات درسی دانش آموزان که روزهایی را به صورت مجازی آموزش دیدند دارید؟ گفت: شبکه شاد که قابل استفاده است و اکنون بچه‌ها در کلاس درس شبکه شاد حضور دارند. ممکن است برخی مناطق قطعی‌ها و اختلالات اینترنتی وجود داشته باشد که از سوی مصرف کننده است، اما به طور کلی خود شبکه شاد مشکلی برای سرویس دهی ندارد و بار ترافیکی این شبکه به اندازه دوران کرونا نیست و برخی شهرها تعطیل هستند. دسترسی به پهنای باند بیشتر است و می‌تواند پاسخگوی نیاز مدارس باشد.

تعیین رتبه قطعی معلمان و لکه‌گیری طرح تا پایان سال

وی در بخش دوم سخنانش به ارزیابی و اعلام آخرین اخبار از اجرای قانون نظام رتبه بندی معلمان پرداخت و گفت: حدود ۸۰۹ هزار نفر از همکاران فرهنگی از مزایای رتبه اول برخوردار شدند و اکنون همکارانم در حال بررسی سوابق برای تعیین رتبه قطعی هستند که تعدادی صادر شده است. صدور هر یک رتبه‌ ۱۰۰ نفر - ساعت زمان در دانشگاهها نیاز دارد اما در آموزش و پرورش همکارانم با سرعت بیشتری مشغول کار بر روی این موضوع هستند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: هر زمان که رتبه قطعی صادر شود، مزایای درنظر گرفته شده برابر سقف ۳۸ هزار میلیارد تومانی که در بودجه برای این امر دیده شده، از ۳۱ شهریور سال ۱۴۰۰ برای آنها محاسبه و مابه التفاوت ها پرداخت خواهد شد.

نوری با بیان اینکه برخی افراد مانند کارمندان اداری مشمول بخشنامه ۲۳۰ سال ۵۸ نمی‌شوند و اداری صرف هستند، طبق قانون از رتبه بندی مستثنی شده‌اند گفت: برای این افراد باید از روش‌هایی چون فوق العاده ویژه و سایر روش‌های جایگزین استفاده کنیم تا این نابرابری که احساس می‌شود رفع شود. رتبه بندی مختص گروه معلمین است و شامل گروه‌هایی چون خدمتگزاران مدارس هم نمی‌شود. درباره معلمان مهرآفرین هم مشکلاتی از حیث قانونی به وجود آمده بود، با این حال ما چندماه قبل علی الحساب رتبه بندی را برایشان واریز کردیم.

وی ادامه داد: مجلس در آبان ماه مصوبه‌ای را برای مهرآفرینان از سر گذراند(مشمول شدن معلمان مهرآفرین در طرح رتبه بندی از مهر ۱۴۰۱) که ابهاماتی داشت و توقفی در آن ایجاد شده و اکنون مشغول مذاکره هستیم تا مشکلات مربوطه حل شود.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: طبق گزارش همکاران دست اندر، کار رتبه بندی در ستاد وزارتخانه، کار تعیین رتبه قطعی معلمان با سرعت بیشتری در حال انجام است و قطعاً به سال آینده نخواهد کشید. البته همکارانم، موعد زمانی زودتری را برای تعیین رتبه قطعی معلمان به من اعلام کرده بودند، اما تا لکه گیری و کارهای این چنینی هم انجام شود، کار حداکثر تا پایان سال طول می‌کشد.

استفاده از روش‌های ترکیبی برای جذب نیرو در آموزش و پرورش

نوری پیرامون ساماندهی نیروی انسانی و سازوکار استخدام در وزارت آموزش و پرورش نیز گفت: دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی اصلی‌ترین کانال‌های ورودی نیرو به آموزش و پرورش هستند. در سنوات گذشته ناترازی‌هایی به علت برخی سیاست‌ها به وجود آمد؛ اما اکنون تغییراتی ایجاد شده است و در طول این مدت بنا را بر احیای واقعی دانشگاه فرهنگیان گذاشتیم. بالغ بر ۴۰۰ هزار متر مربع از فضاهایی که از دست رفته بود را بازگرداندیم و اقدامات خوبی در حال انجام است.

وی افزود: اکنون هم می‌شود با روش‌های تلفیقی، ترکیبی بتوانیم ظرفیت دانشگاه را بالا ببریم. مثلاً از دانشجویان دانشگاه‌های برتر استفاده کنیم به این صورت که آنها را از سال سوم و چهارم به دانشگاه فرهنگیان ببریم و دو سال دوره تربیت معلمی شبانه روزی ببینند و سپس وارد چرخه آموزش و پرورش شوند. در گذشته هم تربیت معلم همین گونه بود. در این صورت قطعاً می‌توانیم در یک دوره زمانی کوتاه مشکلات کمبود نیرو را برطرف کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه البته این برنامه‌ها نیازمند مصوبه هستند، گفت: اگر فضاهایی باز شود می‌توانیم معلمان بیشتری را جذب کنیم. ناترازی نیروی انسانی ناشی از موج بازنشستگی همکاران، افزایش دانش آموزان و برخی مهاجرت‌ها است. ما ۳۰۰ مدرسه تک دانش آموزه داریم و نمی‌توانیم حتی یک دانش آموز را پوشش ندهیم. ما ۵۰۰۰ مدرسه زیر پنج دانش آموز داریم که از افتخارات جمهوری اسلامی است. بااین حال به علت افزایش مهاجرت‌ها کلاس‌های درس ۳۵ و حتی ۴۰ نفره هم در مناطق پرتراکم جمعیتی داریم که سعی کردیم کلاس‌های ۴۰ نفره را تا حد امکان کاهش دهیم.

نوری درباره بودجه آموزش و پرورش نیز گفت: سهم بودجه ما از بودجه عمومی دولت در سال گذشته حدود ۹.۶ درصد بود که امسال به ۱۳.۱ درصد رسیده است. البته افزایش حداقل حقوق از سه میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان موجب شد بودجه کیفیت بخشی کاهش یابد، اما سرانه‌ها قابل توجه بود. سرانه تجهیزات داشتیم، ۲۱۰۰ سالن ورزشی بهره برداری شد و ۲۰۰۰ میلیارد تومان خرید تجهیزات برای هنرستان‌ها انجام شد.

وی افزود: ما ۸۰۰۰ مدرسه کانکسی در سطح کشور داشتیم و هدف گذاری کرده‌ایم که تا ابتدای سال تحصیلی جدید مدارس جدید جایگزین شود. ۱۱۵ میلیون دلار برای بافت‌های فرسوده درنظر گرفته شد که بخشی از آن در بانک مرکزی است. بیش از ۳۴ هزار فضای فرسوده تخریبی داریم و در جلسه‌ای که با رئیس‌جمهور داشتیم دستوری در کمیته اقتصادی دولت دادند که اگر تصویب شود تا ۷۰۰ میلیون دلار از محل تهاتر نفت به بازسازی مدارس فرسوده اختصاص یابد و بخشی از نارسایی را بکاهد.

وزیر آموزش و پرورش درباره تحول در کتاب درسی و حذف محتوای غیرضروری، اظهار کرد: کتاب‌های درسی در زمانی که نگارش می‌شوند خوب هستند، د رحالی که باید هدفگذاری ما برای آینده باشد و واقعاً آینده‌نگری داشته باشیم. در این هدف گذاری، نیازهای دانش‌آموزان باید مدنظر باشد و آنها را احصا کنیم و بدانند خواسته آنها چیست. موضوع بعدی، محتواست. محتوا فقط کتاب درسی نیست، بلکه باید بسته یادگیری باشد. در کشور ما برنامه درسی را معادل کتاب درسی می‌گیریم چون در آخر از کتاب آزمون می‌گیرند.

ارزشیابی دانش آموزان به جای بررسی یادگیری تبدیل به مچ‌گیری شده است

نوری افزود: مورد بعدی روش یادگیری است که معلم باید توانمند باشد و نهایتاً، ارزشیابی است که ارزشیابی ما به جای اینکه مرحله‌ای از یادگیری باشد گویی مرحله‌ مچ گیری شده است. همکارانم طرحواره‌ای دارند که اگر به این اهداف برسیم که همان جان تحول است. البته تعدادی از کتاب‌ها تغییر کردند؛ اما تغییرات اصلی مربوط به سال ۱۴۰۳ و بعد از آن است. این طرحواره ۸ وجه دارد و سپس به سمت سند تحول مدرسه‌ای می‌رویم.

ورود زبانهای خارجی جدید به مدارس از سال ۱۴۰۳ ـ ۱۴۰۴

وی در خاتمه پیرامون آموزش زبان‌های خارجی در مدارس گفت: امروزه دانش آموزان به دلیل کار کردن با وسایل نوین، انگلیسی را می‌دانند. البته در بسیاری از جاها همکاران با استفاده از روش‌های مهارت محوری، دانش‌آموزان را به میدان آوردند. همچنین در کانون پرورش فکری نیز زبان‌های مختلف را داریم. ولی در مدارس چند زبان از زبان آلمانی تا زبان چینی را به عنوان اختیاری از سال ۱۴۰۴ و ۱۴۰۳ اضافه می‌کنیم.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.