رقابت‌های گرندپری تونس در شرایطی برگزار شد که هر سه نماینده سابر ایران با عملکردی ضعیف جایگاه خود را در فدراسیون جهانی از دست داده و چند پله سقوط کردند اما آیا نتیجه دور از تصور سابریست‌های کشورمان فنی بود یا دلایل دیگری در آن دخیل است که نیاز به واکاوی و بررسی بیشتر دارد.

بررسی دلایل ناکامی سابر ایران/ چه کسی باید پاسخگو اتفاقات اخیر باشد؟

به گزارش قدس آنلاین، رقابت‌های گرندپری تونس از روز جمعه ۲۳ دی‌ماه در شرایطی آغاز شد که در بخش مردان ۱۴۸ ورزشکار و در بخش زنان ۱۴۴ بانوی سابریست از ۲۸ کشور جهان به مصاف هم رفتند. رقابت‌هایی که با توجه به امتیازهای لازم برای کسب سهمیه المپیک از یک سو و جوایز نقدی انفرادی از سویی دیگر مورد توجه مدعیان شمشیربازی قرار گرفته و شاهد حضور آنها در تونس بودیم.

علی‌ پاکدامن، محمد رهبری و محمد فتوحی نمایندگان ایران در این مسابقات بودند و در بخش بانوان هیچ نماینده‌ای از کشورمان حضور نداشت. هر چند قبل از این مسابقات برخی صحبت‌ها و گلایه‌ها مطرح شد و تقابل یا اختلاف نظر بین مسوولان فدراسیون و کادرفنی به گوش رسید اما هیچ‌ کارشناس یا منتقدی تصور چنین نتیجه‌ای را نداشت و باید دید چرا تیمی که در آبان‌ماه سال جاری موفق به کسب مدال نقره جهانی سابر شده اینچنین میدان را خالی کرده و با افت مواجه شده است.

برای بررسی جوانب مختلف این ماجرا خبرهای چند وقت اخیر را با هم مرور می‌کنیم تا زوایایی مختلف سابر ایران را مورد بررسی قرار بدهیم.

بررسی دلایل ناکامی سابر ایران؛ چه کسی باید پاسخگو اتفاقات اخیر باشد؟

تاخیر در پرداخت پاداش و عواقبی که به همراه دارد

جام جهانی الجزایر در آبان‌ماه سال جاری در شرایطی برگزار شد که تیم‌های ایران و کره‌جنوبی جواز حضور در فینال را به دست آوردند، بعد از ناکامی در المپیک این رویداد برای سابریست‌های کشورمان از اهمیت بالایی برخوردار بود و به نوعی به دنبال اثبات شایستگی‌های خود بودند و با کسب مدال نقره این رقابت‌ها عملا نشان دادند از بعد فنی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند.

بعد از این موفقیت قول پاداش به نفرات اعزامی داده شد؛ اما تا امروز این مساله محقق نشده و عدم پرداخت به موقع پاداش قهرمانان که متاسفانه به یک عادت غلط در برخی از رشته‌های ورزشی تبدیل شده، فضای مناسبی را به وجود نمی‌آورد، چراکه ورزشکار انتظار دارد مزد زحماتی که کشیده را در کوتاه‌ترین زمین بگیرد و از سویی انتظار به حقی است که قول‌هایی که داده‌ می‌شود را در واقعیت ببیند.

از سویی دیگر با توجه به شرایط اقتصادی فدراسیون‌های مختلف هم با مشکلاتی دست به گریبان شده‌اند؛ اما بحث این است که یا نباید قول داد و یا ا گر حرفی‌ زده می‌شود باید آن وعده را ادا کرد چرا که این عدم تحقق قول‌های مسئولان بی‌شک طبعات بسیاری به همراه دارد و نمی‌توان آن را کتمان کرد به خصوص آنکه بین رشته‌های ورزشی تفاوت‌هایی دیده می‌شود که همواره قهرمانان و ورزشکارن از آن گلایه دارند.

بررسی دلایل ناکامی سابر ایران؛ چه کسی باید پاسخگو اتفاقات اخیر باشد؟

اعزام سابریست‌ها بدون مربی

نکته عجیب دیگر در اعزام نفرات سابریست کشورمان به رقابت‌های گرندپری تونس به عدم اعزام مربی تیم با نفرات است. در شرایطی که ارتباط خوبی بین علی پاکدامن،‌ محمد فتوحی و محمد رهبری وجود دارد و آنها مدت‌هاست با هم کار می‌کنند اما در یکی از مصاحبه‌های سرپرست فدراسیون شمشیربازی به نام فرد دیگری برای اعزام بر می‌خوریم که جای تعجب دارد. آنهایی که به عنوان ورزشکار در رقابت‌هایی معتبر و جهانی شرکت کرده‌ باشند این مساله را تصدیق خواهند کرد که حضور مربی که از زوایای مختلف یک ورزشکار را بشناسد کمک شایانی در واقع بحرانی می‌کند؛ اما باید پرسید انتخاب و اعزام یک مربی آن هم از استانی دیگر با چه ملاک و هدفی صورت گرفته است؟ آیا این مربی از سابریست‌های کشورمان به خوبی شناخت دارد و از نظر روحی و روانی به هم نزدیک هستند؟

از نبود تمرکز تا باخت‌هایی که ریشه فنی ندارد

بدون شک تیمی که می‌تواند نایب قهرمان جهان شود از نظر فنی در حد و اندازه‌های قابل قبولی است،‌ نفراتی که در رقابت‌های قهرمانی آسیا و قونیه هم عملکرد خوبی داشت و به مدال هم رسید؛ اما نوسانات عملکرد سابر ایران نشان می‌دهد مشکلاتی وجود دارد که از مسائل فنی به دور بوده و باید بررسی شود چرا شاهد چنین اتفاقاتی هستیم.

اینکه علی پاکدامن در نخستین دیدار خود از دور مسابقات کنار برود اصلا قابل قبول نیست؛ اما اگر این سابریست کشورمان در جمع ۱۶ شمشیرباز گرندپری تونس حذف می‌شد برای همه کارشناسان و منتقدان به نوعی قابل قبول‌تر بود و این مساله در مورد سایر سابریست‌های کشورمان هم مصداق دارد.

بررسی دلایل ناکامی سابر ایران؛ چه کسی باید پاسخگو اتفاقات اخیر باشد؟

سقوط رنکینگ سابریست‌های کشورمان بعد از گرندپری تونس

با پایان یافتن مسابقات گرند پری تونس، فدراسیون جهانی شمشیربازی رنکینگ جدید سابریست‌ها را اعلام کرد که بر این اساس نمایندگان ایران چند پله سقوط کردند. در این رنکینگ علی پاکدامن از جایگاه ۱۳ به ۱۵،‌ محمد رهبری از ۳۹ به ۴۴ و محمد فتوحی از ۴۲ به ۴۹ تنزل یافتند که این مساله با توجه به رقابت‌های مهم پیش رو و جمع‌آوری امتیازهای لازم برای کسب سهمیه المپیک بسیار مهم است و باید دید فدراسیون و سابریست‌های کشورمان چه تدابیری را برای این روند در نظر خواهند گرفت.

تاکید بر دیدارهای پیش رو؛‌ زمان را از دست ندهیم

بعد از رقابت‌های گرندپری تونس، سابریست‌های کشورمان باید برای وردکاپ ورشوی لهستان و پادوا ایتالیا آماده شوند،‌ رقابت‌هایی که به صورت تیمی برگزار خواهد شد و نمایندگان ایران باید در آن به دنبال ارتقای جایگاه خود هستند.

در ابتدای سال ۱۴۰۲ نیز شمشیربازی ایران مسابقات بوداپست مجارستان را پیش رو دارد و در اردیبهشت ۱۴۰۲ نیز مسیر انتخابی المپیک آغاز می‌شود.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.