تحولات لبنان و فلسطین

نماینده و داور انجمن منتقدان بین‌المللی فیلم در بیست‌ویکمین جشنواره داکا فیلم «قطع فوری» را اثری متفاوت از سینمای ایران دانست که با شیوه‌ای روایی نزدیک به فیلم‌های فیلمسازان مشهور ایتالیا و آلمان، مخاطب را تا انتها با خود همراه می‌کند.

داور جشنواره داکا: «قطع فوری»، جزو معدود آثاری است که مخاطب را با اشتیاق تا پایان حفظ می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، از مشاور رسانه‌ای فیلم قطع فوری، اکسل تیمو پیور داور فیپرشی در بیست‌ویکمین جشنواره داکا که این روزها در حال برگزاری است، درباره سومین ساخته مریم بحرالعلومی در بخش مسابقه زنان فیلمساز این جشنواره گفت: به عنوان نماینده‌ فیپرشی (انجمن منتقدان بین‌المللی فیلم) برای داوری آثار بنگلادشی به جشنواره داکا دعوت شدم و «قطع فوری» تنها فیلمی بود که خارج از کارم به تماشای آن نشستم.

وی اظهار کرد: فیلم‌های کارگردانان ایرانی زیادی را پیش از این دیده بودم، از جمله آثار اصغر فرهادی و در یکی از بزرگ‌ترین مجله‌های فیلم آلمان (Artechock) نقدهای زیادی درباره‌ آنها نوشته‌ام. نکته‌ای که توجه مرا به فیلم قطع فوری بسیار جلب کرده، تفاوت آن در طی مسیرش تا رسیدن به پایان‌بندی است. برخلاف اغلب فیلم‌های ایرانی که روندی خسته‌کننده و تکراری دارند، قطع فوری را جزو معدود آثاری از این کشور دیدم که مخاطب را با اشتیاق تا پایان حفظ می‌کند.

پیور بیان کرد: داستان فیلم، بدون استفاده از هیچ استعاره‌ یا نمادی به شکل مستقیم پیش می‌رود. فیلمساز، کشور خود را در فضای یک مجتمع مسکونی خلاصه کرده و ساکنین آن را با تمام تفاوت‌های فرهنگی از طبقات مختلف اجتماعی در یک سطح دور هم جمع کرده است و زندگی روزمره در جامعه خود را بدون اغراق به نمایش می‌گذارد که این مهم‌ترین امتیاز این فیلم در قیاس با سایر آثار ایرانی است. هر آنچه که در زندگی معمولی و مسائل زوج‌ها، زمانی که عشق متوقف می‌شود یا رابطه‌ای به بن‌بست می‌رسد وجود دارد، در این فیلم به چشم می‌خورد.

این نماینده فیپرشی عنوان کرد: ما در کشورهای غربی پیش‌داوری‌هایی درباره جامعه ایران داریم، اما این فیلم مجموعه‌ای از چالش‌ها و واقعیت‌های دیگری از این کشور را تصویر کرده است؛ به خصوص درباره زنان و همینطور مردان. کارگردان، بدون نگاه حکومتی یا دولتی به کشورش با اشاره‌ای ظریف به بیماری کووید، به روابط انسانی مردم کاملا نزدیک شده و توانسته است قصه فیلم را بخشی از زندگی ‌تعریف کند.

وی در پایان بیان کرد: قطع فوری با شیوه‌ای روایی مخاطب را با خود تا انتها همراه می‌کند که در استایل آثار فیلمسازان معروفی از کشورهایی همچون ایتالیا و آلمان بیشتر دیده شده‌ و قطعا تماشای چنین فیلمی از سینمای ایران بسیار لذت‌بخش است.

بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم داکا ۱۴ تا ۲۲ ژانویه ۲۰۲۳ در پایتخت کشور بنگلادش برگزار می‌شود.

قطع فوری بر اساس طرحی از مریم بحرالعلومی، روایتی از یک شب کرونایی‌ست که زمین لرزه‌ای تهران را می‌لرزاند و ساکنین یک مجتمع مسکونی شب را بیرون از خانه به صبح می‌رسانند.

بازیگران این فیلم عبارت از سامان صفاری، افسانه کمالی، غزال نظر، علی کیان‌ارثی، محمدرسول صفری، یاسمن ترابی، سادیا جلالی‌پور، علی یعقوبی، احمدرضا معراجی، خشایار بحرالعلومی، آرمان درویش، با حضور سیاوش چراغی‌پور، سوگل طهماسبی و هنرمندی شقایق فراهانی، روشنک عجمیان، با معرفی الهه منصوریان، سیداحمد حسینی، ساسان کریمی و آخرین نقش‌آفرینی جاودانه علی انصاریان است.

عوامل سازنده فیلم عبارت از کارگردان و تهیه کننده: مریم بحرالعلومی، نویسندگان فیلمنامه: مریم بحرالعلومی و لیلا نیکزاد، مدیر فیلمبرداری: آرش خلاقدوست، صدابرداران: ارسلان کیان‌ارثی و اردلان کیان‌ارثی، طراحی و ترکیب صدا: سیدمحمود موسوی‌نژاد، آهنگساز: یوگنی گرینکو، تدوین: محمدحسین کشاورز و مریم بحرالعلومی، طراح چهره‌پردازی: مهدیه اعرابی، طراح صحنه: علی اسماعیلی، طراح لباس: مریم بحرالعلومی، برنامه‌ریز و دستیار اول‌ کارگردان: کتایون درخشان وزیری، منشی صحنه: آزاده جهانبخش، تصحیح رنگ: سامان مجدوفایی و آرش کاظم‌زاده، عکس: علی یعقوبی، مشاور رسانه‌ و تبلیغات: مریم قربانی‌نیا، مدیر تدارکات: بهمن صدیق، مجری طرح و جانشین تولید: علیرضا کیان‌ارثی، پخش بین‌الملل: کمپانی ۷th Art، محصول: گروه فیلمسازی بحرفیلم است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.