به گزارش قدس آنلاین، کارشناسان معتقدند هزینههای دور شدن دانشآموزان از فضای تعاملی مدرسه به بهانههای مختلف، بهمراتب سنگینتر از هزینه جرمی است که در قانون حمایت از کودکان به آن اشاره شده است.
تعطیلات پیاپی و ناخواسته پس از افزایش آلودگی و یا برودت هوا در تقویم آموزشی مدرسهها به قدری آزاردهنده شده که کارشناسان معتقدند هزینههای دور شدن دانشآموزان از فضای تعاملی مدرسه به بهانههای مختلف، بهمراتب سنگینتر از هزینه جرمی است که در قانون حمایت از کودکان به آن اشاره شده است.
براساس نتایج بدست آمده، ایران یکی از کشورهایی است که کمترین ساعات آموزشی واقعی را دارد؛ بهطوری که از میان ۴۹کشور رتبهبندی شده در رتبه۴۸ قرار دارد؛ بحث برانگیزتر اینکه مطالعات نشان میدهد زمان واقعی آموزش در دوره ابتدایی برای هر دانشآموز ایرانی فقط ۵۷۶ساعت یعنی معادل ۱۵۵روز حضور در مدرسه است.
برای جبران آنچه به آن اشاره شد، موضوع تغییر تقویم آموزشی مدرسهها پس از چند سال بار دیگر و البته با انعطاف وزارت آموزش و پرورش و پیگیری سازمان محیط زیست و دیگر دستگاههای مرتبط مصرانه به شکل دیگری در دولت در حال پیگیری است تا شاید بتواند به این مشکل پایان دهد.
سنت اول مهر باید حذف شود
یک کارشناس آموزشی معتقد است برای خارج شدن نظام آموزشی کشور از حالت رخوت و کلیشهای خود، به دو تغییر نیاز داریم؛ نخست بازنگری در تقویم آموزشی و دیگری تغییر جدی در کتابهای درسی.
ناصر کوهستانی به ما میگوید: امروز از شمالیترین تا جنوبیترین نقطه و از محرومترین تا برخوردارترین منطقه کشور، یک محتوای آموزشی متمرکز در قالب کتاب درسی به دانشآموزان ارائه میشود؛ شیوه نادرستی که حتماً باید همچون بسیاری از کشورها تغییر کند.
وی اضافه میکند: چه ضرورتی دارد از ابتدا تا انتهای سال تحصیلی در گرمترین تا سردترین منطقه کشور تقویم آموزشی واحدی داشته باشیم؛ چرا باید همچنان سنت اول مهر را در همه نقاط کشور به عنوان آغاز سال تحصیلی حفظ کنیم؟
کوهستانی با تأکید بر اینکه با توجه به اقلیم متفاوت ایران، تغییر تقویم آموزشی یک ضرورت است، میافزاید: در همین تهران طی دو ماه گذشته دانشآموزان نزدیک به ۱۵روز در مدرسه حضور نداشتند.
وی با تأکید برلزوم شناور بودن تقویم آموزشی ادامه میدهد: هیچ نظام آموزشی در دنیا وجود ندارد که سه ماه تعطیل باشد، بلکه تعطیلات متناوب دارند و ما هم اگر به این سمت برویم بیتردید میتواند اثر بهتری داشته باشد؛ تعطیلات سه ماهه تابستان به نظام تعلیم و تربیتی مدرسه آسیب وارد کرده است.
وی میافزاید: معمولاً مدرسهها از ۲۰اسفند تعطیل هستند، با در نظر گرفتن ۱۵روز تعطیلات نوروز، سه ماهه تابستان و موارد دیگر، تعلیم و تربیت چهار تا پنج ماه تعطیل میشود و این موضوع گسست تربیتی ایجاد کرده است.
کوهستانی تأکید میکند: بسیاری از مدرسههای موفق و خاص در کشور، تقویم آموزشی خود را از چند ماه زودتر آغاز میکنند و همیشه یک تا دو گام در نظام تعلیم و تربیتی جلوتر هستند؛ مدرسههای دولتی هم باید به این سمت حرکت کنند، نظام و تقویم آموزشی را هم باید به این سمت ببریم تا این تغییرات را اعمال کنیم.
ضرورت تغییر تقویم آموزشی
محمود امانی طهرانی، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در گفتوگو با قدس با تأکید بر اینکه پیشنویس طرح اصلاح تقویم آموزشی آماده شده است، میافزاید:در این طرح سه اتفاق مهم رقم خواهد خورد؛ نخست اینکه مانع مصوبه پیشین مجلس که در آن، شروع و پایان سال تحصیلی ثابت بود و دست تصمیمگیرندگان را با توجه به شرایط اقلیمی میبست، برداشته شده و این امکان به وجود آمده که انعطافی در این خصوص ایجاد شود. نکته دیگر اینکه چارچوبهای استاندارد آموزشی در طول سال تحصیلی به تفکیک دورههای تحصیلی توسط وزارت آموزش و پرورش تدوین و با تأیید شورای عالی آموزش و پرورش به تمام کشور ابلاغ خواهد شد، به این ترتیب مشخص میشود هر دانشآموز در طول یک سال تحصیلی چقدر باید آموزش ببیند.
وی ابراز کرد: نکته مهم دیگر اینکه به سطوح اجرایی از سطح استان تا منطقه و سپس مدرسه اختیار عمل داده خواهد شد و میزان آموزش تعیینشده برای آنها مشخص میشود. به این ترتیب آنها زمان شروع و پایان سال تحصیلی و تعطیلات را با آزادی بیشتری تعیین خواهند کرد. در این بین تنها چیزی که همه باید رعایت کنند این است درسهای خاصی که بیشتر در دوره دوم متوسطه و امتحانات نهایی است، به صورت کشوری خواهد بود و غیر از این در تمام زمینهها مجوزهای ویژهسازی و اختصاصیسازی با توجه به شرایط آب و هوایی و بقیه شرایط استانها فراهم شده است.
وی اظهار میکند: خود مدرسهها باید برای تغییر تقویم مدارس تصمیم بگیرند، مدرسه باید به قدری اختیار داشته باشد که تقویم آموزشیاش را تنظیم کند و در آن، ملاحظات لازم را با توجه به شرایط منطقه،امکانات و غیره در نظر بگیرد.
امانی طهرانی با تأکید بر اینکه بررسیهای خوبی روی تغییر تقویم آموزشی مدرسهها انجام شده، عنوان میکند:تغییر زمان رسمی شروع آموزش، یعنی روز اول مهر چون قبلاً توسط مجلس تصویب شده، نیازمند تغییر مصوبه مجلس است .
هنوز ابتدای بررسی طرح هستیم!
اما مهرداد ویسکرمی، عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح تغییر تقویم مدارس توسط برخی نمایندگان مطرح شد و مدت زمان قابل توجهی است که آن را به کمیسیون آموزش ارسال کردهاند، به قدس گفت: اعضای این کمیسیون نیز با کلیات طرح موافقت کردهاند، ضمن آنکه از ارسال طرح برای تکمیل و بررسی به شورای عالی آموزش و پرورش مدت زیادی میگذرد.
وی با اشاره به اینکه این طرح در کمیته مربوط به کمک مرکز پژوهشهای مجلس پختهتر شده و در نهایت در کمیته مربوط در حال بررسی است، اظهار میکند: هنوز فقط مواد اولیه آن مورد بررسی قرار گرفته و تا گرفتن نتیجه راه درازی در پیش داریم.
ویس کرمی میافزاید: با توجه به بررسی لایحه بودجه سال آینده، این طرح فعلاً در اولویت قرار ندارد و اگر فرصتی باشد، در سال آینده بار دیگر در کمیسیون بررسی میشود و پس از تأیید و تصویب به طور طبیعی ۱۰روز روی سایت بارگذاری خواهد شد و سپس در صورت موافقت هیئت رئیسه و ورود آن به صحن علنی، بررسی میشود.
خبرنگار: مهدی توحیدی
نظر شما