چند ساعت دیگر، برگزیدگان نود و پنجمین دوره اسکار معرفی می شوند و باید دید که در ای دوره، پیش بینی ها درست از آب در می آید یا اعضای آکادمی، اهالی سینما را غافلگیر می کنند.

شانس چه فیلم هایی در جوایز اصلی اسکار بیشتر است؟/ در انتظار یک غافلگیری

به گزارش قدس آنلاین، بامداد دوشنبه برندگان این دوره از جوایز سینمایی اسکار اعلام می‌شوند و طبق پیش بینی ها فیلم «همه چیزهمه جا به یکباره» ساخته «دنیل کوآن» و «دنیل شاینرت» با نامزدی در ۱۱ شاخه و البته درخشش در فصل جوایز سینمایی، شانس بیشتری در کسب جوایز اصلی دارد، دو فیلم در «جبهه غرب خبری نیست» و «بنشی‌های اینیشرین» که هرکدام ۹ نامزدی را در این دوره داشتند، رقبای جدی «همه چیز همه جا به یکباره» در کسب جوایز اسکار هستند و باید دید که اعضای آکادمی، مجسمه طلایی اسکار را در دستان چه کسانی قرار می دهند؟

فیلم «همه چیز، همه‌جا، به یک‌باره» در بیست و نهمین دوره جوایز سالانه انجمن بازیگران آمریکا (SAG Awards) که چندی پیش برگزار شد با چهار جایزه اصلی رکورد بیشترین تعداد جوایز برای یک فیلم را شکست و به بزرگترین برنده فیلم در تاریخ نمایش تبدیل شد.میشل یو نیز نخستین بازیگر آسیایی تبار بود که جایزه بهترین بازیگر زن را از این جشنواره آمریکایی گرفت. 

شانس چه فیلم هایی در جوایز اصلی اسکار بیشتر است؟/ در انتظار یک غافلگیری
فیلم همه چیز همه جا به یکباره

آکادمی، امسال در بخش بهترین فیلم، خیلی دست‌ودل‌بازانه عمل کرده و ۱۰ نامزد را معرفی کرده است. ۱۰ نامزدی که حداقل نیمی از آنها، رقابتی تنگاتنگ با یکدیگر دارند. اگر پای تقسیم جوایز در میان باشد، خیلی راحت می ‎توان از کنار فیلمی چون «همه چیز، همه جا، به‌یکباره» که در کارنامه خود، چندین جوایز مهم ازجمله انجمن منتقدان هالیوود، بنیاد فیلم آمریکا، انجمن تهیه‌کنندگان آمریکا، اسپریت و... دارد، گذشت اما اگر این‌گونه نباشد، حتی آواتار یا تاپ‌گان هم ممکن است شانس بالایی برای انتخاب داشته باشند!
با این حال فیلم «در جبهه غرب خبری نیست» که جوایز بفتا 2023 را درو کرد، رقیبی سرسخت برای دیگر نامزدهاست. فیلمی که در فصل جوایز، بسیار بهتر از ۹ نامزد دیگر درخشید و به خاطر نگاه انسانی که به جنگ دارد، فاکتورهای جلب نظر داوران آکادمی را دارد. در رقابت اصلی این بخش فیلم «بنشی‌های اینیشرین» که اثری کمدی درام است و در جشنواره های مختلف خوش درخشیده، آلترناتیوی جدی برای دیگر رقبایش به شمار می رود. 

شانس چه فیلم هایی در جوایز اصلی اسکار بیشتر است؟/ در انتظار یک غافلگیری
فیلم بنشی های اینیشرین

یکی از فشرده‌ترین رقابت‌های اسکار ۲۰۲۳، در شاخه بهترین کارگردانی است. در این بخش، ۵ کارگردانی حضور دارند که یکی از بهترین‌ ساخته‌های کارنامه خود را ارائه داده‌اند. از تاد فیلدی که با تار، یک انقلاب بزرگ در سینمای زنانه یک دهه اخیر به پا کرد تا اسپیلبرگی که امسال، خیلی بیشتر از سالیان اخیر، تحویل گرفته شده و حتی جایزه گلدن گلوب را نیز برای «فبلمن‌ها» تصاحب کرده است و مارتین مک دونا که در «بنشی های اینیشرین» اثری  ماندگار خلق کرده است تا دانیل کوان و دانیل شینرت که در همه چیز، همه جا، به یک‌باره، با به تصویر کشیدن چندین جهان موازی، جایزه انجمن کارگردانان آمریکا را تصاحب کردند  و شاید این جایزه تضمینی مهم برای احتمال بردن اسکار آنها باشد.

در بخش فیلمنامه اورجینال هم شانس «بنشی‌های اینیشرین» و « همه چیز همه جا به یکباره» بیشتر از دو رقیب دیگر خود یعنی «فابلمن‌ها» و «تار» است اما در بخش فیلمنامه اقتباسی احتمال اینکه «در جبهه غربی خبری نیست» جایزه را در دستان نویسندگانش،  ادوارد برگر و اشلی پترسون و ایان استوکل قرار دهد بیشتر از دیگر چهار رقیب است. 

شانس چه فیلم هایی در جوایز اصلی اسکار بیشتر است؟/ در انتظار یک غافلگیری
فیلم در جبهه غربی خبری نیست ​​​​​​

در بخش بهترین بازیگر نقش اول زن هم رقابت سختی بین  کیت بلانشت، میشل یو است باید دید که نگاه داوران آکادمی به سمت شرق آسیا جلب می شود یا انتخاب دیگری دارند چرا که در نگاه نخست شاید «کیت بلانشت» برنده بی چون چرای این بخش باشد و نام او در فهرست فصل جوایز این موضوع را ثابت می‌کنذ. بلانشت با یک بازی مسلط که در لفافه، یک دوگانگی را می‌پروراند، طی چند ماه اخیر موفق شد بیش از ۵ جایزه از جمله گلدن‌گلاب و بفتا را از آن خود کند و بنیان شخصیتی فیلمی زنانه را با یک حضور مقتدرانه و خیره‌کننده، قوام ببخشد.

در بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد هم رقابت بین ۳ بازیگر خلاق است. آستین باتلر، برندن فریزر و البته کالین فارل. در این میان شانس فارل، با همه تمامیت‌خواهی که در فیلم «بنشی‌های اینیشرین» به نمایش گذاشت، بسیار کمرنگ است. می‌ماند برندن فریزر و آستین باتلر. باتلر در «الویس» بازی چشمگیر و زیرکانه ای را از خود به نمایش گذاشت اما قطعا نگاه خلاقانه، منعطف و بازی درون‌گرا و زیرپوستی فریزر در یک نقش عجیب، برای هر مخاطبی، غیرمنتظره است. نقشی که کنش‌مندی چندانی ندارد اما به‌شدت تابع هیجانات درونی و زبان بدن است که فریزر به‌خوبی در «نهنگ» از پس آن برآمده است و شانس او را برای گرفتن اسکار، محتمل تر می کند. 

خبرنگار: زهره کهندل

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.