تحولات لبنان و فلسطین

۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷
کد خبر: 857443

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: سازمان محیط‌ زیست به دنبال درجه ‌بندی باغ ‌وحش‌های کشور است و برای این کار 50 شاخص را در نظر گرفته‌ایم که به شدت سفت‌وسخت‌تر از شرایط امروز هستند.

باغ‌وحش‌های کشور درجه‌بندی می‌شوند

غلامرضا ابدالی، درباره جزییات برنامه‌های تازه این سازمان برای سختگیرانه‌تر شدن استانداردهای باغ‌وحش‌های کشور توضیح داد: باغ‌وحش‌های مختلف کشور از نظر فضایی که به حیوانات اختصاص می‌دهند و شرایطی که برای نگهداری از گونه‌های جانوری دارند، در یک سطح نیستند؛ به همین دلیل، در سازمان محیط ‌زیست به دنبال آن هستیم که باغ‌وحش‌های کشور را درجه‌بندی کنیم. شاخص‌های مربوط به درجه‌بندی باغ‌وحش‌ها را نیز احصا کرده‌ایم و به‌زودی گروه‌های ارزیاب را به تمام باغ‌وحش‌های کشور ارسال خواهیم کرد تا براساس شاخص‌های تعیین‌شده، تمام باغ‌وحش‌ها را درجه‌بندی کنند.

وی افزود: ما برای درجه‌بندی باغ‌وحش‌های کشور 50 شاخص را در نظر گرفته‌ایم و معتقدیم این درجه‌بندی در بهبود وضعیت باغ‌وحش‌ها موثر خواهد بود. امیدواریم با این کار در سال آینده شاهد بعضی نقصان‌ها و مشکلات ناشی از سوء مدیریت در باغ‌وحش‌های کشور نباشیم، زیرا شاخص‌هایی که در نظر گرفته‌ایم، بسیار سختگیرانه هستند و تمام موارد مربوط به حقوق حیوانات، حقوق بازدیدکنندگان و مطالبات مردمی در آن ها لحاظ شده است.

اخطار، پلمب و تعلیق مجوز

ابدالی در پاسخ به این که چه برخوردی با باغ‌وحش‌هایی صورت خواهد گرفت که استانداردهای تعیین‌شده از سوی سازمان حفاظت محیط ‌زیست را رعایت نمی‌کنند، توضیح داد: اگر تیم‌های ارزیاب و ناظران ما در بازدیدهای میدانی خود به این نتیجه برسند که یک باغ‌وحش، تعدادی از شاخص‌های کلیدی تعیین‌شده را رعایت نمی‌کند، حتماً با آن باغ‌وحش برخورد خواهد شد؛ به نحوی که در مرحله نخست برای آن باغ‌وحش اخطار صادر می‌کنیم و در صورت بی‌توجهی به اخطارهای صادرشده، در مراحل بعدی باغ‌وحش را برای مدتی پلمب خواهیم کرد و در ادامه نیز اگر لازم باشد، حتی تا ابطال مجوز آن باغ‌وحش پیش می‌رویم.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط‌ زیست ادامه داد: درجه‌بندی باغ‌وحش‌ها موجب می‌شود که تعرفه بازدید از آن ها و نحوه ارائه خدمات در باغ‌وحش‌های مختلف با یکدیگر تفاوت پیدا کند. همچنین بعد از این درجه‌بندی، واگذاری گونه‌های جانوری به باغ‌وحش‌ها نیز با معیارهای سختگیرانه‌تری انجام خواهد شد و دیگر بسیاری از گونه‌ها را به باغ‌وحش‌هایی که در رتبه‌های پایین قرار می‌گیرند، واگذار نخواهیم کرد؛ یعنی در عمل شرایط را به سمتی پیش می‌بریم که بسیاری از باغ‌وحش‌ها ناچار شوند در عملکرد کنونی خود تجدید نظر کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر شاخص‌های مربوط به درجه‌بندی باغ‌وحش‌ها با کمک کارشناسان و صاحب‌نظران داخل و خارج سازمان محیط ‌زیست نهایی شده است و از سال آینده، ارزیابی باغ‌وحش‌ها براساس این معیارها صورت خواهد گرفت. براساس این درجه‌بندی، استانداردهای مربوط به باغ‌وحش‌های کشور بسیار سختگیرانه‌تر خواهد شد و معیارهای جامع و سفت‌وسختی در فرآیند ارزیابی باغ‌وحش‌ها در نظر گرفته می‌شود

دلایل تلف شدن حیوانات در باغ‌وحش‌های ایران

ابدالی در پاسخ به پرسش دیگری درباره نقش نگهداری ضعیف از حیوانات در تلف شدن آن ها در باغ‌وحش‌های کشور توضیح داد: قطعاً اگر استانداردهای تعیین‌شده برای نگهداری از حیوانات در هر باغ‌وحشی رعایت نشود، گونه‌های جانوری موجود در آن باغ‌وحش آسیب خواهند دید و احتمال تلف شدن آن ها بالا می‌رود. در سال‌های گذشته نیز بعضی موارد تلفات حیوانات در باغ‌وحش‌ها ناشی از بیماری بوده است و با این که تمام درمان‌ها انجام شده، ولی بازهم گونه جانوری تلف شده است، اما بعضی موارد تلف شدن حیوانات در باغ‌وحش‌های کشور نیز ناشی از سهل انگاری بوده است و نمی‌توان این مسئله را کتمان کرد.

وی در پایان تصریح کرد: امیدواریم با تعیین شاخص‌های 50گانه، تشدید نظارت بر باغ‌وحش‌های سراسر کشور و سختگیرانه‌تر شدن استانداردهای مربوط به باغ‌وحش‌ها، در سال آینده و سال‌های بعد از آن، بسیار کمتر از چند سال اخیر شاهد تلف شدن گونه‌های جانوری در باغ‌وحش‌های کشورمان باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.