مهرداد بذرپاش از تامین ۲۸ هزار هکتار زمین برای ساخت مسکن حمایتی خبر داد و با بیان اینکه در سال جدید پروژههای مسکن شتاب بیشتری میگیرد، اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی تأمین مسکن خانوارهایی دارای سه فرزند و بیشتر را برعهده دارد.
وی با اشاره به اولویتهای وزارت راه در سال ۱۴۰۲ افزود: یکی از اولویتهای وزارت راه و شهرسازی در ۱۴۰۱ و تداوم آن در سال جدید تکمیل کریدورهای ریلی و جاده ای جنوب به شمال و شرق به غرب کشور است.
وی با بیان اینکه ایران دارای موقعیت جغرافیایی مناسبی است و این امکان وجود دارد تا شبکه ترانزیتی راه ابریشم را احیا کنیم، تصریح کرد:ظرفیت ترانزیتی موجود در کشور می تواند برای کشور ثروت ملی تولید کند، بنابراین تکمیل ظرفیت کریدورهای ریلی در راستای دستیابی به این هدف است.
وی با اشاره به اولویت تکمیل کریدورهای جادهای نوار ساحلی جنوب ادامه داد: این کریدور از مرز شلمچه آغاز میشود و به بندر چابهار در دریای عمان میرسد.
وزیر راه و شهرسازی بر ضرورت تکمیل صنعت حمل و نقل ترکیبی کشور برای بهره مندی از اقتصاد دریا محور تاکید کرد و افزود: زمانی که کالاها به بنادر کشور می رسد باید با ریل یا جاده به نقاط مختلف کشور حمل شود. بنابراین در برنامه است تا پایان دولت سیزدهم کریدور ساحلی به اتمام برسد. ۵۰۰ کیلومتر این کریدور باقیمانده است که ۵۰ کیلومتر آن در هفتههای اخیر افتتاح شد و ۵۰ کیلومتر دیگر در روزهای آینده در استان سیستان و بلوچستان افتتاح خواهد شد.
بذرپاش با اشاره به برنامه تکمیل ظرفیت بندرگاهی کشور اضافه کرد: خطآهن رشت- بندر کاسپین در ماههای ابتدای سال ۱۴۰۲ به اتمام می رسد. افتتاح این خطآهن باعث میشود کریدوری که از شمال از طریق ریل به شهر رشت میآید و با کریدور جادهای تا بندرعباس میرود ظرفیت مناسبی را در حوزه ترانزیت و حمل کالا به کشور اضافه کند.
وی یادآور شد: خطآهن سرخس-چابهار ظرفیت خوبی را برای تولید و اقتصاد کشور دارد که تکمیل این خط نیز در برنامه های وزارت راه و شهرسازی است.
بذرپاش افزود: در کنار توسعه حمل و نقل ریلی، توسعه حمل و نقل جاده ای و توسعه زیرساختهای بندری در دستور کار وزارت راه و شهرسازی است که در سال ۱۴۰۲ به سرعت این پروژه ها به اتمام می رسد. همچنین ناوگان هوایی فرسودگی زیادی داشت که در مدت کوتاهی تعداد قابل توجهی به ناوگان هوایی افزوده شد. طی نیمه نخست امسال ناوگان هوایی نوسازی میشود.
وی تصریح کرد: تکمیل و توسعه فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) به عنوان هاب اصلی منطقه ای در دستور کار است و این فرودگاه مهم طی ۲ تا ۳ سال آینده به یک ظرفیت فرودگاهی بین المللی معتبر تبدیل خواهد شد.
نظر شما