محمود امانیطهرانی اظهار کرد: در حال حاضر ما به بازطراحی دورههای تحصیلی بیش از هر چیز دیگری محتاجیم. ضرورت این کار باید در اولویت قرار گیرد و خوشبختانه شاهد هستیم که رئیس فعلی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی به این موضوع معتقد هستند و به صورت بیوقفه نسبت به این موضوع در حال سعی و تلاش هستند هر چند انجام بازطراحی دورهها کاری بسیار دشوار است.
وی ادامه داد: پیام اصلی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش این است که باید مأموریت آموزشی و پرورشی را به روشنی بشناسیم و این مأموریت در دورههای تحصیلی پیادهسازی شود. باید آگاه بود که تدریس هیچیک از مقاطع و پایههای تحصیلی امر صوری و فیزیکی نیست، بلکه یک موضوع محتوایی جدی در راستای پیادهسازی مأموریت آموزشی و پرورشی مورد تأکید سند تحول بنیادین است، در نتیجه دورههای تحصیلی مطابق با مأموریت مورد تأکید باید طراحی شوند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه بازطراحی دورههای تحصیلی یکی از اصلیترین نیازهای حال حاضر نظام تعلیم و تربیت است، گفت: از جمله کارهایی که باید صورت گیرد این است که یک برنامه درسی مبتنی بر دورههای تحصیلی بهوجود آید. در شرایط فعلی سه سال نخست دوره ابتدایی و دوره متوسطه دوم نیازمند بررسی بیشتری هستند و پس از آن به تبع دوره اول ابتدایی باید به سراغ ادامه پایهها رفت. همچنین باید به سهم رشد تمام ساحتی به صورت متعادل و متوازن در این دوره پرداخته شود.
امانیطهرانی در پایان خاطرنشان کرد: نقطه شروع آموزش و پرورش متعالی برنامه درسی با کیفیت، معلم خوب و تمرکز نظام سنجش بر سنجیدن معیارها و محورهای مختلف آموزشی در طی زمانهای مختلف است.
نظر شما