رویکرد توسعه‌طلبانه رژیم صهیونیستی و ایده سلطه بر تمامی خاورمیانه، موجب شده حمایت از فلسطین و آرمان قدس طی دهه‌های اخیر ابعاد سیاسی، امنیتی و بین‌المللی پیدا کند و صرفاً در قالب اصول ایدئولوژیکی و اعتقادی محدود نشود.

صفاتاج، کارشناس مسائل فلسطین: حمایت از فلسطین، دفاع پیش‌دستانه از مرزهاست

در همین زمینه، اقدامات تجاوزکارانه اسرائیل در مورد سوریه و لبنان یا همدستی و حمایت از معارضان انقلاب اسلامی، زنگ خطر را نسبت به تهدید وجودی رژیم صهیونیستی به صدا درآورده است. همین مسئله موجب شده روز قدس با حساسیت بیشتری از سوی کشورهای اسلامی و مردم منطقه مورد توجه قرار گیرد.

راهبرد دفاع پیش‌دستانه
در همین راستا، دکتر مجید صفاتاج نویسنده، پژوهشگر و کارشناس مسائل فلسطین در گفت وگو با قدس درباره علل و ضرورت حمایت ایران از آرمان قدس و مردم فلسطین اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران از همان ابتدای تأسیس اعلام کرده با رژیم‌های نامشروع و نژادپرست مخالف است و همین موضوع یکی از دلایل حمایت کشورمان از مسئله فلسطین محسوب می‌شود. همچنین علت دیگر حمایت ایران، ماهیت رژیم صهیونیستی است. این رژیم برخلاف همه کشورهای عضو سازمان ملل متحد سرزمین‌های فلسطین را غصب کرده و حکومت نامشروعی را پدید آورده است. باوجود این نکته مهم‌تر این است که اسرائیل رژیمی زیاده خواه است که به فلسطین بسنده نخواهد کرد و چشم طمع به منابع و ذخایر نفت و گازی کشورهای مسلمان دارد. بدین ترتیب دست‌کم باید از تهدیدات آن در نزدیکی مرزهای کشور جلوگیری شود. در واقع، این رژیم که غده سرطانی منطقه است، همواره درصدد بوده از طریق حمایت‌های آمریکا، انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی به جنگ افروزی و تشدید اختلافات در منطقه بپردازد و بدین صورت منافع خود و آمریکا را تأمین کند. طرح حمایت از آرمان قدس شریف و مقاومت در برابر اسرائیل تاکنون دستاوردهای خوبی به دنبال داشته است. اولین دستاورد این بود که موجب شد رژیم صهیونیستی برای نخستین بار در طول حیات خود طعم تلخ شکست را بچشد و مجبور شود از لبنان و دیگر مناطق گام به گام عقب‌نشینی کند. 
این کارشناس مسائل فلسطین گفت: با شکل‌گیری مقاومت اسلامی در لبنان، ملت فلسطین بیدار شدند و حرکت اعتراضی خود علیه این رژیم را در سرزمین‌های اشغالی آغاز کردند که به انتفاضه فلسطین منتهی شد. این مقاومت‌ها ثمره الگو گرفتن از انقلاب اسلامی ایران و ایستادگی لبنان بود. بنابراین آزادسازی غزه اولین دستاورد مقاومت فلسطین علیه رژیم اسرائیل و حمایت‌های ایران از جبهه مقاومت بود. در واقع ایران با حمایت از فلسطین به نوعی راهبرد دفاع پیش‌دستانه را انتخاب و پیگیری کرد تا از نزدیک شدن اسرائیل به مرزهای کشور جلوگیری کند و تهدیدات را به سمت همان مرزهای فلسطین اشغالی ببرد. گرچه این موضوع موجب شد امنیت مردم منطقه تأمین شود اما از سوی دیگر سبب شد مردم فلسطین که نسل فراموش شده بودند، احیا شوند. 
نویسنده چندین جلد دانش‌نامه فلسطین افزود: همچنین حمایت‌های ایران سبب اتحاد کشورهای جهان اسلام در برابر رژیم صهیونیستی شد تا در برابر آن دست و پا بسته حرکت نکنند، چنان‌که حجم گسترده محکومیت‌ها علیه اقدامات اسرائیل در مسجدالاقصی در روزهای اخیر را می‌توان مثال زد. در مجموع می‌توان گفت حمایت ایران از مقاومت فلسطین به معنای کوتاه کردن دست اسرائیل از منابع و ذخایر منطقه و خنثی‌سازی توطئه‌ها و جنگ‌های نیابتی آن علیه ایران بوده است.

خبرنگار: مینا افرازه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.