انتخابات

نمایشگاه آثار نفیس و نسخ خطی قرآن کریم برای اولین بار به اهتمام رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در پارلمان پاکستان گشایش یافت.

هنر ایرانی-اسلامی، زینت بخش نمایشگاه قرآن در پاکستان

نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم امروز همزمان با آخرین روزهای ماه ضیافت الهی و در آستانه عید سعید فطر، با حضور «راجا پرویز اشرف» رئیس مجلس ملی پاکستان، « نوید قمر» وزیر بازرگانی و رئیس گروه دوستی پارلمانی پاکستان و ایران در مجلس ملی، «سید محمدعلی حسینی» سفیر ایران در پاکستان و «احسان خزاعی» رایزن فرهنگی سفارت ایران گشایش یافت.

این رویداد قرآنی در ماه مبارک رمضان و به مدت دو روز پذیرای بازدید نمایندگان مجالس ملی و سنای پاکستان، وزرا، مسئولین کشوری پاکستان، سفرای کشورهای اسلامی در اسلام‌آباد، علاقه مندان به فرهنگ و آثار قرآنی و نیز سایر علاقه مندان به توسعه روابط فرهنگی دو کشور است.

در آیین افتتاحیه این نمایشگاه شماری از نمایندگان مجلس ملی، سنا، وزرای کابینه دولت پاکستان، تعدادی از سفرای کشورهای اسلامی مقیم اسلام‌آباد و شخصیت های علمی و دانشگاهی حضور یافتند.

همچنین جمع کثیری از روزنامه‌نگاران حوزه پارلمانی و نمایندگان شبکه‌های خبری پاکستان نیز در این مراسم حضور داشتند.

رئیس مجلس پاکستان طی سخنانی در مراسم افتتاحیه از ابتکار سفارت ایران و تلاش‌های رایزنی فرهنگی سفارت ایران در مشارکت برای برگزاری نمایشگاه قرآنی قدردانی کرد و گفت: مردم پاکستان توفیق خدمت به اسلام‌ را دارند و ما امروز در کنار برادران ایرانی خود سعادت مشاهده نسخ متبرک قرآن و هنرهای فوق العاده اسلامی را پیدا کردیم.

وی افزود: قرار داشتن نسخ خطی قرآن با قدمت ۸۵۰ سال در این نمایشگاه حکایت از عشق و علاقه بی کران پیروان دین مبین اسلام به مفاهیم و تعالیم قرآن مجید است.

حسینی، سفیر ایران در پاکستان نیز با قدردانی از همکاری موثر مجلس پاکستان از جمله رئیس مجلس در برگزاری هرچه باشکوه تر نمایشگاه قرآنی، گفت: پیام این نسخ ارزشمند به ما علاقه و عشق عمیق و ماندگار طراحان این آثار تاریخی و بی نظیر را منعکس می‌کنند که چگونه آنان هر چه هنر در دست داشتند در نگارش قرآن استفاده کردند.

وی افزود: همت همه ما به عنوان یک مسلمان آن است که نقش قرآن این کتاب هدایت و بشارت را در زندگی خود برجسته سازیم و برگزاری این نمایشگاه در رمضان ماه بهار قرآن در همین راستا است.

آثاری که به نمایش گذاشته شد شامل ۲۰۰ نسخه خطی اصلی از قرآن های کریم است که برخی از آن‌ها همراه با ترجمه فارسی و با قدمت بیش از ۸۰۰ سال با خط زیبای نستعلیق، ثلث و نسخ کتابت شده اند. برخی از آن‌ها با آب طلا و با سایر رنگ‌ها و نقش و نگارهای گل و بوته مزین و تذهیب کاری شده‌اند و کاغذهای اصیل و نفیس دارند و برخی دیگر از آن‌ها تفسیر و ترجمه فارسی نیز دارند.

همچنین تعداد قابل توجهی از تابلوهای اصل خوشنویسی و خطاطی آیات قرآن کریم نیز از سوی مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان در این نمایشگاه عرضه شد که تا فردا در معرض دید علاقه مندان به هنرهای اسلامی و ایرانی قرار می‌گیرد.

برپایی این نمایشگاه که برای اولین بار در پارلمان پاکستان صورت گرفته است، فرصت جدیدی برای شناساندن ظرفیت‌های ایران و پاکستان جهت توسعه بیشتر همکاری‌های فرهنگی و هنری و نزدیک سازی دو کشور ارزیابی می‌شود.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.