انتخابات

چین در طول یک سال گذشته به طور چشمگیری استفاده از یوان را برای خرید کالاهای روسی افزایش داده است، به طوری که تقریباً تمام خرید نفت، زغال سنگ و برخی فلزات از همسایه‌اش به جای دلار به ارز چین تسویه شده است.

چین ارز یوان را در خرید کالاهای روسی جایگزین دلار کرده است

به گزارش قدس آنلاین استفاده از یوآن به جای دلار برای پرداخت بیشتر مبادلات کالایی به ارزش ۸۸ میلیارد دلار در پی جنگ اوکراین، تلاش‌های چین برای بین‌المللی کردن پول خود را تسریع می‌کند، اگرچه انتظار می‌رود کنترل‌های سرمایه سخت‌گیرانه، نقش جهانی این کشور را در کوتاه مدت محدود کند.

به گزارش رویترز، داده‌های رسمی نشان می‌دهد که در ماه مارس، واحد پول چین، یوان، به پرمصرف‌ترین ارز برای معاملات برون مرزی در چین تبدیل شد و برای اولین بار از دلار پیشی گرفت؛ گرچه به گفته سوئیفت، سهم یوان در تجارت جهانی ۲.۵ درصد، در مقایسه دلار ۳۹.۴ درصد و یورو ۳۵.۸ درصد است.

چی لو، استراتژیست ارشد سرمایه‌گذاری در BNP Paribas Asset Management در هنگ‌کنگ، می‌گوید با پیوستن کشورهای بیشتری به بلوک RMB برای کاهش خطرات دلار، «اثر گلوله برفی» در بلندمدت پیش‌بینی می‌شود و استفاده از یوان افزایش خواهد یافت به ویژه با تاثیراتی که کشورها از تحریم‌های آمریکا علیه روسیه دیده‌اند. او می‌گوید: «این یک توسعه بسیار بلندمدت است که تا یک یا دو، حتی سه دهه آینده ادامه دارد.»

علی‌رغم تلاش پکن برای بین‌المللی کردن یوان، این ارز تنها به صورت پراکنده در خرید کالاهای بزرگ چینی مورد استفاده قرار گرفت، زیرا بیشتر تجارت جهانی نفت، گاز، مس و زغال‌سنگ بر اساس معیارهای دلاری تعیین می‌شود. این وضعیت سال گذشته تغییر کرد زیرا خریداران غربی از خرید کالاهای روسی در مواجهه با تحریم‌های فزاینده پس از حمله مسکو به اوکراین اجتناب کردند.

خریداران چینی وارد عمل شدند تا نفت خام، زغال سنگ و آلومینیوم با تخفیف را از روسیه خریداری کنند و واردات کالاهای سال ۲۰۲۲ از مسکو را تا ۵۲ درصد از نظر ارزش، افزایش دادند. این امر به صرفه جویی میلیاردها دلار از سوی چین کمک کرد زیرا اقتصاد این کشور از قرنطینه ناشی از کووید کند شده است و خریدها در سال جاری با احیای اقتصاد چین رشد خواهند کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.