احمد محمودزاده، معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش در گفت: ما هنوز مدارس در تراز انقلاب اسلامی را تعریف نکردهایم.
وی ادامه داد: هم در فرمایشات رهبر معظم انقلاب و هم در متن سند تحول به مدرسه به عنوان نهادی مستقل تأکید شده است که این موضوع هنوز محقق نشده است. اما خوشبختانه مدارس غیر دولتی با برنامه ریزیهایی که دارند بیشتر توانستند اسناد سند تحول را اجرایی کنند و بیشتر تلاش کردند مدرسه به عنوان رکن اصلی تعلیم و تربیت سهم خود را ایفا کند.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی افزود: آثار نتایج و محصولاتی که از بسیاری از مدارس غیر دولتی میبینیم متناسب با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که با بررسیهای علمی اعتقادی و اخلاقی به دست آمده است. ما به دنبال این هستیم که این رویکرد را نه تنها در مدارس غیر دولتی که در مدارس دولتی هم شاهد باشیم.
وی با اشاره به رویداد «الف تا» که محلی برای به اشتراک گذاشتن طرحهای آموزشی مدارس سراسر کشور است؛ گفت: استفاده از تجربیات دیگر مدارس را در قالب جشنوارههای مختلف خواهیم داشت که یکی از این جشنوارهها جشنواره الف تاست.
محمودزاده در خصوص موانعی که در راه استقلال مدارس وجود دارد گفت: یکی از مواردی که مدارس را برای رسیدن به اهداف سند تحول دچار مشکل میکند سنجه هایی است که مدارس تحت تأثیر آنهاست.
بحث کنکور یکی از این موارد است. سنجههایی در خروجی آموزش و پرورش که ارتباط چندانی با اهداف سند تحول ندارند به نظر ما موضوع کنکور باید اصلاح شود و اگر اصلاح صورت نگیرد ممکن است جهتگیریها دوباره به سوی تعلیم و تربیت تک ساحتی و آموزش صرف حرکت کند یعنی ما به جز ساحت علمی به دیگر ساحات تعلیم و تربیت توجه نکنیم.
وی در پاسخ به این که آیا مدارس غیردولتی به لحاظ تجهیزات و منابع کمک آموزشی میتوانند کمکی به مدارس دولتی داشته باشند؛ گفت: مدارس غیر دولتی برای تأمین امکانات اولیه و امکانات مادی آموزشی با سختیهایی مواجه هستند. نمیتوان از این مدارس انتظار داشت به عنوان مدارس معین، به لحاظ دادن تجهیزات و منابع مالی کمکی به مدارس دولتی کمک کنند. مدارس غیر دولتی در جهت ارائه شیوههای برنامه ریزی و تولید محتوا و توانمندسازی نیروی انسانی و معلمان میتوانند به مدارس دولتی کمک شایانی کنند.
محمود زاده تاکید کرد: در بحث نیروی انسانی نباید بین مدارس دولتی و غیردولتی تفاوت قائل شد بلکه همه افراد فعال در نظام تعلیم و تربیت از ارکان نظام تعلیم و تربیت هستند که در حقیقت بزرگترین سرمایه نظام تعلیم و تربیت هم همین نیروی انسانی آن است همه ما باید کمک کنیم این سرمایه انسانی تقویت و رو به رشد باشد.
نظر شما