۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹
کد خبر: 874286

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت گفت: تبلیغات در فضای مجازی درخصوص اهدای اعضایی مانند قلب، کبد، پانکراس، ریه و قرنیه کذب محض است.

 تبلیغات اهدای اعضا در فضای مجازی کذب محض است

امیرحسام علیرضایی، رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت در پاسخ به این که در سال ۱۴۰۱ چه میزان پیوند انجام شده و بیشترین پیوند در چه زمینه‌ای بوده است؟ گفت: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۳۵۱۰ پیوند انجام شده و بیشترین پیوند با ۲۴۳۱ مورد کلیه و پس از آن کبد با ۸۹۳ مورد بوده است.

وی در پاسخ به این که آیا برای اهدای عضو هزینه‌ای پرداخت می‌شود و بازار سیاه در این زمینه وجود دارد؟ ادامه داد: برای اهدای عضو از اهداکنندگان مرگ مغزی به خانواده اهداکننده عضو، هیچ گونه مبلغی پرداخت نمی‌شود و عضو اهدایی نیز به صورت رایگان در اختیار گیرنده قرار می‌گیرد. این عضوها شامل کلیه، کبد، قلب، ریه، پانکراس و روده می‌شود. درخصوص اهداکنندگان زنده (فقط کلیه) نیز مبلغی به عنوان پاداش ایثار در اختیار اهداکننده کلیه قرار می‌گیرد.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش که چه تعداد در صف انتظار عضو پیوندی هستند، تصریح کرد: براساس اعلام سامانه‌های وزارت بهداشت ۱۸۰۰۰ نفر در لیست انتظار پیوند عضو هستند.

وی در خصوص فعالیت سامانه ملی پیوند و اینکه این سامانه توانسته است از بازار سیاه جلوگیری کرده و عدالت بیشتری در پیوند اعضا برقرار کند، گفت: با توجه به ثبت اطلاعات اهداکننده و گیرندگان عضو در سامانه وزارت بهداشت بر اساس اولویت عضو تخصیص می‌یابد که این موضوع باعث تخصیص عادلانه عضو شده است.

علیرضایی درباره تبلیغات اهدای عضو در فضای مجازی و اینکه آیا از این طریق برای اهدای عضو اقدام می‌شود؟ تصریح کرد: تبلیغات درخصوص اهدای اعضایی مانند قلب، کبد، پانکراس، ریه و قرنیه کذب محض بوده و امکان چنین اعمالی از اهداکننده زنده وجود ندارد. البته درخصوص کبد در موارد خاص از اهداکننده زنده (بیشتر در کودکان از والدین به فرزند و در بیمارستان های محدود) امکان‌پذیر است. درخصوص پیوند کلیه نیز با توجه به ثبت اطلاعات اهداکنندگان و گیرندگان عضو در سامانه وزارت بهداشت و صدور مجوز پیوند امکان تخلف وجود ندارد. همچنین فهرست سایت‌های متخلف برای پیگیری قانونی به مراجع ذیربط ارسال شده است.

منبع: خبرگزاری ایلنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.