به گزارش قدس آنلاین، «محسن رشیدفرخی» امروز در نشست خبری درباره وضعیت صادرات این محصول، افزود: سال گذشته یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن خرما در کشور تولید شد که هر ساله بین ۲۰ تا ۳۰ درصد آن به کشورهای هدف صادر میشود.
ایران رتبه دوم تولید خرما جهان را دارد
رییس انجمن ملی خرما ایران با اشاره به اینکه ایران رتبه دوم تولید خرما جهان را دارد، اظهار داشت: از ۷۵ مقصد صادراتی خرمای ایران، بیشترین صادرات به کشورهای امریکا و چین انجام میشود.
وی اضافه کرد: براساس آمارها، خرمای مورد نیاز کشور تامین است و سرانه مصرف کشور نزدیک به هشت کیلوگرم برای هر نفر برآورد شده است.
این مقام صنفی تصریح کرد: صنعت خرما ایران برای ۱.۵ میلیون نفر اشتغال مستقیم و برای چهار میلیون نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد کرده است که حمایت از این صنعت علاوه بر افزایش اشتغالزایی و حفظ تولید می تواند در افزایش ارزآوری به کشور اثرگذار باشد.
رشیدفرخی، یکی از مشکلات این بخش را تصمیم گیری های خلق الساعه در بحث ممنوعیت صادرات دانست و گفت: میزان تولید کشور بیش از نیاز داخلی است بنابراین ما در هیچ مقطع زمانی دچار کمبود برای عرضه این محصول در بازار داخلی نشده ایم، اما هر ساله برای ماه مبارک رمضان ممنوعیت صادرات اعمال می شود که این امر به ضرر بازار است.
وی درباره قیمت گذاری خرما افزود: قیمت خرما باید مبتنی بر نرخ تورم و افزایش هزینه های تولید محاسبه شود و قیمتگذاری دستوری برای خرید یا فروش آن معنا ندارد.
رییس انجمن ملی خرما ایران اظهار داشت: نهاده های مورد نیاز تولید این محصول در سه سال گذشته ۶۰۰ درصد افزایش یافته است، بنابراین نباید توقع داشته باشیم که قیمت خرما افزایش نداشته باشد.
وی، کیفیت، فراوری و بسته بندی خرما را از اولویت های این صنعت برشمرد و گفت: حمایت از این صنعت می تواند موجب تولید کیفی، افزایش فراورده های این محصول و بسته بندی های شکیل برای مصارف داخل و خارج از کشور شود.
به گفته رشیدفرخی، اکنون در کشور ۵۰۰ رقم خرما وجود دارد که ۱۸ رقم آن خرما تجاری است.
وی با بیان اینکه بین ۶۰ تا ۶۵ درصد نخیلات کشور غرقابی است، این فرایند را فاجعه دانست و افزود: با توجه به خشکسالی های پی در پی و تنش آبی اکثر استان های خرماخیز کشور از جمله استان کرمان با مشکل جدی کم آبی روبهرو هستند که این امر می تواند کاهش تولید را در پی داشته باشد.
حضور ۴۶ شرکت برتر تولیدکننده در نخستین پاویون تخصصی انجمن ملی خرما
«مهرداد تکلوزاده» دبیر انجمن ملی خرما ایران در این نشست گفت: نخستین پاویون تخصصی انجمن ملی خرما ایران در کنار نمایشگاه اگروفود با حضور ۴۶ شرکت برتر تولید، فراوری و بسته بندی خرما ایران در فضایی به مساحت ۱۶۰۰ مترمربع از ۲۶ تا ۲۹ خرداد از ساعت هشت تا ۱۵ در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می شود.
وی افزود: هدف از برگزاری این نمایشگاه، نمایش توانمندی های صنعت خرما ایران از تولید، فراوری و بسته بندی است که با دعوت از میهمانان خارجی تلاش داریم شرایط را برای رونق صادرات فراهم کنیم.
لزوم دریافت نشان استاندارد برای خرما ایران
«هادی مقدم» نایب رییس انجمن خرما ایران نیز در این نشست گفت: خرما ایران دارای کیفیت و درجه بندی های متفاوتی است و اکنون با مشکل جدی درجه بندی و قیمت خرما روبهرو هستیم.
وی اظهار داشت: گاهی اوقات گزارش می شود خرما با کیفیت پایین اما با بسته بندی های شکیل و با قیمت های بالا در بازار داخلی به فروش می رسد یا صادر می شود که این امر می تواند بازارهای صادراتی ما را با مشکلاتی روبهرو کند.
این مقام صنفی بیانداشت: دریافت نشان استاندارد برای محصول خرما میتواند ما را در بازرسی و نظارت روی این کالا برای عرضه به بازار داخلی و خارج از کشور کمک کند.
نظر شما