حمید طریفی حسینی در نشستی خبری با اشاره به سنجش نوآموزان در ابتدای ورود به دبستان گفت: از بهمن سال گذشته سنجش ابتدای ورود نوآموزانی را که امسال به مدرسه میروند شروع کردیم.
وی با اشاره به اعلام پایان مرحله نخست سنجش گفت: وقتی به بالای ۹۰ درصد پوشش سنجش نوآموزان هدف میرسیم پس از آن فرایند به نحو دیگری دنبال میشود به این صورت که کارهای ۱۰ درصد باقی مانده را باید در ساز و کاری فوری و جدیتر دنبال کنیم.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه به برنامه های این سازمان در تابستان اشاره کرد و توضیح داد: باتوجه به اینکه اکنون مدارس تعطیل شدند و باید جریان تربیت ادامه یابد، برنامه ریزی شده تا در کنار مدارس عادی، ما نیز فعالیت های تابستانه را از تیر داشته باشیم که حدود ۶۰۰ پایگاه تابستانی با برآورد حضور ۸۰۰۰ دانش آموز پیش بینی کردهایم.
وی با بیان اینکه فعالیت های تابستانه مبتنی بر ساحت های شش گانه سند تحول و مهارتهای زندگی است، یادآور شد: سعی کردیم فعالیت های طراحی شده معطوف به آموزش این مهارت ها نیز باشد.
وی با اشاره به اینکه برنامههای متنوعی مثل تدبر در آیات قران و روایات، گردش های علمی، الگوهای زیارتی و سیاحتی و .... در نظر گرفته شده است، اعلام کرد که امسال برای نخستین بار اردوی زیارت اولیها را در مشهد مقدس با هماهنگی سازمان دانش آموزی انجام میشود و حدود ۵۰۰ دانش آموز استثنایی را به همراه ۱۰۰ سرپرست اعزام میکنیم.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از تفاهم نامهای با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خبر داد تا براساس آن بتوان خدماتی را به دانش آموزان استثنایی نیز ارائه دهیم.
طریفی حسینی همچنین از برگزاری مسابقات ورزشی و مسابقات فرهنگی هنری برای دانش آموزان و فرهنگیان خبر داد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه حدود ۱۷۵۰ مدرسه در کشور داریم که عمدتا به صورت مجتمعی اداره می شوند، گفت: حداقل انتظارمان را به استانها اعلام کردیم که در مدارس خاص که حدود ۸۰ هزار دانش آموز در مدارس خاص حضور دارند و ۲۰ هزار دانش آموز به صورت تلفیق فراگیر در مدارس عادی تحصیل میکنند که گفته شده از این ۸۰ هزار دانش آموز حداقل ۱۰ درصد دانش آموزان را در پایگاه تابستان داشته باشیم اما هیچ محدودیتی نداریم.
طریفی حسینی تصریح کرد: سامانهای با عنوان نورینو داریم که مربوط به معاونت پرورشی است و همه فعالیت دانش آموزان در این سامانه ثبت و کارنامه تربیتی و پرورشی خواهند داشت.
به گفته طریفی حسینی، نورینو امسال راه اندازی شده و اکنون منطقه به منطقه میتوانیم عملکرد دانش آموزان را در حوزه مختلف پرورشی را مقایسه کنیم.
وی در ادامه به دیگر برنامههای این سازمان مبنی بر بهسازی و توانمندسازی نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و ادامه داد: سالهاست که دورههای آموزشی موثر و کارآمدی را نتوانسته بودیم برای همکاران فراهم کنیم. دورههای ضمن خدمت به صورت معمولی و روتین در آموزش و پرورش اجرا میشد و دورههایی که به صورت حضوری بتوان آموزش موثری به همکاران ارائه دهیم، کم بود. برنامه جدی آموزش و پرورش این است که برنامه جامع مربوط به توانمندسازی نیروی انسانی خود را ارائه کنند تا در شورای معاونین وزارتخانه مصوب شود.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: روز گذشته در مشهد برنامه ملی توانمندسازی معلمان ابتدایی و کیفیت بخشی آموزشِ دانش آموزان دارای اختلال یادگیری و دانش آموزان نیازمند توجه خاص آموزشی و دانش آموزان دارای اختلالات هیجانی رفتاری را شروع کردیم.
وی ادامه داد: برنامه مشترکی را با معاونت ابتدایی وزارتخانه تعریف کردیم. هشت قطب در نظر گرفتیم و استان ها را به هشت قطب تقسیم کردیم و استان های کشور به میزبانی خراسان رضوی، کرمان، فارس، اصفهان، مازندران، تهران و کرمانشاه است. حدود ۸۰۰ مدرس منطقهای را تربیت میکنیم و اینها مدرسانی خواهند شد که در منطقه گروههای ۱۰ تا ۱۵ نفرهای را تشکیل میدهند. این آموزش ها استمرار دارد.
وی از برنامه دیگر این سازمان مبنی بر توانمندسازی معلمانی که دانشآموز استثنایی دارند و در قالب تلفیقی تحصیلی میکنند خبر داد و گفت: در هفتههای آخر شهریور از این معلمان برای جلسات توانمندسازی دعوت میکنیم.
وی درباره باز مهندسی نیروی انسانی گفت: باتوجه به اینکه اصرار داریم رشته جدیدی را در مدارس از اول مهر داشته باشیم، منابع مالی را در اختیار استان ها قرار دادیم و استان ها را برای ایجاد رشته جدید تشویق کردیم.
طریفی حسینی با بیان اینکه نتایج اولیه آزمون استخدامی به زودی اعلام میشود خاطرنشان کرد: حدود ۲۳۳۲ نفر ردیف استخدامی داشتیم و اعلام نیاز شده است. امید داریم که تعداد قابل ملاحظهای از نیازی که در نیروی انسانی داریم در این آزمون جذب شود.
وی ادامه داد: ستاد پروژه مهر آموزش و پرورش استثنایی در هماهنگی با ستاد مهر وزارت آموزش و پرورش تشکیل شده و در حوزههای مختلف مثل نیروی انسانی، سازماندهی فضا، سنجش و کیفیت بخشی و ساماندهی فعالیت های پرورشی و کمیتههای آن تشکیل شده و همکاران برنامهریزی ها را انجام میدهند تا سال تحصیلی پر شوری را آغاز کنیم.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی یادآور شد: در حوزه آموزش نیز برنامه ریزی جدی میکنیم تا بحث پوشش تحصیلی دانشآموزان تکمیل شود. بخش زیادی از دانش آموزان در سال های گذشته، علی رغم اینکه در سنجش شناسایی میشدند اما جذب آموزش و پرورش استثنایی نمیشدند. سامانهای با عنوان شهید محمودوند در معاونت ابتدایی داریم که اکنون دسترسی ما نیز برقرار شده؛ اکنون حدود ۱۶ هزار نفر از دانشآموزانی که در این سامانه علت بازماندگی از تحصیل خود را معلولیت اعلام کردهاند شناسایی شدهاند.
طریفی حسینی گفت: باید بررسی کنیم که چه سطحی از این کودکان در رده آموزشپذیر قرار میگیرند و چه بخشی باید مورد حمایت بقیه دستگاهها قرار گیرند.
به گفته وی، سال گذشته حدود ۳ درصد به پوشش تحصیلی دانشآموزان اضافه شده و این موضوع امسال نیز دنبال میشود.
وی در بخش دیگری از این نشست، درباره نظام تشخیص، توانبخشی و مداخله بهنگام نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و در این باره گفت: سال گذشته مرحله طراحی و استقرار این نظام را داشتیم و اکنون در مرحله تثبیت اقداماتی را دنبال میکنیم. برای استقرار این نظام، باید سیاستها، ضوابط و قوانینی را در آموزش و پرورش تغییر میدادیم که آییننامه برای مراکز آموزشی و توانبخشی و مشکلات ویژه یادگیری، مورد بازنگری قرار گرفت و مراکز را تبدیل به مراکز جامع کردیم. اکنون با این اتفاق امکان ارائه خدمات جامع و همهجانبه نسبت به دانش آموزان هدف وجود دارد.
طریفی حسینی در توضیح بیشتر این موضوع گفت: اکنون دانشآموزان دیرآموز و دانش آموزانی که آسیب زبان گفتار یا مشکلات هیجانی رفتاری دارند میتوانند در این مراکز خدمات بگیرند. در این نظام امکان ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی را برای نوآموزان پیشدبستانی نیز فراهم کردیم. اکنون در این مراکز جامع با رویکرد مداخله به هنگام شرایطی فراهم شده که در سنین طلایی رشد کودکان، اگر نوآموزی تشخیص داده شود که دارای اختلالاتی است، به این مراکز جامع هدایت و خدمات تخصصی مربوطه در اختیار او قرار میگیرد.
وی ادامه داد: در نظام تشخیص و توانبخشی مرکزی ایجاد کردیم که خدمات جامع ارائه شود و در کنار آن سنجش که توسط نیروهایی غیر از نیروهای رسمی ما در بیرون از آموزش و پرورش انجام میشد را جزو وظایف این مرکز قرار دادیم و به صورت فرآیندی از بهمن ماه این کار انجام شد. اکنون در این مراکز سنجش بدو ورود انجام میشود. در برخی از مراکز سنجش تخصصی نیز انجام میشود. سنجش جهش تحصیلی نیز در این مراکز توسط همکاران انجام خواهد شد که از هفته آینده امکان نوبت گیری آن فراهم میشود و مدیران میتوانند نوبت گیری دانش آموزان متقاضی جهش تحصیل را نیز انجام دهند. سعی شده سنجش به صورت الکترونیک و هوشمند باشد.
نظر شما