تحولات لبنان و فلسطین

۸ تیر ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۷
کد خبر: 888820

همانطور که در روایت آمده است،‌ حاجی بعد از اعمال حج مانند کودکی است که از مادر متولد شده، در نقطه مقابل آن هم نکاتی بیان شده که زائران بیت‌الله الحرام باید به آن توجه داشته باشند.

نیتی که حج حاجی را بی‌اثر می‌کند

به گزارش قدس آنلاین حجت الاسلام حسین امیری، استاد حوزه و کارشناس مسائل دینی، به آثار حج بر آمرزیده شدن گناهان پرداخته و گفت: رمز نجات از عذاب آخرت و در امان ماندن از هر گونه فشاری در آن عالم منوط به این است که انسان در این دنیا مرتکب گناه نشود و واجبات دینی را به جا بیاورد. اگر هم کسی مرتکب گناهی شد، توبه حقیقی داشته باشد و از آن گناه بعد از پشیمانی، پرهیز کند.

او به ارتباط حج با مغفرت گناهان اشاره کرد و اظهار داشت: در مورد حج گفته شده که حج مقبول آن است که انسان توبه کرده باشد. پس کسی که توبه کرده و به زیارت خانه خدا مشرف شده، اگر بعد از آن گناهی نکند، مورد مغفرت قرار می‌گیرد و از عذاب در امان خواهد بود.

کارشناس امور دینی در مورد تأثیر حج و طواف بر گرد کعبه گفت: در این مورد روایت‌های زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد مؤمن با این عمل از عذاب قیامت در امان می‌ماند. به عنوان مثال امام صادق علیه السلام در این باره فرموده‌اند: «کمترین اجر و پاداشی که نصیب حاجی می‌شود، آن است که از عذاب و آتش جهنم نجات پیدا می‌کند و از گناهان مانند زمانی که از مادر متولد شده، پاک می‌شود.» همچنین فرموده‌اند: «کسی که از انجام مناسک حج و یا عمره برمی‌گردد، مانند کودکی است که هرگز گناهی مرتکب نشده و معصومانه زندگی می‌کند.»

حجت الاسلام امیری به نیتی اشاره کرد که حج انسان را بی اثر می‌کند و گفت: برای عمل حج و تأثیر آن در مغفرت گناهان شرطی هم عنوان شده است. انسان باید قصد گناه بعد از حج نداشته باشد و توبه او حقیقی باشد.

او تصریح داد: آن طور که امام صادق علیه السلام فرموده‌اند: «هر کسی که بدون هیچ نوع ریا و خودنمایی و فقط به قصد جلب رضای الهی حج را به جا بیاورد، خدای متعال گناهان او را می‌آمرزد.» دقت کنید که وقتی کسی برای ریا و خودنمایی به حج می‌رود و قصد دارد با این کار مورد تکریم مردم قرار بگیرد، باید پاداش خود را از همان مردم بخواهد. خدای متعال حجی را قبول می‌کند که انسان بدون ریا به جا بیاورد و قصد جلب رحمت الهی باشد، نه جلب‌توجه در میان مردم.

کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه همین دوری از ریا و خودنمایی و توجه به معبود هم یکی از فلسفه‌های مهم حج است، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین فلسفه‌ها و حکمت‌های حج این است که بر روی اخلاق و منش انسان اثر بگذارد.

حجت الاسلام امیری یادآوری کرد: کسی که تا قبل از حج به دنبال ریا و دیده شدن در چشم مردم بوده، بعد از حج فقط خدا را می‌بیند و به دنبال رضای الهی است. اصولاً همان مراسم احرام، به نوعی است که باید فرد را به طور کامل از تعلقات دنیایی و توجه به امتیازهای ظاهری و مادی دور کند. به یک‌باره در مراسم احرام انسان از هر نوع امتیاز پوچ و دنیایی که اثری در معنویت او ندارد و بلکه انسان را از معنویت دور می‌کند، رها می‌شود و این یکی از فلسفه‌های مهم حج است.

این محقق اسلامی خاطرنشان کرد: در عین حالی که از ریا و جلب توجه در نظر مردم دور می‌شویم، گویا با مؤمنان هم پیوند برقرار می‌کنیم. چنانکه مسلمانان در ایام حج پیوند دوستی برقرار می‌کنند. همه یک‌صدا با ظاهری یکسان ظاهر می‌شوند و شعار و هدف واحدی دارند.

او با اشاره به اینکه در حج تمتع تبادلات فرهنگی مهمی صورت می‌گیرد و همه مسلمانان با هم متحد می‌شوند، اظهار داشت: به همین علت است در روایت‌ها عنوان شده که یکی از اثرات مهم حج، نشر اخبار و آموزه‌های پیغمبر اکرم صلی‌الله علیه و آله به تمام مناطق جهان اسلام است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.