تحولات لبنان و فلسطین

شیخ عبدالله جبری اهل گفت‌وگو بود، نه‌مصاحبه. نمی‌خواست پشت القابی چون دبیرکل جنبش امت لبنان و عضو شورای رهبری جبهه عمل اسلامی بماند و صرفاً حرف‌های رسمی و اتوکشیده تحویل بدهد.

دبیرکل جنبش امت لبنان در گفت‌وگو با قدس عنوان کرد؛ هلال مقاومت هم اختلافات را از بین می‌برد، هم اسرائیل را

او مثل همه مردم این دیار با جنگ بزرگ شده و با آن خو گرفته بود. روی همین حساب هم مدام در خلال گفت‌وگو، بیش از هر چیز، به قوت و قدرت ایمان و انگیزه مردم در آنچه پیروز میدان را مشخص می‌کند، ارجاع می‌داد. گفت‌وگو با او برای من حاوی درس‌های مهمی به‌خصوص درباره نقش وحدت‌آفرین ایده مقاومت میان شیعه و اهل سنت بود.

طوفان‌الاقصی برگ زرینی در مبارزات جبهه حق علیه ظلم بود. با وجود بزرگی این رخداد و اعلام موضع صریح تعداد زیادی از کشورها، چرا برخی کشورهای عربی در ادامه طوفان الاقصی سکوت کردند و واکنش نشان ندادند؟
در طول سال‌های گذشته هم انتظار می‌رفت دولت‌های عربی و کشورهای اسلامی در مواجهه‌های میان حزب‌‎الله و نیروهای مقاومت با رژیم صهیونیستی حضور پیدا کنند. پرچم فلسطین پرچم عزت است و هرکسی که پرچم فلسطین را حمل کند خداوند به او عزت می دهد. ما امروز چشم انتظار مدعیان و افراد لاف‌زن نیستیم. ما منتظر این دولت‌های مدعی نمانده‌ایم. امروز به فضل خداوند عزوجل این محور، محور مقاومت است. محوری که امتداد آن از تهران، بغداد، دمشق و یمن دیده می‌شود. 
وقتی صحبت از حمل پرچم مقاومت فلسطین می‌شود یاد تاریخ مقاومت پیامبر اکرم (ص) می‌افتیم. در آن زمان در همه معرکه‌ها افرادی حضور داشتند که اهل باطل و اهل اراجیف بودند و ذهنیت‌های خوبی نداشتند. برخی اهل تشکیک در اصول و برخی منافق بودند و ... در نهایت آنچه پیروز شد، خط ایمان بود، خط حق بود. خط امروز مسئله فلسطین به غرب، اروپا و غیره و ذالک ربطی ندارد؛ امروز مسئله، مسئله انسانیت است. 
با توجه به اتفاقاتی که در همه مناطق مختلف لبنان و فلسطین می‌افتد بر همه انسان‌هایی که به دنبال آزادی و آزادی‌خواهی هستند، واجب است قیام کنند تا آزادی شکل بگیرد. به حول و قوه الهی محور مقاومت امروز باقدرت به پیش می‌رود و منتظر هیچ‌کدام از دولت‌های اسلامی و عربی نمی‌ماند. مشخص است هرکسی به این حرکت بپیوندد قطعاً در حرکت الهی سهیم خواهد بود.

امام خمینی(ره) فرمودند اگر هر مسلمان یک سطل آب بریزد رژیم اسرائیل را آب خواهد برد . به نظر شما چقدر به این ماجرا و تحقق از بین رفتن رژیم نزدیک شده‌ایم؟
ببینید اگر بنا باشد جنگی آزادی‌بخش شکل بگیرد، قطعاً عمر رژیم صهیونیستی کمتر از تعداد انگشتان یک دست- یعنی کمتر از پنج سال- خواهد بود. آنچه که در عیان و آشکار مشهود است، نشان‌دهنده افول رژیم صهیونیستی است. ما شاهد تلفات سنگین و زخمی‌های بی‌شمار در میان سربازان صهیونیست‌ها هستیم، آن‌ها به شدت وحشت‌زده و فراری هستند و این ثابت می‌کند دشمن اسرائیلی، کاشانه‌اش و خودش از خانه عنکبوت شکننده‌تر و آسیب‌پذیرتر است. صهیونیست‌ها امروز حتی در میدان، توانایی مواجهه الکترونیکی با نیروهای مقاومت را ندارند. حتی شما می‌بینید با وجود فناوری قابل رهگیری پهپادها یا باتری‌های نصب شده روی پهپادهای مقاومت، صهیونیست‌ها نمی‌توانند صدها پهپاد مقاومت را رهگیری و کشف کنند حتی آن‌ها نمی‌دانند برادران ما در یمن چگونه موشک بدست آوردند یا نمی‌توانند این موشک‌ها و پهپادها را رهگیری کنند. در اصل این قدرت ایمان و تقوای ماست که در کنار این فناوری کار را یکسره می‌کند.
ما به تکلیف خودمان عمل می‌کنیم، خداوند به ما نمی‌گوید در مقابل دشمن مانند دشمن باشید و مانند آن‌ها صرفاً به تجهیزات متکی باشید، بلکه به ما می‌گوید با قوت ایمان بر آن‌ها برتری یابید. نبی اکرم (ص) هم در صدر اسلام با عده و عُده به نبرد دشمن نرفت، این قدرت ایمان بود که نبی اکرم(ص) را بر دشمن پیروز کرد. 
شاید تصور این باشد که آن‌ها از لحاظ فناوری بر ما پیشی دارند و آن‌ها هم این مسئله را درک می‌کنند، اما آنچه در این میدان تعیین کننده است، «انگیزه» است.  انگیزه ما از آن‌ها قوی‌تر است و این پیروزی با قدرت ایمان و باوجود همه توانمندی‌های صهیونیست‌ها سبب هزیمت و شکست آن‌ها خواهد شد. بنابراین اگر شما مستضعف هم باشید می‌توانید با قدرت ایمان مستکبر را شکست دهید. این رمز موفقیت است.

شهید حسن نصرالله در جنوب لبنان رژیم اسرائیل را زمینگیر کرد. این اقدام و شهید شدن شیعیان در کنار اهل تسنن را چگونه تحلیل می‌کنید؟
قطعاً خون‌های به هم مخلوط شده شیعیان و اهل سنت در لبنان و فلسطین در مبارزه با رژیم صهیونیستی خود نشان دهنده این است که بسیاری از اختلافات رنگ باخته و آینده روشن است.
شاید ساده‌ترین راه این بود که حزب‌الله بگوید «ما برای مقاومت فلسطین دعا می‌کنیم» اما سید حسن ابتکار عمل را با مجاهدت بدست گرفت؛ سید حسن نصرالله تصمیم گرفت درس خوبی به دشمن صهیونیستی بدهد و توی دهن آن‌ها بزند.
شواهد و قرائن زیادی وجود دارد که صهیونیست‌ها به‌شدت آسیب دیدند و دچار خسران شدند.  ما شاهد باز شدن آغوش اهل سنت برای اهل جنوب لبنان هستیم. اهل سنت غزه از اهالی لبنان استقبال کردند، این اتفاق در حالی افتاد که در گذشته به سنی‌ها گفته می‌شد که شیعیان و ایرانی‌ها دشمنان شما هستند، اما با ابتکار عمل سید حسن نصرالله خلاف این حرف ثابت شد. این اتفاقات در حالی افتاد که در گذشته دشمن القا می‌کرد در سوریه، شیعیان اهل سنت را می‌کشند و جمهوری اسلامی ایران با آن‌ها می‌جنگد و این در حالی بود که برخلاف آن شکل گرفت. این‌ها دسیسه‌هایی بود که دشمن به مردم القا می‌کرد.
این جنگ جنگ مذهبی نیست، بلکه جنگ انسانیت است. می‌گفتند این جنگ، جنگ هلال شیعی است، اما در حال حاضر اثبات شده رسالت آن رسالت انسانی است و این هلال، هلال مقاومت است. مقاومت یک اندیشه است، یک راه درست است و این هلال مقاومت بر همه ثابت شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.