تحولات لبنان و فلسطین

نوازنده ساز نی، گفت: برگزای دوره نخست برنامه «غزلساز» از سوی انجمن موسیقی ایران و تلاش دست اندرکاران این مجموعه می‌تواند جان تازه ای به موسیقی ایرانی ببخشد و چه بهتر آنکه این نگاه از سوی سازمان‌های مختلف نیز وجود داشته باشد.

روایت‌های موسیقی ایرانی با زبان ساز/ «غزلساز» جان تازه‌ای به موسیقی ایرانی بخشیده است 

به گزارش قدس آنلاین، «غزلساز» پروژه موسیقایی است که به مدت سه شب و به همت انجمن موسیقی ایران و با مشارکت بنیاد فرهنگی، هنری رودکی از تاریخ ۱۳ تا ۱۵ تیرماه با شش اجرا در تالار رودکی برگزار می‌شود.

اولین دوره این مجموعه موسیقایی متمرکز بر تک نوازی سازهای ایرانی بوده که دردومین شب آن، سه شنبه ۱۳ تیرماه و در پارت دوم، حسام اینانلو نوازنده توانای ساز کمانچه به روی صحنه رفت. این هنرمند، میزبان برنامه متفاوتی برای علاقمندان و مخاطبان این کنسرت است و قرار است اجرایی بصورت بداهه نوازی در دستگاه نوا را پیش روی حاضران در سالن قرار بدهد. همچنین زمان خیری نوازنده سازنی، پنج شنبه ۱۵ تیرماه و درآخرین شب مجموعه موسیقایی غزلساز در تالار رودکی به روی صحنه می رود.

زمان خیری درباره نقش و اثرگذاری چنین برنامه هایی در معرفی و بیشتر شنیده شدن موسیقی سازی به ایرنا گفت: با توجه به شرایط امروز موسیقی و نگاهی که به موسیقی پاپ و مردمی وجود دارد و درکنار آن کمرنگ شدن موسیقی اصیل ایرانی که ریشه در تاریخ و فرهنگ مردم کشورمان داشته و دارد، برگزاری چنین رویدادهای موسیقایی که تمرکز آن بر تک نوازی و بداهه نوازی درموسیقی ایرانی است، می تواند اتفاق بسیارخوبی باشد. از این جهت که فرصت و بستری ارزشمند در ارائه فرم های مختلف موسیقی ایرانی خواهد بود.

وی افزود: بر این اساس با این دیدگاه می‌توانیم نگاه ویژه‌ای به تک نوازی و نقش تنهای سازها داشته باشیم و مردم را با صدای ساز و به نوعی به سخن ساز آشنا کنیم و گوش جان بسپارند. به باور من این سخن با مفهوم «غزلساز» که عنوان این برنامه بوده، بسیار نزدیک است چرا که هرسازی دربطن خود می تواند سخن بگوید و گفت وگو کند. بنابراین دوستان و همکاران توانمند و حاضر در این مجموعه به نوعی می توانند این سخن را بر پرده ساز بنوازند وبیان کنند. چرا که زیربنای موسیقی ایرانی کلام و ادبیات است و ما می توانیم این افاعیل را که در اشعاربیان می شود، به شکل های مختلف با صدای ساز خود روایت کنیم.

این نوازنده گفت: نکته بسیار مهم و قابل توجه این است، فرهنگ و هنر کشورمان، که بخش بیشتر آن را موسیقی اصیل ایرانی در برمی گیرد، قدمتی کهن و دیرینه داشته و دارد و نگاه دنیا را به خود معطوف کرده، اما متاسفانه به موسیقی اصیل ایرانی، بسیار محدود پرداخته می شود.

وی خاطرنشان کرد: براین اساس برگزای دوره نخست برنامه «غزلساز» از سوی انجمن موسیقی ایران و تلاش دست اندرکاران این مجموعه می‌تواند جان تازه ای به موسیقی ایرانی ببخشد و چه بهتر آنکه این نگاه از سوی سازمان‌های مختلف نیز وجود داشته باشد و حتی دیگر نهادها مانند رسانه ملی، حمایت‌های لازم را داشته باشند تا این کمبود و کم لطفی و کم رنگی‌هایی که طی این سال‌ها نسبت به موسیقی ایرانی وجود داشته، جایگزین شود و نسل تازه جامعه ما با آن آشنا شوند و آینده خودمان را بسازیم و بایک نگاه خوش بینانانه به فرهنگ سی سال بعد خودمان کمک کنیم چرا که نسلی که پرورش می یابد و بزرگ می‌شود، آینده ساز، نسلی دیگراست بنابراین باید با یک دید بلند این آینده را بسازیم.

خیری در خصوص حفظ و حمایت از موسیقی ردیف دستگاهی اظهار کرد: از نگاه من بهتر است که سطح وسیع تری را به اجرای این ژانر از موسیقی اختصاص بدهند و چه بهتر آنکه سالن دارها هم نرخ اجاره بها خود را کمتر کنند تا سطح بلیط فروشی متعادل شود و در کنار آن تبلیغات شهری خوبی صورت بگیرد و به جای بیلبورد خوانندگانی که یک شبه استاد شدند و ارائه دهنده موسیقی هستند که ریشه در فرهنگ ما ندارد، تمام سطح شهر را از بیلبوردهای موسیقی ایرانی و چهره کسانی که یک عمر در این هنر زحمت کشیدند آراسته کنیم.

وی افزود: همچنین با حمایت نهادهای ذی ربط این اجراها در شهرها و استان ها مختلف نیز برگزار شود در واقع باید تلاش کنیم موسیقی سنتی و اصیل ایرانی بین مردم برود و پوشش داده شود و چهره شهر را با هنرمندان موسیقی و سازها آراسته کنیم. در آخر باید بگویم ما خودمان مسئول حفظ فرهنگ و هنر کشورمان هستیم و بی توجهی به آن آغاز تهاجم فرهنگی است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.