به‌عقیده برخی کارشناسان اقتصادی به صحنه آمدن پولی با پشتوانه طلا توسط بریکس که مورد حمایت ۴۱ کشور با اقتصادهای بزرگ و تاثیرگذار است، دلار و یورو را تضعیف خواهد کرد.

بررسی کارشناسی قدس از تحولات ناشی از ظهور ارز جدید بریکس/ چرا کشورهای جهان به‌دنبال جایگزینی دلار هستند؟

به گزارش قدس آنلاین، «به صحنه آمدن پولی جدید با پشتوانه طلا» خبری بود که اخیرا در رسانه‌های داخلی و خارجی، بسیار دیده شد و نوید دلارزدایی از اقتصاد جهان را به‌همگان مخابره کرد.

سید رسول موسوی، دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل آسیای جنوبی در واکنش به خبر معرفی ارز جدید توسط گروه بریکس در توئیتی نوشت: «تحول شگرفی در اقتصاد بین‌الملل در حال رخ دادن است. به صحنه آمدن پولی با پشتوانه طلا توسط بریکس که مورد حمایت ۴۱ کشور با اقتصادهای بزرگ و تاثیرگذار است، دلار و یورو را تضعیف خواهد کرد و به سود کشورهایی مانند ایران خواهد شد و دراین میان ایرانیان دارای طلا ثروتشان افزایش خواهد یافت».

برای فهم بهتر قدرت اعضای بریکس بهتر است نگاهی به‌اعداد و ارقام بیندازیم. روسیه، چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی کشورهای عضو بریکس هستند؛ کشورهایی که بیش از ۴۰ درصد جمعیت جهان، یک چهارم تولید ناخالص داخلی جهان و ۱۸ درصد از تجارت روی کره زمین را دارا هستند.

حال تصور کنید که این تعداد روز به‌روز در حال افزایش است؛ هم‌اینک ۱۹ کشور دیگر هم برای عضویت دائم در گروه، تقاضای عضویت داده‌اند و ایران هم از این قاعده مستثنا نیست؛ اما سوالی که مطرح است اینکه این تصمیم گروه بریکس چه ابعادی دارد، چه میزان کارآمد است و اساسا ایران از این تصمیم منتفع می‌شود یا خیر؟

چرا کشورهای جهان به‌دنبال جایگزینی دلار هستند؟

بررسی کارشناسی قدس از تحولات ناشی از ظهور ارز جدید بریکس/ چرا کشورهای جهان به‌دنبال جایگزینی دلار هستند؟ عطا بهرامی، کارشناس اقتصاد بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار قدس در پاسخ به‌سوالات مطرح شده ضمن اشاره به‌اینکه یکی از دلایلی که سبب شد برخی از کشورها به‌سمت ارزهای جایگزین بروند استفاده از سلاح تحریم توسط آمریکا است، اظهار کرد: تحریم‌های ایران در سال ۲۰۱۱ و در ادامه پس از سقوط برجام و پس از آن تحریم روسیه سبب شد کشورهای جهان به‌این نتیجه برسند که آمریکا به دنبال سوءاستفاده است، همچنین متوجه شدند که ایالات متحده از دلار به‌عنوان یک اسلحه استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: به‌همین دلیل تعدادی از کشورها در بریکس جمع شدند و تصمیم گرفتند از ارزی بر پایه طلا استفاده کنند که هم معتبر باشد و هم همه کشورها بر استفاده از آن اجماع داشته باشند، چراکه در حال حاضر هیچ کدام از ارزهای پنج کشور عضو بریکس اعتبار دلار را ندارند.

آمریکا، دوران دلار محوری را پایان داد

بهرامی با بیان اینکه آمریکا خود عاملی در مسیر بهم ریختگی ارزی دنیا شد، گفت: اقداماتی که آمریکا انجام داد سبب شد دوران نظام دلار محوری به‌پایان برسد، البته نباید تصور کرد از فردای اعلام ارز بریکس آمریکا سقوط می‌کند و یا دچار جنگ داخلی می‌شود؛ اما باید گفت که سهم دلار در کیک اقتصاد جهان کوچک می‌شود و طلا جای آن را می‌گیرد و حرف اول را می‌زند.

این کارشناس اقتصاد بین‌الملل به‌ایجاد ترک اساسی در نظام اقتصادی جهان به‌واسطه کنار رفتن دلار از بخش زیادی از معاملات تجاری اشاره و تصریح کرد: قطعا ارز جدید کارامد خواهد بود، چراکه پنج کشور عضو بریکس، حدود ۳۰ درصد اقتصاد دنیا را در دست دارد.

وی اضافه کرد: مشاور سازمان سیا در سال ۲۰۱۱ درخصوص تحریم‌ها به آمریکا هشدار داد و گفت که نباید مجددا از سلاح تحریم استفاده کرد، چراکه چنانچه کشورها از تحریم بهراسند از دلار استفاده نخواهند کرد.

بهرامی یادآوری کرد: ایران در سال‌های ۸۴ تا ۹۲ بر خلاف قانون نانوشته جهانی که عنوان می‌کرد تنها باید از ۳۰ درصد درآمدهای نفتی استفاده کرد نه بیشتر، عمل و تمامی درآمدهای نفتی خود را استفاده ‌کرد. زمانی که آمریکا اقدام به تحریم ایران کرد، مسئولان با هدفمندی، قیمت‌ها را متعادل و توان صادراتی را افزایش دادند؛ اما زمانی که آمریکا پس از برجام بار دیگر اقدام به تحریم ایران کرد، دیگر کشورها وحشت کردند و دریافتند که ایلات متحده از دلار به‌عنوان یک سلاح بهره می‌برد. جنگ اوکراین و تحریم روسیه هم تیر خلاص را به‌این ماجرا زد و باعث شد که دوران برتری دلار به‌پایان برسد، چراکه مابقی کشورها معتقدند باید ارز معتبری بر سر کار آید تا نتوان از آن سوء استفاده کرد.

ایران از منافع تغییر ارز جهانی منتفع خواهد شد

این تحلیلگر اقتصادی در رابطه با منافع ارز جدید برای ایران، اظهار کرد: ایران چه در این گروه باشد و چه نباشد، قطعا از منافع تغییر ارز منتفع خواهد شد چون دلارزدایی از اقتصاد ایران بسیاری از مشکلات فعلی را مرتفع می‌کند؛ اما نکته‌ای که وجود دارد اینکه مسئولان ایران از دلار دست برنمی‌دارند. امروز می‌توانیم با دینارِ عراق کار کنیم و نیازی به دلار نداریم، همچنین با یوآنِ چین تجارت انجام دهیم  و نیازی به درهم نداریم؛ اما مسئولان نمی‌خواهند قدری در اقتصاد چابکی ایجاد کنند. امروز بانک مرکزی و نهادهای تجارت خارجی ایران باید چابک‌ترین باشند؛ اما نیستند. برای داشتن اقتصاد چابک و پویا باید مدیران تجارت را فهم کنند، شرکت‌های واسطه‌ای احداث و مشاوران حقوقی قدرتمند به‌کار گیرد، همه این‌ها دوندگی می‌خواهد؛ اما مسئولان ما مدیریت شیک را می‌طلبند.

نظام چند نرخی ارز چند برابر دشمن به‌اقتصاد ضربه وارد می‌کند

وی در بخش دیگری از سخنان خود علت رویه فعلی در مدیران را مدیریت ستادی و نداشتن تجربه دانست و خاطرنشان کرد: متاسفانه مدیران خود را پشت تحریم پنهان می‌کنند و تمامی مشکلات را بر گردن تحریم می‌اندازند؛ روسیه بیش از یک سال است که تحریم شده و مدام حرف از تحریم نمی‌زند، بلکه در این مدت راه حل خنثی سازی آن را آموخت و همچون ایران نظام اقتصادی چند ارزی ایجاد نکرد؛ نظام چند نرخی ارز چند برابر دشمن به‌اقتصاد ضربه وارد می‌کند.

بهرامی در پایان به الزامات پیوستن به بریکس اشاره کرد و گفت: نیازمند یک زیر ساخت پولی هستیم  که باید بانک مرکزی آن را محقق کند و یک سری زیر ساخت لجستیکی و اداری می‌خواهیم که تحقق آن بر عهده دولت است؛ اما دولت دست به‌کاری نمی‌زند و ترجیح می‌دهد از دلار استفاده کند زیرا راحت‌تر است.

گفتنی است؛ خرداد ماه سال جاری وزیر امور خارجه کشورمان در نشست وزرای خارجی بریکس و بریکس پلاس در آفریقا شرکت و به‌موضوعات مرتبط با همکاری‌های آتی کشورهای عضو پرداختند و حتی در رابطه با عضویت ایران در این گروه گفت‌وگو و تبادل نظر و اعلام شد که به‌زودی کنفرانسی در تهران به‌منظور بررسی ظرفیت‌های همکاری فی‌مابین ایران و کشورهای عضو گروه برگزار می‌شود که به‌همین منظور فردا، هفدهم مرداد ماه کنفرانسی در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با حضور مقامات ارشد کشورهای عضو گروه برکیس برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.