روزنامه پاکستانی «داون» خطاب به دولت این کشور استفاده از همه ابزارهای حقوقی و دیپلماتیک برای تکمیل خط لوله انتقال گاز از جمهوری اسلامی ایران را مطالبه کرد و نوشت: پروژه «آی.پی» برای امنیت انرژی پاکستان مهم است و لذا ما باید آمریکا را برای اجرای آن قانع کنیم.

اسلام‌آباد باید از همه ابزارهای دیپلماتیک برای تکمیل پروژه گاز ایران استفاده کند

 روزنامه انگلیسی زبان داون در سرمقاله امروز خود از یک بام و دو هوای دولتمردان پاکستانی در قبال خط لوله گاز آی.پی انتقاد کرد و نوشت که مواضع پاکستان در قابل پروژه مشترک گازی باید به نحوی باشد که موجب ناخرسندی همسایه غربی ما یعنی ایران نشود.

در این سرمقاله، از اظهارات اخیر وزیر نفت پاکستان درباره به اصطلاح تعلیق پیگیری حقوقی ایران درباره خط لوله گاز انتقاد شده و با اشاره به سخنان وزیر امور خارجه پاکستان مبنی مبر تعهد قوی اسلام‌آباد برای تکمیل این طرح انرژی، آمده است: دولت نباید اطلاعات نادرست را در ملا عام قرار دهد درحالی که ما در تلاش برای کسب معافیت تحریمی از سوی ایالات متحده هستیم و این پیشرفت یک وجه مثبت دارد لذا نباید هیچ گونه تدابیر نسجیده‌ای که باعث تحت الشعاع قرار گرفتن روابط نزدیک و دوستانه ما با کشور همسایه می‌شود، اتخاذ شود.

روزنامه داون خطاب به دولت پاکستان نوشت: ترکیه و عراق از خریداران انرژی ایران هستند. چین و هند نیز مشتریان نفت خام ایران محسوب می‌شوند بنابراین پاکستان اگر راهبرد درستی را در پیش بگیرد، دستیابی به هدف تکمیل خط لوله گاز ایران ممکن است.

این روزنامه تاکید کرد که پاکستان باید از همه ابزارهای حقوقی و دیپلماتیک برای تکمیل خط لوله گاز ایران استفاده کند و همچنین اسلام‌آباد باید واشنگتن را متقاعد کند که طرح گازی ایران برای امنیت انرژی پاکستان بسیار حائز اهمیت است.

پس از ادعای هفته گذشته برخی از رسانه‌های پاکستانی مبنی بر مطالبه جدید این کشور از ایران برای خودداری از پیگیری حقوقی درخصوص قرارداد خط لوله گاز آی. پی به دلیل تحریم‌های آمریکا، وزیر امور خارجه پاکستان یک روز پیش از پایان کار دولت این کشور در اسلام‌آباد هرگونه گمانه زنی‌ درباره تعلیق پیگیری پروژه گاز ایران را رد کرد.

«بلاول بوتو زرداری» برخی گمانه‌زنی‌ها درباره هرگونه تعلیق در پیگیری پروژه گاز «آی. پی» را قویا رد کرد و گفت: اسلام‌آباد تعهدی کامل برای تکمیل خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان دارد.

در همین حال «مصدق ملک» وزیر وقت نفت پاکستان نیز گفت که این کشور هرگز گامی برای تعلیق قرارداد گاز با ایران برنداشته بلکه درصدد ارائه راه حل‌های خلاقانه برای اطمینان از تکمیل این پروژه همزمان با دوری از تبعات تحریم‌های آمریکا است.

وی اظهار داشت: تهران و اسلام‌آباد در تلاشند تا راهکاری برای این مساله که با تبعات تحریم‌های ضدایرانی آمریکا مواجه است، بیابند. در عین حال اسلام‌آباد از تمامی ابزارهای حقوقی موجود استفاده می‌کند تا اطمینان حاصل کند که پاکستان در ادامه پروژه خط لوله با تحریم‌ها مواجه نمی‌شود.

در قرارداد گازی ایران و پاکستان، پایان سال ۲۰۱۴ به عنوان ضرب الاجل این قرارداد تعیین شده بود. ایران مدت‌ها قبل از این ضرب الاجل، به تعهد خود عمل کرد و خط لوله انتقال گاز به پاکستان را تا نزدیک مرز این کشور کشید. طرف پاکستانی اما با وجود گذشت نزدیک به یک دهه از تاریخ مشخص شده، به بهانه تحریم‌های آمریکا هنوز هیچ اقدامی در جهت اجرای تعهداتش انجام نداده است.

مقامات سیاسی در پاکستان و کارشناسان حوزه اقتصادی و انرژی این کشور همواره تاکید دارند: دولت باید با استفاده از ظرفیت بالقوه انرژی جمهوری اسلامی ایران به ویژه تکمیل طرح خط لوله آی پی (خط لوله صلح) در مسیر غلبه بر بحران انرژی گام بردارد.

احداث خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان یکی از پروژه‌های مهم دو کشور همسایه است. طرف ایرانی حتی قبل از زمان مقرر (پیش از ضرب الاجل دسامبر ۲۰۱۴) به تعهدات خود عمل کرد با صرف هزینه دو میلیارد دلار، خط لوله انتقال گاز را تا نزدیک مرز پاکستان احداث کرد اما طرف پاکستانی با وجود اینکه نزدیک به ۱۰ سال از ضرب الاجل قرارداد می‌گذرد، هیچ اقدامی برای اجرای تعهداتش در قبال این قرارداد انجام نداده و هر بار تحریم‌های آمریکا را برای بی‌تعهدی خود بهانه قرار می‌دهد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.