تحولات لبنان و فلسطین

۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۲
کد خبر: 911731

پس از ۲۰ سال، عملیات اجرایی راه‌آهن شلمچه - بصره روز گذشته با حضور معاون اول رئیس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر عراق در منطقه صفر مرزی آغاز شد.

ریل رونق اقتصادی از ایران تا عراق

به گزارش قدس آنلاین، به گفته معاون اول رئیس‌جمهور دو کریدور شمال-جنوب و شرق-غرب جزو راهبردهای جدی ایران است و همه کشورهای منطقه و فرامنطقه به آن نیاز دارند ضمن اینکه با تکمیل راه‌آهن شلمچه به بصره می‌توانیم از طریق خطوط ریلی کشورمان به نیمه غربی و کشورهای حوزه مدیترانه دسترسی پیدا کنیم.

محمد مخبر با اشاره به سیاست تقویت روابط با همسایگان، از اتمام این پروژه حداکثر تا دو سال آینده خبر می‌دهد.

کارشناسان هم عقیده دارند اتصال ریلی ایران و عراق یک پروژه راهبردی است که علاوه بر افزایش حجم مبادلات تجاری بین دو طرف، کشورهای شرق را از مسیر خطوط ریلی ایران به غرب و کشورهای مدیترانه متصل خواهد کرد. 

پروژه‌ای با مزایای بلندمدت و میان‌مدت برای ایران   
یک کارشناس حوزه حمل‌ونقل و لجستیک درخصوص مزایا و فرصت‌های اقتصادی حاصل از تکمیل پروژه راه‌آهن شلمچه به بصره برای ایران به قدس می‌گوید: حداقل مزیت این پروژه برای ایران این است که در میان‌مدت کریدور ایران- عراق- سوریه راه‌اندازی می‌شود. همچنین با این پروژه ارتباط ریلی ما با عراق به عنوان یک شریک تجاری بسیار مهم و حاضر در فهرست پنج مقصد اول صادراتی ایران برقرار می‌شود ضمن اینکه ترانزیت نفتی و غیرنفتی برخی مناطق عراق هنوز از مسیر ایران انجام می‌شود و می‌توان این ترانزیت را به راه‌آهن منتقل کرد که مسیری ارزان‌تر و به‌صرفه‌تر است. مزیت بعدی این پروژه برای ما در حوزه مسافری است که می‌تواند به فعال‌تر شدن حوزه ریلی در جنوب ایران و عراق منجر شود. 

رئیس پیشین کمیسیون حمل‌ونقل و لجستیک اتاق ایران ادامه می‌دهد: مهم‌ترین مزیت این پروژه برای ما در آینده تقویت کریدور شمال به جنوب است، چراکه می‌توانیم بخشی از ترانزیتی که از مسیر روسیه و کشورهای آسیای میانه به ایران و بعد عراق انجام می‌شود را به راه‌آهن منتقل کنیم که این امر در تقویت ترانزیت خارجی کشور نقش مؤثری خواهد داشت.

به گفته حسینی با توجه به اینکه کریدور ریلی میان ایران و چین حدود هشت سال پیش احیا شده و تنها یک مسیر ۳۲ کیلومتری (بین شلمچه و بصره) تا تکمیل آن باقی مانده است، اگر این پروژه تکمیل شود راه ابریشم ریلی با عبور از چین، قزاقستان، ترکمنستان، ایران، عراق، ترکیه و رسیدن به اروپا، شرق و غرب را به هم متصل می‌کند. 

 از تسهیل تردد زائران تا شکوفایی حمل‌ونقل باری            
وی با اشاره به وجود موانع طبیعی، زیست‌محیطی و مرزی در مسیر بهره‌برداری سریع از این پروژه می‌گوید: بیشتر مشکلات در حوزه عراق است چون ما در حال حاضر ریل را تا مرز شلمچه رسانده‌ایم و در عراق هم این خطوط از بصره تا کربلا و بغداد برقرار است. در حدود نیمی از مسیر ۳۲کیلومتری میان شلمچه و بصره، میادین مین پاک‌سازی‌نشده مربوط به جنگ هشت ساله ایران و عراق وجود دارد که بناست ایران عملیات مین‌روبی و پاک‌سازی را انجام دهد. این عملیات زمانبر است چراکه عملیات اجرایی و زیرسازی هم باید صورت گیرد و قرار است عراق خط ریلی را ادامه ‌دهد. همچنین در پایان این مسیر یک پل حدود یک کیلومتری روی شط‌العرب از سوی ایران ساخته می‌شود.

این کارشناس حوزه لجستیک و حمل‌ونقل می‌گوید: خط‌آهن ایران در حال حاضر تا شلمچه برقرار است و تردد مسافر هم اکنون و در ایام اربعین در این منطقه صورت می‌گیرد. در واقع از سمت غرب کشور (کرمانشاه)، بخشی از راه‌آهن ایران در حال اتصال به شمال عراق است اما با اتصال شلمچه به بصره علاوه بر تسهیل تردد زائران میان دو کشور به ویژه در دو شهر کربلا و نجف، حوزه حمل‌ونقل باری نیز شکوفا می‌شود.

 برد بزرگ اقتصادی و لجستیکی برای ایران و عراق 
خاطرنشان می‌شود برخی کارشناسان حوزه حمل‌ونقل ریلی معتقدند با اتصال شلمچه به بصره و تقویت کریدور شرق به غرب زمینه جذب سالانه ۲۰۰ میلیون تن بار ترانزیتی و کسب درآمدهای قابل توجه حاصل از این اتصال ریلی فراهم خواهد شد به‌ویژه آنکه تا پیش از این، هیچ اتصال ریلی میان ایران و عراق وجود نداشته است.   

صاحبنظران حوزه لجستیک و حمل‌ونقل همچنین بر این عقیده‌اند اتصال ریلی شلمچه به بصره برای عراق هم از آن نظر حائز اهمیت است که علاوه بر تسهیل تردد زائران و تقویت تجارت و گردشگری، ورود این کشور به حوزه ترانزیت و کسب درآمدهای ارزی قابل توجه را هم در پی دارد.   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.