یافته های جدید یکی از اصلی ترین دلایل پیری زودرس را نشان می دهد که آن چیزی نیست چون داشتن خواب بی کیفیت، عاملی که می تواند بیشتر از هر چیز دیگری باعث بروز عوامل پیری زودرس در ما شود.

با بزرگترین اشتباه در راه پیری زودرس آشنا شوید

به گزارش قدس آنلاین، پیری را می توان به دو دسته درونی و بیرونی تقسیم کرد. پیری درونی به دلیل عوامل ژنتیکی است، در حالی که پیری بیرونی را می توان به انتخاب های سبک زندگی مانند مصرف الکل، سیگار، رژیم غذایی، ورزش و مدیریت استرس نسبت داد.

اکنون مشخص شده که کیفیت پایین خواب اشتباه شماره یک هر فردی برای سریع تر پیر شدن است.

چرا کمبود خواب پیری را تسریع می کند؟

به دلیل افزایش سرعت زندگی در جوامع امروزی، خواب افراد تحت تاثیر زیادی قرار می گیرد. شواهد فزاینده نشان می دهد که خواب با کیفیت کلید زندگی سالم است.

وقتی می خوابیم، بدن خودش را بهبود می بخشد و ریکاوری می کند. هفت تا هشت ساعت خوابیدن در شب به بهبود سلامت سلولی و بافتی، عملکرد شناختی، ایمنی، سطح انرژی و متابولیسم کمک می کند.

در همین حال، کمبود خواب می‌تواند باعث مشکلات سلامتی مختلفی از جمله فشار خون بالا، افسردگی، چاقی، سکته، دیابت و بیماری‌های قلبی شود.

کمبود خواب همچنین می تواند باعث عوامل زیر شود:

۱. چین و چروک و پیری زودرس پوست

پوست ما از چندین پروتئین از جمله کلاژن و الاستین تشکیل شده است که با افزایش سن به سفت و تو پُر نگه داشتن آن کمک می کند. برخی تحقیقات نشان می دهد که خواب ناکافی می تواند بر کیفیت و قدرت کلاژن و الاستین تأثیر بگذارد که منجر به چین و چروک و شلی پوست یا افتادگی آن گردد.

۲. اختلال شناختی

در کوتاه مدت، کمبود خواب می‌تواند باعث کاهش مهارت‌های حرکتی، کند کردن پردازش اطلاعات، کاهش دامنه توجه و ظرفیت عاطفی ما و اختلال در قضاوت ما گردد.

در دراز مدت، مشکلات خواب همچنین می تواند منجر به افزایش خطر زوال شناختی، اختلال حافظه و بیماری آلزایمر شود.

۳. ضعف ایمنی

اولین خط دفاعی بدن ما سیستم ایمنی ماست. در طول خواب، سیستم ایمنی بدن ما سلول‌هایی تولید می‌کند که به بدن کمک می‌کنند با پاتوژن‌هایی که می‌توانند ما را بیمار کنند مبارزه کند. در پایان یک چرخه خواب، سلول ها به قسمت هایی از بدن که در آنجا مورد نیاز هستند مهاجرت می کنند. تحقیقات نشان می دهد که وقتی خواب ما به خطر بیفتد، بدن ما ممکن است نتواند به طور موثر با این مهاجمان مبارزه کند. علاوه بر این، زمان بهبودی پس از بیماری ممکن است بیشتر طول بکشد.

خوب خوابیدن بهترین راه برای کُند کردن پیری است

بسیاری از مردم تاثیر کمبود خواب بر سلامت کلی ما را نمی دانند. خوشبختانه، تغییرات ساده ای در سبک زندگی وجود دارد که می توانید برای بهبود کیفیت خواب خود ایجاد کنید:

داشتن ثبات در خواب خوب: داشتن یک برنامه خواب ثابت به حفظ ریتم شبانه روزی طبیعی کمک می کند. همچنین کمی بعد از بیدار شدن از خواب صبحگاهی خود را در معرض آفتاب قرار دهید. این کار با نشان دادن نور صبح به بدن، ساعت شبانه روزی بدن را بازنشانی کرده و می تواند به شما کمک کند شب ها سریعتر بخوابید.

کافئین را محدود کنید: ۸ ساعت قبل از خواب از مصرف کافئین بپرهیزید تا از کیفیت خواب خود محافظت کنید.

زمان استفاده از صفحه نمایش را قبل از خواب محدود کنید: مشخص شده که قرار گرفتن در معرض نور آبی دستگاه ها بر خواب ما تأثیر منفی می گذارند.

یک روال آرامش بخش قبل از خواب ایجاد کنید: عادت کردن به خواندن کتاب یا حمام آب گرم به بدن پیام می‌دهد که زمان استراحت و خوابیدن است و به خواب رفتن راحت‌تر می‌شود.

اتاق خواب خود را به یک پناهگاه تبدیل کنید: اگر روی خرید یک تشک خوب، ملحفه، ماسک چشم یا هر چیز دیگری که به شما کمک می کند احساس آرامش کنید، پول خرج کنید سرمایه خود را دور نریختید چون اثرات مثبت آن را در دراز مدت بر سلامت خود خواهید دید.

منبع: سی‌ان‌بی‌سی

مترجم: امیرمحمد سلطانپور

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.