فضه سادات حسینی در گفتوگو با قدس آنلاین اظهار داشت: رهبر انقلاب بحث الگوی سوم را مطرح کردند. این زن نه زن شرقی است که در گوشه باشد و بیتفاوت، و نه زن غربی است که فقط استفاده ابزاری از ظاهر، بدن و ویژگیها جنسی او بشود. زنی است که در بطن جامعه و فعالیتهای اجتماعی و اثرگذار است. مدل و میزان و مقیاس این اثرگذاری متفاوت است. اگر به جایگاه خودمان واقف باشیم و بدانیم قرار است در جامعه اثرگذار باشیم حتماً میتوانیم اثرگذار باشیم. الان هم ابزار آن وجود دارد.
هر یک از ما میتوانیم اثرگذار باشیم
وی افزود: خیلی از مشاغل اجتماعی بر مبنای کسبوکارهای خانگی و شبکههای موجود در اختیار همه ماست. حالا با همه بالا و پایینهایی که این روزها میشود و اتفاقاتی که میافتد پایههای این مشاغل به دلیل پلتفرمها متزلزل میشود اما در کل بعضی از این افراد دارند از همین طریق معیشت میکنند و دیده شدند و پیشرفت کردند و از جغرافیای کوچک به دل دنیا رفتهاند.
وی با بیان اینکه باید بدانیم هر یک از ما میتوانیم اثرگذار باشیم تشریح کرد: رسانه باید در همین فضا هم کمک کند و هم آگاهی بدهد تا بدانیم و علاقهمندان را با افراد موفق در هر حوزه آشنا کند. به دلیل فراوانی رسانه این ابزار را داریم. راه و ابزار را داریم و فقط باید همت کنیم تا در اختیار همه قرار گیرد.
الگوی زن امروز
حسینی در ادامه درباره الگوی زن امروزی خاطرنشان کرد: الگوهای بزرگ مثل حضرت زهرا(س)، حضرت زینب(س) و حضرت خدیجه(س) به دلایل تاریخی و جایگاه شخصیتی شاید برای دختر و زن امروزی خیلی دور و دستنیافتنی باشند. میتوانیم سراغ الگوهای نزدیکتر برویم. اینها را باید معرفی کنیم. نسل قبل و معاصر را معرفی کنیم. برای آدمهای مختلف هم الگوهای مختلف را معرفی کنیم. لزومی ندارد بگوییم زن موفق حتماً زن سیاستمدار یا زن دانشمند یا حتماً مادر است و فرزندان موفق دارد و پست سیاسی و و علمی دانشگاهی دارد. شاید تعداد محدودی از افراد بتوانند -چه به لحاظ توانمندی شخصی و چه به لحاظ حمایتهایی که وجود دارد- به این جایگاهها برسند.
وی درباره الگوی مطلوب افزود: همه این طور نیستند. باید بگوییم الگوی واحد نداریم و یک کلیشه و قالب تعریف کنیم. باید بیاییم شاخص تعریف کنیم. و اگر این شاخصها را تعریف کنیم و به آن ها رسیدید و حال خود و اطرافیانتان خوب بود موفق هستید. یک نفر در یک جغرافیای کوچک میتواند اثرگذار باشد و دیگری آن قدر توانمندی دارد که میتواند در جغرافیای بزرگی مؤثر باشد. مهم این است این افراد هم شناسایی و هم معرفی شوند. کار شناسایی و معرفی میتواند به وسیله رسانه انجام شود. این رسانه در کشور ما میتواند رسانه ملی باشد و در قالب فیلم و سریال و خبر و برنامه تلویزیونی و مستند و ... انجام شود و میتواند در قالب سینما یا حتی در قالب شبکههای مجازی باشد.
جنگ امروز، جنگ رسانه است
حسینی با بیان اینکه جنگ امروز، جنگ رسانه است تأکید کرد: هر کسی که بتواند رسانههای بیشتر و قویتری داشته باشد برنده است. کشور ما درگیر این جنگ است و در این سالها در این زمینه کمکاری کردهایم و زنان در این عرصه میتوانند بیشتر تأثیرگذار باشند. آنچه در ذهن ما از جنگ بوده برای زنان خیلی تصور نمیشود. اینکه زن اسلحه دست بگیرد کمتر در ذهن ماست اما این جنگ نرم به دلایل مختلف برای زنان مهم است چون میتوانند حضور داشته باشند و قدرتنمایی کنند.
این فعال رسانهای در پایان یادآور شد: وقتی یک کودک دنبال هویت خود میگردد باید هدایت شود. پدر و مادر، محیط دوستانه، فضاهای اجتماعی مانند مدرسه و دانشگاه و ... این هدایت را انجام میدهند. شاید فرد در این روند توان نداشته باشد که خودش الگو را پیدا کند و ما به عنوان افراد در اجتماع مسئولیم آن الگوها را به او معرفی کنیم وگر نه بلندترین صداها را میشنود و دنبال میکند. الان بلندترین صداها در فضای مجازی کسانی هستند که دنبالکننده دارند و آدمها بیشتر آن ها را میبینند که بعضاً الگوهای غلطیاند و شخصیتهای پوچی هستند که چیزی برای ارائه هم ندارند. ما موظفیم الگوهای مفید را از یک فرد مؤثر در یک محله تا فرد مؤثر در یک منطقه محروم پیدا کنیم و به دیگران معرفی کنیم.
شایان ذکر است نخستین جشنواره بین المللی رسانه خورشید به همت معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری و شهرداری مشهد هشتم مهردر مشهد مقدس برگزار خواهد شد.
مرضیه هاشمی، دبیر نخستین جشنواره بین المللی رسانه خورشید پیش از این، از دریافت 195 اثر در حوزه زن و رسانه خبر داد و گفت با توجه به مهلت ارسال آثار تا بیستم شهریور، هیئت داوران از 21 شهریور کار داوری آثار در بخش های مختلف را آغاز کرده اند و اختتامیه جشنواره اختتامیه جشنواره،هشتم مهرماه در جوار حرم امام رضا(علیه السلام) برگزار خواهد شد و از برگزیدگان تجلیل خواهد شد.
نظر شما