«اصغر باقرزاده» معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در مورد لایحه عفاف و حجاب و اجرای آن در مدارس کشور، با بیان اینکه در این خصوص هنوز چیزی به آموزش و پرورش ابلاغ نشده و پس از ابلاغ میتوان در خصوص جزئیاتش توضیح داد، گفت: رویکرد آموزش و پرورش در حوزه عفاف و حجاب، تعلیمی و تربیتی است؛ در این بخش ما با ایجاد جلسات گفت و گو و پرسش و پاسخ و بیان دیدگاهها و استفاده از کارشناسان به ویژه برای اولیا، موضوع را دنبال میکنیم.
باقرزاده تاکید کرد: ما باید تلاش کنیم دانش آموزان و خانوادههای آنها ارزش حجاب و غیرت و عفت را کاملا درک کنند همچنین والدین بتوانند این ارزش را به خوبی به فرزندان خود انتقال دهند.
معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص افزودن مفاهیم آموزشی در حیطه عفاف و حجاب به محتواهای درسی نیز اظهار کرد: این مفاهیم وجود دارد و در این زمینه در متون آموزشی چیزی کم نداریم. در دروس دینی و هدیههای آسمانی، دروس قرآن و مفاهیم قرآنی حتی در تاریخ و ادبیات به کرات متونی آموزشی با موضوع عفاف و حجاب داریم.
باقرزاده توضیح داد: نکته حجاب، بحث و گفت و گو و پذیرش و درونیسازی این موضوع است. این پذیرش و درونیسازی نکتهای کلیدی دارد؛ اینکه بچهها از کسی که او را دوست دارند و نسبت به او احساس محبت دارند، تبعیت میکنند.
معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: بنابراین معلمان و خانوادهها کلید درونیسازی عفاف و حجاب هستند. مادری که حجاب برای او ارزش محسوب میشود و خودش به این امر واقف است و توجه دارد یا معلم عزیزی که حجاب دارد، وقتی به دانش آموزان خود محبت میورزد، به طور طبیعی امر مقدس حجاب و عفاف در دانش آموز درونیسازی میشود.
او در ادامه گفت: لذا ما متون آموزشی در این حیطه کم نداریم، اما احساس رضایت و معرفت است که به دانش آموزان ما هویت میبخشد تا بپذیرند که هویت آنها اینگونه است و باید با حجاب در جامعه ظاهر شوند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: ما باید کمک کنیم مدارس دخترانه محرمسازی شود. این امر هم در کلاس هم در محوطه بیرونی باید صورت بگیرد. زمانی که دانش آموزان دختر ما در مدرسه احساس راحتی کنند، طبیعتا در بیرون از مدرسه نیز حجاب را رعایت میکنند.
باقرزاده در ادامه عنوان کرد: هم اکنون مدارس برای محرمسازی تلاشهایی میکنند. برخی مدارس بودجهای دارند و خودشان این کار را انجام میدهند، ولی ما نیز از سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور خواستهایم نقشه مدارس جدید را به صورتی طراحی کند که قابل محرمسازی باشد.
او در پایان تاکید کرد: برخی مدارس ویژگیهایی دارند و مثلا در بین دو ساختمان قرار گرفتهاند و به صورت محوطهای بین دو فضا طراحی شدهاند و میتوانند محرمسازی شوند. طراحی نقشه مدارس میتواند به شکلی طراحی شود که در جهت محرمسازی برای دختران آمادهسازی شود.
نظر شما