سریال «آقای قاضی» جزو سریال‌های پربیننده تلویزیون بوده است. بازپخش فصل اول این مجموعه تلویزیونی چند روز گذشته به پایان رسید. سریالی که تلاش داشت با پرداختن به مشکلات مردم، مسائل حقوقی را با بیانی ساده و قابل فهم، نمایشی کند.

کارگردان سریال «آقای قاضی» از جزئیات ساخت فصل دوم می‌گوید/ پرونده‌های پیچیده‌تر روی میز آقای قاضی

به گزارش قدس آنلاین، این سریال مهرماه پارسال در ۴۲ قسمت دو اپیزودی از شبکه۲ سیما پخش شد و تا بهمن ماه‌ همان سال ادامه پیدا کرد. سرگرمی‌سازی به همراه آموزش‌، اولویت اصلی سریال و گره‌گشایی پرونده‌ها توسط قاضی با هوشمندی و جذابیت از جذابیت‌های آن بود. «آقای قاضی» تلاش کرد کمک کند تا مردم کمتر گرفتار محاکم قضایی و دادسراها شوند و تلاش داشت مخاطبان را با ابعاد انسانی روابط و مسائل حقوقی برای حل اختلافاتشان آشنا کند.
قرار است فصل دوم این سریال خوش‌ساخت که با اقبال مخاطبان مواجه شد، به تهیه‌کنندگی سید حسام‌الدین حسینی ساخته شود. با «سجاد مهرگان» کارگردان این مجموعه تلویزیونی گفت‌وگو کردیم تا از روند ساخت فصل دوم سریال آقای قاضی جویا شویم.

کارگردان سریال «آقای قاضی» از جزئیات ساخت فصل دوم می‌گوید/ پرونده‌های پیچیده‌تر روی میز آقای قاضی

چطور توانستید پرونده‌های قضایی که گاهی مدت دادرسی آن‌ها چند سال زمان می‌برد را با حفظ ملاحظات حقوقی به یک اثر نمایشی و دراماتیک تبدیل کنید؟
تمام تلاش ما این بوده که سریال آقای قاضی از منظر حقوقی و آیین دادرسی سریالی سالم و تمیز باشد یعنی سعی کردیم به مردم آموزش حقوقی اشتباهی ندهیم ولی به هر حال برای دراماتیزه کردن یکسری موضوعات، محدودیت‌هایی وجود دارد که ممکن است مجبور شوید برای برخی از آیین‌های دادرسی، تخفیف قائل شوید تا آن مسئله را به درام تبدیل کنید. 
پروژه ما پنج وکیل داشت که همه پرونده‌ها را می‌خواندند و از نظر حقوقی و قضایی بر آن نظارت داشتند همچنین دو قاضی هم در کنار کار داشتیم که قوه قضائیه به ما معرفی کرده بود و قضات هم بر کار نظارت داشتند. از آنجا که فرایند آیین دادرسی در کشور ما طولانی است، سعی کردیم در سریال آقای قاضی زمان را دراماتیزه کنیم در واقع نمایشی کردن اثر در دراماتیزه کردن زمان آن بود یعنی زمان استعلام‌ها را بسیار کوتاه کردیم در حالی که در واقعیت، طولانی است وگرنه در نظر آیین دادرسی و حقوقی، همه آنچه در یک دادگاه رعایت می‌شود را در این سریال لحاظ کردیم و فقط در استعلام‌ها و رفت و برگشت‌ها، کار را نمایشی کردیم.

اولویت شما برای انتخاب پرونده‌های قضایی چه بود؟ اینکه جنبه‌های دراماتیک داشته باشد یا اینکه به درد مردم بخورد؟
اولویت ما برای انتخاب پرونده‌ها این بود که مشکلات مردم باشند. پیش از شروع ساخت سری اول آقای قاضی، یک کار پژوهشی انجام دادیم و پرونده‌های دارای تکرار بیشتر را استخراج کردیم برای نمونه درباره موجر و مستأجر، چه موضوعاتی ممکن است تکرار بیشتری داشته باشند و از دل آن‌ها، دراماتیک‌ترین پرونده‌ها را انتخاب کردیم مثلاً درباره پرداخت حق شارژ در یک آپارتمان، پرونده‌های مختلفی وجود داشت و سعی کردیم جذاب‌ترین پرونده را انتخاب کنیم. نگرانی قوه قضائیه از این بابت بود که نمایشی کردن زمان، نتیجه خوبی نداشته باشد و در فصل اول، ما را از پرداخت به پرونده‌های پیچیده دور می‌کرد. اصلاً بحث سانسور و ممیزی در میان نبود بلکه نگرانی داشتند که ملزومات حقوقی در یک دادگاه ۲۰ دقیقه‌ای نمایشی رعایت نشود. ساخت سری اول این اطمینان را به قوه قضائیه داد و با گروه ما بسیار همراه شدند از این رو برای ساخت فصل دوم، پرونده‌های پیچیده‌تر و دراماتیک‌تری را انتخاب کردیم. 

مثلاً چه پرونده‌هایی؟
جرایم سازمان یافته، پرونده‌های پیچیده‌تری محسوب می‌شوند که مردم به آن دچار هستند همچون سکه تقلبی، پول تقلبی، ارز دیجیتال یا جرایم مربوط به کودکان، مفاسد اقتصادی و اداری یا قاچاق اعضای بدن انسان. این‌ها موضوعات پیچیده‌ای هستند که در فصل اول سراغ آن‌ها نرفتیم یا کمتر به آن‌ها پرداختیم ولی در فصل جدید بنا داریم به این موضوعات توجه کنیم. 

آیا تمام ۵۰ قسمت فصل دوم شامل دو اپیزود خواهد بود و این پرونده‌های پیچیده در یک اپیزود جمع می‌شوند؟
ساختار دو اپیزود در هر قسمت، فرمتی است که به آن رسیدیم و متوجه شدیم مخاطب دوست دارد در هر قسمت دو داستان ببیند. اولویت برای ما قصه گفتن است، مردم قصه شنیدن را دوست دارند، حالا اگر این قصه‌ها از زندگی خودشان باشد بیشتر دوست دارند و اگر این قصه‌ها، مشکلات خودشان باشند چه بهتر. 
ما در «آقای قاضی» سعی داریم با قصه‌گویی مخاطب را سرگرم کنیم و در کنارش آموزش بدهیم. لازم نیست آموزش، عیان و مستقیم باشد. کار ما قصه گفتن است. 

پس فصل دوم هم ساختار فصل اول را دارد و اپیزودیک است؟
بله ولی اپیزودیک نه به معنای قصه‌های مستقل، در واقع پرونده‌هایی بررسی و تمام می‌شود ولی شخصیت‌های ثابتی در قصه وجود دارند که در طول ۵۰ قسمت، قصه جداگانه‌ای دارند و قصه‌شان ادامه پیدا می‌کند. شخصیت قاضی، شخصیت سرباز، شخصیت منشی، شخصیت مسئول اتاق بایگانی و یک شخصیت قاضی جدید، این‌ها داستان‌هایی را در دادسرا پیش می‌برند. یعنی علاوه بر افراد تیپیکالی که در اپیزودها هستند کاراکترهایی را طراحی می‌کنیم که مخاطب در طول ۵۰ قسمت با آن‌ها و ماجرای ۱۰۰ پرونده همراه شود.

در فصل جدید تغییر لوکیشن هم دارید؟
ما در فصل دوم به دنبال این هستیم که تعداد لوکیشن‌ها را بیشتر کنیم. در سری اول فقط در محیط دادگاه بودیم و در سری دوم، محیط دادسرا را هم داریم یعنی راهروها، اتاق بایگانی و اتاق منشی نیز به فضاسازی ما اضافه خواهند شد. 

بازی بهزاد خلج هم برای سری دوم تغییری خواهد داشت؟
عنوان فصل جدید «آقای قاضی شعبه ۱۲۱» است که آقای قاضی وارد شعبه جدیدی می‌شود و در این شعبه علاوه بر امتداد کاراکتری که در سری اول دیدیم، به زندگی شخصی شخصیت «آقای قاضی» هم نزدیک‌تر می‌شویم. در سری اول تصمیم نداشتیم به پیشینه و زندگی شخصی قاضی نزدیک شویم ولی در سری جدید، زندگی شخصی او در داستان وجود دارد. 

واکنش بهزاد خلج برای دعوت به همکاری در فصل دوم سریال چه بود؟
آقای خلج پس از بازی در فصل اول سریال آقای قاضی و پس از سریال‌های پربیننده «پوست شیر» و «حیثیت گمشده» بسیار دیده شد به همین دلیل پیشنهادهای زیادی برای نقش‌آفرینی دارد ولی نقش آقای قاضی را خیلی دوست دارد چون تأثیر این نقش را در دل مخاطب عمومی دیده است. قول داده وقتش را برای بازی در فصل جدید این سریال خالی کند چون این نقش را بسیار دوست دارد. آقای خلج برای اینکه به درک درستی از نقش «آقای قاضی» برسد چند ماه روی شناخت این شخصیت کار کرد تا ابعاد آن را از نزدیک بشناسد و «آقای قاضی» را نقش خودش می‌داند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.