تحولات منطقه

وزیر آموزش و پرورش گفت: با بیان اینکه ۲۰۰ هزار معلم کم داریم، گفت: این کسری دو ساله ایجاد نشده که در این دولت دوساله آنرا برطرف کنیم.

کمبود معلم دوساله ایجاد نشده که دو ساله هم رفع شود/ اعتماد از دست رفته معلمان باید برگردد
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

قدس آنلاین: رضا مراد صحرایی امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت در خصوص تدابیر وزارت آموزش و پرورش برای تامین کمبود علم با وجود اغاز سال تحصیلی، اظهار داشت: ما در آموزش و پرورش یک کمبود سنواتی داریم اگر آماری بخواهیم بدهیم مبتنی بر استاندارها باشد، قریب به ۲۰۰ هزار معلم است و کاری که همکاران ما در این دوره کردند ستودنی است زیرا  مهم‌ترین و پیچیده‌ترین فرآیند ساماندهی و سازماندهی را انجام دادند.

وی با اشاره به اینکه در حال جذب و گرفتن  ۷۵ هزار معلم جدید هستیم، افزود: باقی معلمان را از طریق اضافه کاری معلمان فعلی، به کارگیری پیشکسوتان و بازنشستگان و دانشجویان سال سوم و چهارم دانشگاه فرهنگیان را در دستور کار داریم و با همه طرفیت‌های از این دست داریم جبران می‌کنیم.

صحرایی  با اشاره به اینکه از ۷۵ هزار ردیف استخدامی  ۲۵ هزار تا مربوط به دانشگاه فرهنگیان شهید رجایی بود که وارد شدند و ۲ ردیف استخدامی ما مربوط به معلمان ابتدایی و هنرستان‌ها و دبیران متوسطه است که اجرا شد خاطرنشان کرد: در مقطع ابتدایی اعلام نتیجه شد و  ۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر پذیرفته شدند تکمیل ظرفیت خواهیم داشت این به این دلیل است که در تکمیل ظرفیت باید باز از نو دفترچه صادر شود تا همه امکان شرکت داشته باشند پیش‌بینی ما این است که بتوانیم تا آخر مهر ماه تکمیل ظرفیت را تمام کنیم.

وزیر آموزش و پرورش در مورد دبیران هنوز اصلا اعلام نتیجه نشده است دلیل اصلی این کسری که شاهدش هستیم این است که نتایج یکی از آزمون‌های ما به طور کامل اعلام نشده است. ولی اینکه بگویند معلم در کلاس نداریم را باید اصلاح کنند. همه آموزش و پرورش معلم دارد. در این وزارتخانه رده شغلی همه ما معلم است از دبیر تا وزیر. لذا وقتی کلاسی خالی است باقی معلمان ما می‌روند کلاس را پر می‌کنند و کار تدریس بچه‌ها ادامه پیدا می‌کند تا معلم اصلی به آنها ملحق شود.

وی با یادآوری اینکه  این کسری در دو سال این دولت ایجاد نشده که در هیمین مدت هم بتوان آنرا برطرف کرد، گفت:  این کسری زمانی شروع شد که ظرفیت دانشگاه فرهنگیان که دانشگاه راهبردی نظام است به زیر ۴ هزار نفر آمد. امروز آثار آن سیاست غلط را داریم در آموزش و پرورش‌مان می‌بینیم.

صحرایی تاکید کرد: سیاست تأمین معلم به جای تربیت معلم امروز اثر خود را نشان داده است و این دولت می‌خواهد این سیاست را برگرداند به تربیت معلم و ظرفیت دانشگاه فرهنگیان را امسال ۲۰ درصد افزایش دادیم سال آینده هم این کار را خواهیم کرد ولی این کسری دو ساله ایجاد نشده که دوساله هم برطرف شود اگرچه این دولت در انجام کارهای جهادی و قدم‌های چند پله‌ای ظرفیت خود را نشان داده است و ان‌شاالله تا پایان دولت به جایی برسیم که مساله کامل حل شود.

وی در مورد آخرین وضعیت رتبه‌بندی معلمان گفت:ما گفتیم رتبه بندی و رسیدگی به اعتراضات را تا پایان شهریور ماه تعیین تکلیف می کنیم. رتبه بندی چندین مرحله دارد و یک مرحله در شهرستان ها و مناطق تعیین تکلیف شده و ما رتبه بندی و رسیدگی به اعتراضات را در شهریورماه شروع و در مهرماه پرداخت کردیم، ولی این فرایند، فرایند دایمی و پیوسته ماست. امروز رتبه بندی جزیی از فرایند تعلیم و تربیت شده و به طور پیوسته درگیر آن هستیم.

وی افزود: توصیه می کنم مکانی که برای رسیدگی به اعتراضات رتبه بندی در دبیرستان البرز درست شده را بازدید کنید. بیش از ۱۰۰ نفر به صورت دو شیفت در حال بررسی نظرات معلمان و اعتراضاتشان هستند و ماهی ۵۰ الی ۶۰ هزار حکم صادر می شود. قریب به یک میلیون معلم داریم و آنچه که وعده کرده بودیم پایان مرحله رسیدگی به اعتراضات در کمیسیون های اولیه بود و در  هیات ممیزه این فرایند ادامه دارد.

وزیر اموزش و پرورش در خصوص برکناری مدیر صندوق ذخیره فرهنگیان هم با اشاره به اینکه معلمان اعتماد شان را نسبت به این صندوق را از دست داده‌اند و این اعتماد باید برگردد، اظهار داشت:   در آنجا یک پرداخت غیر متعارفی انجام شده بود و دستور دادم که هم رسیدگی کنند و هم دلیل شکل گیری این پرداخت ها گزارش شود و هم افراد دیگری که این کار در مورد آنها اتفاق افتاده، را گزارش دهند که هنوز این مورد گزارش نشده است. 

وی افزود: صندوق ذخیره فرهنگیان برای فرهنگیان است و باید روش و منش اداره به گونه ای باشد که  احساس کنند این صندوق سودمند است و الان این حس در تعداد زیادی از فرهنگیان نیست و ان شاءالله روند اصلاح ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.