معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به آخرین مطالعات کشور در راستای قانون هوای پاک گفت: میانگین غلظت ذرات معلق موجود در جو ایران ۶ برابر استاندارد جهانی(who) یعنی حدود ۳۰ میکروگرم بر سانتیمتر است.

میانگین غلظت ذرات موجود در جو ایران ۶ برابر استاندارد جهانی است

علی سلاجقه عصافزود: این آمار در ایران حدود ۲.۵ برابر استانداردهای موجود کشور است.

وی اظهار کرد: میانگین ذرات معلق در جو استان کرمان در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۲ میکروگرم یعنی چهار برابر استاندارد جهانی who و ۲ برابر استانداردهای حاضر در کشور است که این خود ناشی از توسعه بی رویه می‌باشد.

معاون رییس جمهور گفت: طبق بررسی های به طور متوسط ۲۶ هزار مرگ و میر منتسب به آلودگی هوا در کشور داریم که خسارتی معادل ۱۱.۳ میلیارد دلار در پی دارد.

وی ادامه داد: همچنین آبخوان های استان کرمان تخلیه شده و میانگین فرونشست در این استان به عنوان نخستین استان کشور ۱۳ سانتیمتر در سال است، ضمن اینکه تخلیه سفره های آب زیرزمینی هم پیشرونده است.

سلاجقه افزود: باید بدانیم اگر توسعه ای صورت می گیرد باید درخور باشد اما سازمان حفاظت محیط زیست و دولت مردمی و انقلابی سیزدهم در راستای تحقق شعار سال، بن بست ها را در مسیر مبتنی بر علم و دانش از میان برداشته است.

وی عنوان کرد: حفاظت به معنای دخالت نکردن انسان در طبیعت را حذف کردیم و باید در سال جاری آشتی پایدار انسان و محیط زیست را ترویج داده و رابطه ای پایدار بین آنها برقرار و حفظ کنیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: در عرصه محیط زیست هیچ بن بستی نداریم لذا باید کارمان مبتنی بر تکنولوژی و آخرین یافته های علمی با توجه به شرایط اقتصادی باشد.

وی با بیان اینکه محیط زیست منطبق بر فناوری پیشرفته و سطح علم باید داشته باشیم، تصریح کرد: باید با توجه به شرایط اقتصادی و محیطی کشور گام برداشته و در این مسیر سازمان حفاظت محیط زیست شما را یاری می کند.

سلاجقه یادآور شد: مجوز محیط زیستی زمانی داده می شود که کاری عالمانه است و مجوزها در این دولت حداکثر ۲ ماهه اخذ می شود اما سرمایه گذاران نیز باید نسبت به تعهدات خود پایبند باشند و ما هم پروژه ها را در حین و اجرای پروژه بررسی می کنیم.

وی عنوان کرد: سال گذشته در یک اجلاس بین المللی در داووس سوییس چالش‌های ۱۰ گانه برای آینده جهان بررسی شد که ۲ چالش اصلی آن محیط زیستی بود.

معاون رییس جمهور گفت: همچنین برای ۱۰ ساله آینده جهان ۱۰ چالش اصلی جهان مورد ارزیابی قرار گرفت ۶ چالش زیست محیطی و مابقی به نوعی وابسته به این حوزه بودند.

وی با اشاره به نظریه های توسعه گفت: ۲ نظریه توسعه در جهان وجود دارد یک نظریه آن است که ابتدا توسعه صورت گیرد و سپس محیط زیست ترمیم شود اما نظریه دیگر می گوید: محیط زیست باید حفاظت شود و توسعه باید به نحوی باشد که حداقل ها را حفظ کند.

سلاجقه بیان کرد: براساس نظریه های دیگر مبتنی بر آموزه های دینی هم محیط زیست باید حفظ شود و توازن بین این حوزه و توسعه باید به نحو مطلوب برقرار باشد که این نظریه را امروزه دنیا پذیرفته زیرا نظریه های گذشته محکوم به شکست بودند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.