۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹

ما آدم‌ها در طول این همه سال زندگی روی زمین ثابت کرده‌ایم که قصه و قصه‌سازی را خیلی دوست داریم.

معمای فرازمینیِ ‌زمینی‌ها

جهان زمینی پیرامون ما هم خدا را شکر آن‌قدر چیزهای عجیب و غریب دارد که حتی اگر قرار باشد بشر چند میلیون سال دیگر روی آن زندگی کند، برای قصه‌سازی چیزی کم نمی‌آورد، حالا چه برسد به فضا و کهکشان‌ها و بی‌نهایت پدیده‌های کشف‌شده و نشده‌اش. اما آیا موجودات فضایی و فرازمینی که سال‌های سال است درباره آن‌ها می‌شنویم و می‌خوانیم هم بخشی از این قصه‌ها و محصول علاقه ما انسان‌ها به قصه‌سازی هستند؟

شک و یقین
نمی‌دانم چند سال پیش، تلویزیون مستندی را درباره موجودات فضایی پخش کرد. حالا محتویات مستند به کنار، اما سبک و سیاقش خیلی جالب بود. کارگردان در ۱۰دقیقه ابتدای مستند با کلی عکس، سند و... ثابت کرد براساس این شواهد بی‌شک موجودات فضایی وجود دارند و به زمین سر می‌زنند. پنج دقیقه دوم مستند، اختصاص داشت به شواهد و اسناد و مدارکی که همه پیش‌فرض‌های ۱۰ دقیقه ابتدای فیلم را باطل می‌کرد! خلاصه اینکه آقای کارگردان تا آخر مستند کاری کرد که بیننده‌ها پنج بار یقین کردند حضور موجودات فضایی در زمین واقعیت دارد و چهار بار هم یقین کردند که این ماجرا واقعیت ندارد. در مرتبه دهم که پایان‌بندی مستند محسوب می‌شد کارگردان اعتراف کرد خودش هم نمی‌تواند قرص و محکم ادعا کند موجودات فضایی به زمین رفت‌وآمد دارند یا ندارند... وجود دارند یا ندارند!

بازهم جست‌وجو کنید
هفته گذشته چند اتفاق و خبر جالب فضایی و کیهانی  روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت. نخست حفره‌ای در سواحل ایرلند که یک علاقه‌مند به اختر فیزیک آن را کشف و با سروصدا اعلام کرد احتمالاً محل برخورد یک شهاب‌سنگ به زمین است و باید بقایای شهاب سنگ را پیدا کرد. خبرنگاران و مردم محلی هم به ساحل هجوم بردند تا کشف جدید را ببینند. یکی دو روز بعد مشخص شد این حفره کار چند جوان بیکار بوده که برای سرگرمی یا کار دیگر چاله را حفر کرده‌اند. ماجرای دوم گزارش «ناسا» درباره بشقاب پرنده‌ها بود. گویا پس از سال‌ها بحث و جدل درباره بشقاب‌پرنده‌ها، ناسا در سال۲۰۲۲ یک هیئت مستقل از کارشناسان را مأمور بررسی و تحلیل اطلاعات و یافته‌ها درباره اشیای پرنده ناشناس کرده بود. حالا بیل نلسون، مدیر ناسا ضمن انتشار گزارش کارشناسان گفته بود: «تیم مطالعاتی مستقل ناسا هیچ مدرکی مبنی بر اینکه پدیده‌های ناشناخته هوایی منشأ فرازمینی دارد، پیدا نکرده است، اما ما نمی‌دانیم که آن‌ها چه هستند». ماجرای سوم هم که خلاصه‌اش را دیروز در همین صفحه خواندید. اجساد موجودات فضایی که در جلسه استماع کنگره مکزیک نمایش داده شد، تقلبی از کار درآمد!
ما البته مثل کارگردان مستندی که ابتدای مطلب گفتیم هنرمند نیستیم و قصد هم نداریم شما را ۹ مرتبه سر کار بگذاریم و نخست ثابت کنیم آدم فضایی‌ها وجود دارند سپس ثابت کنیم وجود ندارند و بار دهم، علامت سؤال ابتدای فیلم را در ذهنتان پررنگ‌تر کنیم. فقط یادآوری می‌کنیم اگر نیم‌ساعت یا کمتر وقت بگذارید و در اینترنت جست‌وجو کنید، دست‌کم ۱۰یا ۲۰ مطلب ضدونقیض درباره اثبات و انکار آدم‌فضایی‌ها و اینکه آمریکایی‌ها و دانشمندانشان در این باره پنهان‌کاری می‌کنند یا نمی‌کنند، پیدا می‌کنید. این یعنی معمای آدم‌فضایی‌ها کماکان، معما باقی می‌ماند... داستان‌های فضایی جدید نوشته می‌شوند... گروهی از محققان ثابت می‌کنند... گروهی از دانشمندان و ناسا تکذیب می‌کنند...هالیوود فیلم تخیلی می‌سازد... من در این صفحه مطلب می‌نویسم ...ماجرا ادامه دارد...!