رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خراسان رضوی گفت: تصرف حکومت‌ها از تصرف سرزمین‌ها مهم‌تر است و برای همین هم ثروت مسلمانان باید برای حل مشکلات کلانشهرهای زیارتی و مردمان کشورهای اسلامی خرج شود.

ثروت و ظرفیت‌های مسلمانان باید در خدمت حل مشکلات مردم باشد

به گزارش قدس خراسان، حجت‌الاسلام علی باقری در سلسله نشست‌های چهارشنبه‌های فرهنگ رضوی مشهد اظهار کرد: برای موضوع کلانشهرهای زیارتی و اسلامی باید به آموزه‌های قرآنی و مبانی دینی رجوع کنیم. بر اساس آموزه‌های قرآنی یکی از مهم‌ترین شاخص‌های کلانشهرهای زیارتی، قیام للناس است. قیام للناس به معنی قسط و عدل در جامعه اسلامی است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به ویژگی‌های قیام للناس افزود: معنی این آیه این است که کلانشهرهای زیارتی بتوانند تأمین‌کننده قسط و عدل در جامعه اسلامی باشند.

وی گفت: اگر شهر زیارتی تنها برای رفت و آمد  و زیارت باشد، آثار اجتماعی یا نفع و منفعتی همچون توحید، جلب منفعت، دفع شر و مجاهدت را نداشته باشد و یا اگر نتواند گسترش عدالت را تأمین کند، این شهر زیارتی نیست.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خراسان رضوی افزود: رهبر معظم انقلاب فرمودند که قیام للناس قوام جامعه و امت اسلامی است و اگر مردم نتوانند یک روزی به حج بروند، اینجا حج، واجب کفایی است؛ چرا که اگر این‌ها نباشد، جامعه اسلامی متلاشی و نابود می‌شود. 

باقری با اشاره به اینکه در قرآن کریم مطرح شده که اگر فقط خدمت بکنید به خانه خدا مثل سقایت حاجیان و امثال این خدمات، ارزش بیشتری دارد یا مجاهدت در راه خدا، بیان کرد: پاسخ این پرسش هم در قرآن کریم آمده که می‌فرماید «شما مگر می‌توانید سقایت حاجیان خانه خدا را با مجاهدت در راه خدا مقایسه کنید؟ چرا که عباس عموی پیامبر به سقایت حجاج خانه خدا افتخار می‌کرد و علی به جهاد در راه خدا که در این رابطه آیه‌ای نازل شد؛ فضیلتی که جهاد در راه خدا دارد، قابل قیاس با سقایت خانه خدا نیست».

وی ادامه داد: تصرف حکومت‌ها از تصرف سرزمین‌ها مهم‌تر است و برای همین هم ثروت مسلمانان باید برای حل مشکلات کلانشهرهای زیارتی و مردمان کشورهای اسلامی خرج شود.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به آیه‌ای از قرآن گفت: دومین ویژگی کلانشهرهای زیارتی این است که تأمین‌کننده منافع مسلمانان باشد. ما در کشورهای اسلامی ثروت‌های زیادی داریم از جمله همین کلانشهرهای زیارتی یکی از ثروت‌هاست که اگر مشکلات مسلمانان در این شهرها مطرح شد و برای آن اقدام کردند، می‌شود گفت این یک کلانشهر زیارتی است. 

باقری متذکر شد: ما در جوامع اسلامی ظرفیت‌های زیادی همچون اقتصادی، سیاسی و پزشکی داریم که می‌توان از آن برای رفع مشکلات مسلمانان استفاده کرد. از آنجا که مردمان مستضعف و کشورهای فقیر در آسیا و آفریقا زیاد داریم، اگر این کلانشهرها بتوانند محلی برای رفع نیازهای این مردمان باشند، می‌شود یک کلانشهر زیارتی. مکه به عنوان یک کلانشهر زیارتی که ام‌القرای جهان اسلام است، می‌تواند با اعانه و کمک‌هایی که جمع می‌شود، برای مشکلات مردم فلسطین اقدام کند. 

وی سومین ویژگی کلانشهرهای زیارتی را از بین بردن تبعیض‌ها از جمله تبعیض نژادی و مادی دانست و افزود: در موسم حج می‌توان دید افراد چگونه به یک لباس در آمده یا در مراسم اربعین و یا حتی در حرم مطهر امام رضا(ع) می‌توانید ببینید چگونه هویت‌ها از بین رفته و همه باهم برابر هستند. 

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خراسان رضوی گفت: قرآن، کعبه را و مکه را ام‌القرای جهان اسلام معرفی کرده و حج میزان و معیار زیارت‌های مسلمانان است. 
باقری در پایان خاطرنشان کرد: امیرالمؤمنین(ع) در حدیثی می‌فرمایند که حج خود را با  زیارت قبر پیامبر(ص) و سایر قبوری که هستند، به اتمام برسانید که این اکمال زیارت است و اگر این کار را نکنید، جفا کرده‌اید.

خبرنگار تحریریه جوان قدس: حمید اسدی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.