تحولات لبنان و فلسطین

یک نماینده مجلس گفت: باید آیین نامه‌ تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی مسکن روستاییان به سرعت ابلاغ شود و بانک‌ها نیز در دادن آن تعلل نکنند. اگر در ابلاغ آیین نامه تأخیر شود، وارد فصل سرما می‌شویم و ساخت و ساز امکان پذیر نیست. از آن طرف، بانک‌ها در ماه‌های پایانی سال وام نمی دهند.

آیین نامه تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی سریعاً ابلاغ شود؛ بانک‌ها به وظایف قانونی خود  عمل کنند

اخیراً خبر افزایش وام نوسازی و ساخت مسکن روستایی از ۲۰۰ میلیون تومان به ۳۵۰ میلیون تومان به تصویب هیات دولت رسید. این آیین نامه در انتظار ابلاغ است و برخی نگران هستند ابلاغ آنقدر دیر صورت بگیرد که عملاً روستاییان نتوانند از این تسهیلات استفاده کنند.

گفته شده است که میزان سود این تسهیلات پنج درصد است و بازپرداختش هم طولانی مدت خواهد بود. شرط بهره مندی روستاییان از تسهیلات مورد بحث این است که بانک‌ها در اعطای آن تعلل نداشته باشند و به ویژه در بحث ضامن سخت گیری‌های بی جا نداشته باشند.

بسیاری از افراد، مصوبه دولت را خبر خوبی برای حوزه مسکن روستایی‌ می‌دانند و معتقدند با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تسهیلات مسکن روستایی شاهد رونق بیشتر ساخت و ساز در روستاها خواهیم بود. اما موضوع مهم این است که آیین نامه‌ مربوط به تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی ساخت مسکن به سرعت ابلاغ شود و بانک‌ها نیز نهایت همکاری را برای پرداخت تسهیلات داشته باشند تا روستاییان بتوانند از آن استفاده کنند.

نظرات کیومرث سرمدی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس را در خصوص ساخت مسکن روستایی و لزوم ابلاغ سریع آیین نامه مورد بحث در ادامه‌ می‌خوانید.

سرمدی با اشاره به این موضوع که اقدام دولت در زمینه‌ افزایش مبلغ تسهیلات ساخت مسکن روستایی، درست و به جا بوده است، تصریح کرد: الان در کشور با دو مقوله در حوزه‌ مسکن روبرو هستیم. اول، نیاز به مسکن که فاصله‌ زیاد بین تقاضا و عرضه را شاهد هستیم. دومین موضوع، مقاوم سازی و احداث مسکن در روستاهاست.

وی ادامه داد: بسیاری از مسکن‌هایی که روستاییان در آن‌ها زندگی‌ می‌کنند، به لحاظ استحکام شرایط خوبی ندارند و با وقوع کوچک ترین حادثه ای، خسارات جانی زیادی خواهیم داشت. از طرف دیگر، روستاییان توان مالی لازم را برای ساختن خانه‌های جدید و یا نوسازی خانه‌هایشان ندارند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان کرد: با توجه به آنچه در بالا توضیح داده شد، تسهیلات بنیاد مسکن و مداخلات ادارات این بنیاد در بخش مسکن روستایی بسیار اثرگذار خواهد بود.

وی ادامه داد: ما به عنوان نمایندگان مردم از نزدیک با روستاییان در ارتباط هستیم و در جریان مسائل و مشکلاتشان قرار داریم. تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی که قرار است با سود ۵ درصد اعطا شود و بازپرداختش طولانی مدت است، تأثیر زیادی در نوسازی و مقاوم سازی خانه‌های روستاییان و ساخت خانه‌های جدید خواهد داشت.

سرمدی گفت: البته روستاییان باید خودشان هم آورده ای داشته باشند تا بتوانند با این تسهیلات به ساخت خانه بپردازند. اما به هر حال این مبلغ کمک کننده خواهد بود. شرط بهره مندی روستاییان از این تسهیلات این است که روند پرداخت وام تسریع و تسهیل شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان کرد: باید سیاست‌هایی اتخاذ شود که روند پرداخت تسهیلات به روستاییان در بانک‌ها طولانی نباشد. به ویژه در ارتباط با ضامن سخت گیری بی جا صورت نگیرد. در گذشته روستاییان به صورت زنجیره ای ضامن یکدیگر می‌شدند و مشکل خاصی بروز نمی کرد. باید این طور پیش بینی‌ها را داشته باشیم.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات بزرگی که در کشور در حوزه‌ اعطای تسهیلات وجود دارد، این است که معمولاً آن قدر این کار به تأخیر می‌افتد که عملاً متقاضیان نمی توانند از تسهیلات استفاده کنند. زمانی که وام مسکن روستاییان به ۲۰۰ میلیون تومان رسید، آنقدر آیین نامه دیر ابلاغ شد و بانک‌ها در اعطای تسهیلات تعلل کردند که با روند بسیار طولانی ای روبرو شدیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: باید آیین نامه‌ تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی مسکن روستاییان به سرعت ابلاغ شود و بانک‌ها نیز در دادن آن تعلل نکنند، تا روستاییان بتوانند از آن بهره مند شوند. اگر در ابلاغ آیین نامه تأخیر شود، وارد فصل سرما می‌شویم و ساخت و ساز امکان پذیر نیست. از آن طرف، بانک‌ها در ماه‌های پایانی سال وام نمی دهند و مشکل بروز می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.