به گزارش قدس آنلاین، سید حافظ سعادتنژاد روز چهارشنبه در حاشیه بازدید مجری راه آهن شرق کشور از قطعه ۱۶ راه آهن خراسان جنوبی که با حضور معاون عمرانی استاندار انجام شد، در جمع خبرنگاران افزود: قطعات راه آهن در بخش چابهار ۶۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در حوزه استان خراسان رضوی نیز قطعه ۲۳ از یونسی به گناباد سنوات قبل شروع شد که اکنون در بخش زیرساختی ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی گفت: در حوزه جغرافیایی استان خراسان جنوبی هم ۴۳۲ کیلومتر مسیر ریلی به قطعات مختلف تقسیم شده که ۹۵ درصد مطالعات آن بعد از آغاز عملیات اجرایی طرح توسط رئیس جمهور، انجام شده است.
مجری طرح راه آهن زاهدان - زابل - نهبندان - بیرجند - قاین - یونسی - مشهد ادامه داد: از محل تهاتر نفتی یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار با اجازه مقام معظم رهبری برای تکمیل راه آهن شرق کشور در مسیر زاهدان تا مشهد تامین شده است.
وی گفت: از آنجایی که بیشترین طول مسیر در خراسان جنوبی است، سهم بیشتری از اعتبارات به قطعات در حال ساخت این استان اختصاص مییابد.
رئیس جمهور پانزدهم شهریور امسال در آغاز سفر مردمی به خراسان جنوبی، دستور آغاز رسمی عملیات احداث خط آهن نهبندان - بیرجند - قاین - یونسی را به عنوان بخشی از کریدور شمال - جنوب که از چابهار تا سرخس امتداد دارد، صادر کرد.
طرح احداث راهآهن بیرجند - یونسی با هدف اتصال مرکز خراسان جنوبی به ریل سراسری در سالهای گذشته کلید خورد اما با چالشهای فنی و اعتباری همراه بود تا اینکه تامین مالی این طرح بزرگ و سرعت بخشیدن به روند اجرای آن به عنوان مطالبه مردم استان در سفر اول و دوم رئیس جمهور مطرح شد.
مهمترین مشکل این طرح زیربنایی، تامین منابع مالی بود که در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت و در نهایت با استجازه مقام معظم رهبری برای اختصاص ۱۸۰ هزار میلیارد ریال از محل تهاتر نفتی، گره اعتباری ابر پروژه ریلی شرق کشور باز شد.
طول راه آهن زاهدان - بیرجند - مشهد ۹۱۰ کیلومتر است که از این مقدار ۴۳۲ کیلومتر یعنی حدود ۵۰ درصد آن در جغرافیای استان خراسان جنوبی قرار دارد و با تکمیل این طرح زیرساختی، بیرجند پس از سالها انتظار مردم به ریل سراسری متصل میشود.
نظر شما