محمدصادق قنادزاده با بیان اینکه افغانستان شریک راهبردی ایران است، اظهار کرد: دو کشور با یکدیگر پیوندهای بسیار سیاسی، تاریخی و فرهنگی دارند و به همین دلیل ارتباطات نزدیکی میتواند به ویژه درخصوص توسعه اقتصادی داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه ایران شریک تجاری با افغانستان است و طی سال های متمادی نیز در همین جایگاه قرار داشتیم، تاکید کرد: سال گذشته میزان تجارت دو کشور بیش از ۹۷۰ میلیون دلار بوده است.
معاون سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: در نیمه نخست امسال آمارها حاکی از رشد ۱۵ تا ۲۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است و شرایط برای افزایش هر چه بیشتر آن فراهم است.
قنادزاده با بیان اینکه ایران و افغانستان سه میلیارد دلار تجارت را تجربه کردهاند، خاطرنشان کرد: عدم ثبات سیاسی افغانستان، فراهم نبودن زیرساخت و ها گذرگاه و عدم آمادگی گمرکات از جمله موانع توسعه اقتصادی دو کشور بوده است که با برداشته شدن این مشکلات دسترسی به سه میلیارد دلار تجارت گذشته به سهولت قابل انجام است.
وی با بیان اینکه پیگیر امضای توافق تجارت ترجیحی با افغانستان هستیم، تصریح کرد: مذاکرات به سمت تجارت آزاد نیز پیش می رود و لیست های درخصوص کالاهای مورد نظر دو کشور به ویژه در بخش کشاورزی برای بررسی های بیشتر تبادل شده است.
معاون ارتقای کسب و کارهای بینالمللی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: از ۹۷۰ میلیون دلار تجارت، ۹۵۰ میلیون دلار صادرات ایران و ۲۰ میلیون دلار واردات بوده است که با مذاکرات بیشتر و افزایش تولیدات افغانستان این روند به سمت تعادل پیش خواهد رفت.
وی با بیان اینکه محصولات صنعتی، پتروشیمی و صنایع غذایی از جمله کالاهای صادراتی ایران به افغانستان است، تصریح کرد: این کشور در تلاش برای بهبود شرایط است و افزایش تولیدات داخلی و صنعتی شدن را در دستور کار دارد که ایران می تواند با انتقال تکنولوژی و تجربیات صنعتی در این راستا کمک هایی را انجام دهد.
قنادزاده در زمینه بهره مندی از معادن افغانستان توافقاتی شده که هنوز به طور کامل اجرایی نشده است، تاکید کرد: اگر بتوانیم از ظرفیت ها و پتانسیل های خوب این کشور به ویژه در بخش معادن و کشاورزی برای توسعه تبادلات استفاده کنیم میتوان به یک تجارت دو طرفه دست یافت و واردات را توسعه بخشید.
وی با تاکید بر اینکه افغانستان در مسیر بازسازی و توسعه است، اظهار داشت: برای افزایش حجم پروژه های مشترک خدمات فنی مهندسی آماده هستیم که با توجه به ارتباطات گسترده فرهنگی و هم زبانی با این کشور نفوذ به بازار ساده تر از بازارهای دیگر خواهد بود اما باید به رفع موانع توجه بیشتری نشان دهیم.
نظر شما