موزه هنرهای معاصر امروز، ۱۲ آبان ماه میزبان نمایشگاهی از آثار کارتون و کاریکاتور هنرمندان کشورهای آمریکای لاتین شده است.

صدای کودکان غزه در موزه هنرهای معاصر پیچید

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، دیوارهای ۹ گالری موزه هنرهای معاصر مزین به حدود ۴۰۰ اثر از هنرمندان ۱۵ کشور جهان از جمله آرژانتین، اکوادور، هندوراس، مکزیک، کوبا، شیلی، کاستاریکا، کلمبیا، جمهوری دومینیکن، پرو، اروگوئه، ونزوئلا و نیکاراگوئه است که اغلب با رویکردی ضدصهیونیستی و در تقبیح ظلم و تبعیض و نژادپرستی میزبان علاقه‌مندان شده‌اند.
در گالری شماره یک این موزه آثاری از چهار هنرمند برجسته کارتون و کاریکاتور «کینو» و «گیرمو موردیو» هنرمندان آرژانتینی، «سرخیو آراگونس» هنرمند اسپانیایی ـ مکزیکی و «زیرالدو» از برزیل به نمایش درآمده است. آنچه در ابتدای ورود به موزه هنرهای معاصر جلب توجه می‌کند کاریکاتورهایی بزرگ از رهبران مقاومت، آزادی‌خواه و ضدامپریالیسم همچون نلسون ماندلا و فیدل کاسترو است که روی دیوارها به چشم می‌خورد. همچنین مجموعه‌ای از کارتون‌های به هم پیوسته که یادآور کمیک بوک‌ها هستند با روایت موضوعات مختلف دیده می‌شود.

صدای کودکان غزه در موزه هنرهای معاصر پیچید

صدای کودکان غزه در موزه هنرهای معاصر پیچید

آثاری متنوع از تبعیض نژادی تا روایت رنج مظلومان

در گالری شماره دو تا هشت نیز آثار جذاب و متنوعی از هنرمندان مختلف قرار داده شده است که از نظر موضوعی گستره وسیعی دارند. ری کاستا، لوئیس کارلوس فرناندز، اتن کاروالو، آرتور کمچس، ادگار وارگاس آویلا، فرانسیسکو مونگویا، هوراسیو پتر، پدرو جی مندز سوارز، الیسون اورتون و... تنها نام شماری از هنرمندانی است که در آثارشان روایتگر رنج‌ها و مظلومیت مردمی هستند که زیر یوغ رژیم صهیونیستی و دیگر مستکبران جهان زندگی می‌کنند. همچنین موضوعات دیگری هم در این نمایشگاه به چشم می‌خورد؛ حادثه ۱۱ سپتامبر که برج‌های دوقلو به شکل ماکتی از دلار به تصویر کشیده شده است، تصویر مجسمه آزادی که مورد علاقه بسیاری از هنرمندان حاضر در این نمایشگاه بوده و با قلم تند و تیز خود در کاریکاتورهای بسیاری آن را نقد کردند و ماهیتش را زیر سؤال برده‌اند. مجسمه‌ای که نام رسمی‌اش «آزادی روشنگر جهان» است، اما در این کاریکاتورها به نمادی در راستای اشاعه ظلم و جنگ‌افروزی تعبیر شده که چهره دروغینش را پشت وعده‌های پوشالی پنهان کرده است؛ چنان که در یکی از تابلوها می‌بینیم از مشعلی که در دست این تندیس قرار گرفته، خوشه‌های بمب به بیرون پرتاب می‌شود و در اثر دیگری هم کاریکاتوریستی آن را به هیتلر تشبیه کرده است.

یکی از تأمل‌برانگیزترین این تابلوها، نمایی از آرم سازمان ملل متحد است که در کنارش یک کودک آفریقایی در حال خوردن برگ‌های اطراف این نماد است. کاریکاتوری که به خوبی نشان می‌دهد همه کودکان بی‌گناه زیر سایه تشریفات و وعده‌های توخالی این سازمان، از یک زندگی عادی محروم هستند و همچنان با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند که بسیاری از مردم جهان حتی از آن بی‌خبرند. تبعیض نژادی از دیگر سوژه‌هایی است که هنرمندان برایش دست به قلم برده‌اند مانند مرد سیاهپوستی که روی لباسش عبارت «black live matter» حک شده و مشغول پریدن از موانعی است که به شکل اسلحه تصویر شده است.

صدای کودکان غزه در موزه هنرهای معاصر پیچید

صدای کودکان غزه در موزه هنرهای معاصر پیچید

صدای کودکان غزه در موزه هنرهای معاصر پیچید

انسان در حصار شبکه‌های اجتماعی

اما یکی از موضوعات جالبی که بارها دستمایه کارتون و کاریکاتورهای هنرمندان آمریکای لاتین شده، اهمیت شبکه‌های اجتماعی و تسلط آن‌ها بر زندگی فردی و اجتماعی انسان‌هاست. اینکه چطور مردم تحت سیطره اربابان رسانه و شبکه‌های اجتماعی قرار گرفتند و فیک‌نیوزها چگونه واقعیت را از چشم مردم دور نگه می‌دارند. شاید در اهمیت فیک‌نیوزها همین بس که در یکی از این کاریکاتورها یک مغازه اسلحه‌فروشی را می‌بینیم که عبارت «Guns.Army Surplus» بالای آن درج شده و در کنار اسلحه‌ها یک بمب قرار دارد و روی آن عبارت فیک‌نیوز دیده می‌شود؛ روایتی که به خوبی نشان می‌دهد چطور رسانه‌ها می‌توانند در این میدان نابرابر همپای سلاح‌های جنگی، آتش‌افروزی کنند و به جنایت و ستم علیه مظلومان دامن بزنند.

همچنین در بسیاری از این تابلوها که توسط هنرمندان مختلفی به تصویر درآمده، از شبکه‌های اجتماعی به اسلحه و گوشی موبایل به عنوان خشاب آن تعبیر شده و یا فیس‌بوک و توییتر(ایکس) به شکل قلابی درآمدند که در دهان انسان گیر کرده و او را به هر سویی می‌کشند. این هنرمندان باز هم درصدد هستند به انسان امروز اهمیت شبکه‌های اجتماعی و نقش آن را در وارونه کردن حقایق نشان دهند و اینکه چطور جامعه بشری می‌تواند در باتلاق نامرئی این رسانه‌ها فرو رود و از واقعیت دور بماند.

اما در کنار این کاریکاتورها، تابلوهایی را هم می‌بینیم که هنرمندانه و با نگاهی ظریف جنگ را به سخره گرفته‌اند؛ همچون کودکی که با لوله تفنگ یک سرباز صهیونیستی ساز می‌زند یا پسر کوچکی که روی لوله اصلی تانک تاب می‌خورد و یا پرنده‌ای که سرباز نابینایی را با خود به سوی آزادی می‌برد.

صدای کودکان غزه در موزه هنرهای معاصر پیچید
عکس ها: محمد نمازی
صدای کودکان غزه در موزه هنرهای معاصر پیچید
عکی: صبا کریمی 

اما تصاویر تلخ و دردناک هم در این نمایشگاه کم نیست که با هنر کاریکاتوریست‌های مطرح جهان در لفافه‌ای پیچیده شده تا مخاطب را بیش از آنچه هست نیازارد. نمونه آن تابلویی زیبا از «جی. روسکو» هنرمند برزیلی است که فرشته‌ای گریان را نشان می‌دهد که با دستانش بمبی را نگه داشته تا بر سر کودک فلسطینی فرود نیاید.

صدای کودکان غزه در موزه هنرهای معاصر پیچید
عکس: صبا کریمی


گالری شماره ۹ موزه هنرهای معاصر نیز به آثاری با محوریت مظلومیت مردم فلسطین و جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی در غزه اختصاص دارد که هنرمندانی همچون جورال اورتگا، اسکار روجاس، کوایکو و... آن‌ها را به تصویر درآورده‌اند که در نوع خود دیدنی و تأمل‌برانگیز است.

صدای کودکان غزه در موزه هنرهای معاصر پیچید
عکس: محمد نمازی
صدای کودکان غزه در موزه هنرهای معاصر پیچید
عکس: محمد نمازی
صدای کودکان غزه در موزه هنرهای معاصر پیچید
عکس: محمد نمازی 

علاقه‌مندان برای دیدن نمایشگاه آمریکای لاتین می‌توانند تا ۲۸ آبان ماه به جز دوشنبه‌ها از ساعت ۹ تا ۱۸ از نمایشگاه «کارتون و کاریکاتور هنرمندان آمریکای لاتین» در موزه هنرهای معاصر تهران بازدید کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.