باشگاه استقلال همواره با مشکلات و مسائل زیادی مواجه بوده است؛ از موضوعات مالی و بدهی‌های گوناگون تا مشکلات مدیریتی و اختلافات درون باشگاه.

وزیر ورزش باید استقلال را تصفیه کند

به گزارش قدس آنلاین،یکی از اتفاقاتی که امسال کام هواداران این تیم را بسیار تلخ کرد، حذف از لیگ قهرمانان آسیا و از دست رفتن فرصت رقابت با تیم‌ها و ستاره‌های مطرح آن‌ها بود. علاوه بر این، عدم برنامه‌ریزی درست و نبود تفاهم میان مجموعه مدیریتی باشگاه و کادر فنی، مسائل را بیش از پیش پیچیده کرد. برای بررسی بیشتر، به سراغ پندار توفیقی معاون ورزشی سابق باشگاه استقلال رفتیم تا با او درباره این مسائل گفت‌وگو کنیم.

 *به نظر شما چرا نگاه اقتصادی به حوزه جذب بازیکن و نقل و انتقالات در باشگاه استقلال وجود ندارد؟

بدون شک زمانی که برنامه‌ریزی بلندمدت وجود نداشته باشد و همین‌طور منبع درآمد باشگاه مشخص نشود، این اتفاق می‌افتد. در کنار این، بسیاری از افرادی که در استقلال مسئولیتی می‌گیرند قصدشان استفاده از رانت مدیریتی باشگاه است و از این طریق می‌خواهند شهرت و ارتباطاتی برای خود دست و پا کنند، که با این وضعیت قطعاً برنامه‌های زیرساختی برای درآمدزایی در حد شعار باقی خواهند ماند و البته بحث بازیکن‌سازی در سطح تیمی و حتی ملی برای نسل آینده فوتبال کشور نیز به جایی نخواهد رسید.

*یکی از مشکلات همیشگی باشگاه استقلال انباشت بدهی‌های زیاد است،  تا جایی که سبب حذف این تیم از لیگ قهرمانان آسیا شد. چرا این مشکل هیچ وقت حل نمی‌شود؟

 نبود توازن در منابع درآمدی و همین‌طور عدم مدیریت هزینه‌های باشگاه یکی از دلایل این موضوع هستند . البته استقلال در ادوار مختلف از حیث مدیریتی نیز بسیار متضرر شده و این در حالی است که در باشگاه رقیب این اتفاقات کمتر رخ می دهد .

*ریشه این موارد را در چه چیزی می‌دانید؟

شاید یک موضوع مهم در این رابطه این است که در بدنه وزارت ورزش، فدراسیون فوتبال و سایر نهادهای مربوط نگاه رنگی وجود دارد و این مورد سبب تصمیم‌گیری‌های رنگی و متفاوت درباره دو باشگاه بزرگ ایران می‌شود . به عنوان مثال برخی درباره وزیر وقت دولت قبل می‌گویند که او رنگی نبوده است، اما مستندات چیز دیگری را نشان می‌دهند. وزیر وقت ارتباطات نیز با ادبیاتی که شایسته مسئول یک وزارتخانه نیست صحبت می‌کرد و نگاه رنگی به باشگاهی خاص داشت؛ در حالی که افراد، اعتبار خود را از همین هواداران و مردم دارند و نباید با این رفتارها حاشیه‌سازی کنند.

*نظر شما درباره عملکرد علی خطیر به عنوان مدیرعامل باشگاه تا به اینجا چیست؟

حضور آقای خطیر به عنوان شخص اول مدیریت استقلال و البته هیئت مدیره، نتیجه همان نگاه و تصمیم‌گیری‌های رنگی است. با توجه به سوابق کاری او در زمان مدیریت آقای فتحی، زمانی که در باشگاه تراکتور حضور داشت و البته پرونده‌هایی که در کمیته اخلاق داشته، نه تنها مناسب صندلی مدیرعاملی باشگاه بزرگ استقلال نیست، بلکه باید بابت عملکرد خود پاسخگو باشد.

*پرونده استراماچونی نیز در تاریخ باشگاه استقلال یکی از چالش برانگیزترین مشکلاتی بوده که این تیم با آن مواجه شده است.

قطعاً برخی موضوعات در آینده باشگاه تأثیرگذار هستند و این پرونده یکی از آن‌هاست. مدیرعامل فعلی باشگاه استقلال خالق استراگیت است و با توجه به اینکه فقط چهار، پنج سال از آغاز آن اتفاقات گذشته، درصورتی که روند کامل انتخاب استراماچونی، یعنی از زمان آغاز مذاکرات با او و انعقاد آن قرارداد عجیب و غریب تا خروجش، مستنداتی که در قطر پخش شد و حتی حمایت‌های برخی از رسانه‌های داخلی از استراماچونی، بررسی شود، مشخص می‌شود مقصران اصلی چه کسانی بوده‌اند. دسترسی به این اطلاعاتی که عرض کردم سخت نیست اما عزم و اراده‌ای برای مرور آن‌ها وجود ندارد.

*ارتباط آقای خطیر با سرمربی تیم یعنی جواد نکونام نیز یکی دیگر از چالش‌های این فصل استقلال بوده؛ به طوری‌که نکونام در یک برنامه تلویزیونی اعلام می‌کند برای جذب بازیکنان مدنظرش با استراماچونی مشورت شده و این موضوع به ابهامات پرونده سرمربی ایتالیایی اضافه می‌کند.

قطع به یقین تعامل دو نفر با تفکر، ایده و برنامه‌های متفاوت به جایی نخواهد رسید. اگر بخواهم صادقانه پاسخ بدهم، باید بگویم آینده نکونام و خطیر به هیچ عنوان مطرح نیست؛ چرا که به نظر من موضوع اصلی و حائز اهمیت، آینده باشگاه است. در کنار همه این‌ها نکته جالب این است که آقای خطیر در میان هواداران با این عملکرد و همین‌طور موضوعات جذب اسپانسر و بازیکن و باقی موارد، طرفدار دارد و این قضیه نشان‌دهنده یک سکوت رسانه‌ای درباره این موضوع مهم است.

*با توجه به حضور کیومرث هاشمی در وزارت ورزش و تأثیر عملکرد او، چه آینده‌ای را برای فوتبال و باشگاه استقلال متصور هستید؟

می‌توان گفت شرایط جالبی حاکم نیست و همین‌طور آقای وزیر باید بداند هرثانیه حضور آقای خطیر و تیم هیئت مدیره فعلی در باشگاه استقلال سال‌ها این تیم را عقب می‌اندازد. توصیه من این است، اگر آقای هاشمی به دنبال خیر و صلاح فوتبال و ورزش کشور است، باید یکی از اقداماتش، تصفیه کامل باشگاه استقلال باشد، درغیر این صورت، با توجه به نبود تفاهم میان جواد نکونام به عنوان سرمربی تیم و تیم مدیریتی آقای خطیر، کشتی این تیم به ساحل نخواهد رسید و هواداران نیز به عنوان سرمایه‌های اجتماعی متضرر خواهند شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.