انتخابات

یک کارشناس انرژی گفت: مزیت‌های فراوانی در زمینه تنوع بخشیدن به سبد سوختی وجود دارد از جمله اینکه اولا با تکیه بر مسئله سوخت دوم و جایگزین، مسئله قیمت بنزین حل خواهد شد؛ مشکل بعدی آلودگی بالای بنزین در برابر سوخت پاک برقی یا CNG است و همچنین حل ناترازی و واردات بنزین که بسیار کلیدی است.

تنوع بخشی به سبد سوختی کشور چه مزیت هایی دارد؟

فرشاد جامع کارشناس انرژی در گفت و گو با خبرنگار قدس درباره مزیت های تنوع به سبد سوختی کشور گفت: باید تمرکز اصلی حاکمیت بر تنوع بخشیدن به سبد سوخت باشد؛ مزیت‌های فراوانی در زمینه تنوع بخشیدن به سبد سوختی وجود دارد از جمله اینکه اولا با تکیه بر مسئله سوخت دوم و جایگزین، مسئله قیمت بنزین که یک مسئله بسیار پیچیده شده است؛ حل خواهد شد؛ مشکل بعدی آلودگی بالای بنزین در برابر سوخت پاک برقی یا CNG است که در زمستان دردساز می‌شود و این هم مزیت بعدی تنوع بخشیدن به سبد سوختی است و از همه مهم‌تر اینکه در این زمان، به کارگیری از سوخت دوم مانند خودروهای هیبریدی یا دوگانه‌سوز مسئله ناترازی و واردات بنزین را حل خواهد کرد که بسیار مهم و کلیدی است

وی در رابطه با مصرف بنزین و ناترازی بنزین که گرفتار آن شدیم و به جای صادرات حالا باید واردات نیز داشته باشیم گفت: میانگین مصرف بنزین از ابتدای سال تا اواخر شهریور معادل ۱۱۶ میلیون لیتر در روز بوده است. این رقم در مقایسه با میانگین مصرف مدت مشابه در سال گذشته ۱۳٫۵ میلیون لیتر افزایش داشته است. صادرات بنزین ایران در سال ۱۴۰۱ تقریباً صفر بوده و حتی اخبار مبنی بر واردات بنزین در برهه های مختلف در قالب تهاتر نیز به گوش ما رسد. بدین ترتیب با فرض تراز بودن بنزین در سال گذشته امسال ناترازی بنزین بیشتر حس می شود. برای چاره اندیشی باید به توسعه ی ظرفیت سی ان جی در کشور بیشتر از قبل اندیشید بخش زیادی از خودروهای کشور وابسته به بنزین هستند و این موضوع علاوه بر اینکه امنیت انرژی مان را به خطر می اندازد در گلوگاه های حساس که با ناترازی مواجه می شویم ما را با مشکل روبرو خواهد کرد.

وی ادامه داد: برای حل این موضوع  هر چقدر به سبد سوختی کشور تنوع بدهیم برایمان بهتر است. به خاطر اختلاف قیمت که سی ان جی با بنزین دارد استقبال بالایی از این سوخت وجود دارد ولی متاسفانه در دولت قبل توجه و اقدام جدی برای توسعه سبد سوخت در کشور وجود نداشته علاوه بر آن توقف توسعه ظرفیت پالایشگاه ها از جمله تعلیق مجوزهای جدید پالایشگاهی این موضوع را تشدید کرده است. این عدم اقدام باعث تشدید ناترازی بنزین و افزایش وابستگی به واردت باشد. این در حالی است که سرمایه گذاری در افزایش ظرفیت پالایشگاه نه تنها ناترازی بنزین را بر طرف می کند بلکه فرصت های اقتصادی را نیز افزایش می دهد چون ایران با پالایش فرآورده های نفتی خود می تواند هزینه های واردات را کاهش داده و از طریق صادرات درآمدزایی نیز داشته باشد.

این کارشناس انرژی با اشاره به اهمیت تنوع بخشیدن به سبد سوختی کشور اظهار کرد: سرمایه گذاری در توسعه زیر ساخت های سوخت گیری CNC ، از جمله ایجاد جایگاه های CNG بیشتر برای تسهیل استفاده مردم از خودروهای دوگانه سوز بسیار مهم است. تشویق بخش خصوصی به مشارکت در پروژه های پالایشگاهی می تواند سرمایه گذاری ها را متنوع کند گسترش ظرفیت را تسریع کند و رشد اقتصادی را تحریک کند علاوه بر آن ارتقا پالایشگاه های موجود برای افزایش کارایی و اجرای فناوری های پیشرفته می تواند عملیات پالایش را بهینه کند و اثرات زیست محیطی را کاهش دهد و به پایداری طولانی مدت کمک کند.خودروهای دوگانه سوز مزایای اقتصادی قابل توجهی دارند چون ما می توانیم با بهره برداری کامل از زیر ساخت ها ۴۵ میلیون لیتر سوخت CNG تولید کنیم و روزانه ۲۲ میلیون لیتر کاهش مصرف بنزین را تجربه کنیم و باعث صادرات بیشتر و ارز آوری برای کشورهم باشیم.

فرشاد جامع کارشناس انرژی در رابطه با اهمیت صنعت سی ان جی و تبدیل خودروهای فعال در صنعت حمل و نقل کشور به دو گانه سوز گفت: صنعت سی ان جی و تبدیل خودروهای فعال در صنعت حمل و نقل کشور به دو گانه سوز بمنظور صرفه جویی در مصرف بنزین و جلوگیری از آلودگی هوا همچنان مقوله ای فراموش شده محسوب می‌شود، در این بین شرکت نفت و فرآورده های سوختی نیز همچنان از بالا رفتن میزان مصرف بنزین اظهار نگرانی کرده و نسبت به بالا رفتن مصرف آن هشدار می دهد این در حالی است که در عرصه جهانی ایران دارای دومین ذخایر ارزشمند سوخت گاز طبیعی است و می تواند از این مزیت مهم برای کاهش هزینه های سوخت و جلوگیری از آلودگی هوای کلان شهر ها بهره جویی کند.

وی ادامه داد: سوخت پاک و سالم با توجه به اعلام سازمان جهانی بهداشت سلامت سوخت CNG است. مطالعات اولیه به منظور بهره گیری از این صنعت در کشور به سال ۱۳۵۲ شمسی بر می گردد اما مطالعات جدی تر در این زمینه به سال ۱۳۷۹ مربوط می شود و در دوره بین سال‌های 89 تا 92 به خوبی ظرفیت سی ان جی توسعه یافت اما بعد از آن در دولت قبل کاملا کنار گذاشته شد تا امروز شاهد این باشیم که متاسفانه ۵۰ درصد ظرفیت جایگهای عرضه سی ان جی بدون استفاده مانده اند که باید با توجه به این ناترازی بنزین به سمت استفاده حداکثری از آن‌ها برویم. هر چقدر به سبد سوختی کشور تنوع بدهیم برایمان بهتر است بهترین گزینه در حال حاضر برایمان افزایش ظرفیت سی ان جی کشور است.

وی در پایان گفت: مسئولین مرتبط با صنعت خودرو باید خودروهای دوگانه‌سوز تولید کنند و حدالامکان باید سوخت مصرفی موتور خودروهای تولیدی نیز به حداقل برسد و درضمن در راستای اسقاط خودرو نیز باید برنامه‌ای کامل و با محوریت به صفر رساندن خودروهای فرسوده انجام پذیرد؛ همچنین باید تمرکز اصلی حاکمیت بر تنوع بخشیدن به سبد سوخت باشد؛ مزیت‌های فراوانی در زمینه تنوع بخشیدن به سبد سوختی وجود دارد از جمله اینکه اولا با تکیه بر مسئله سوخت دوم و جایگزین، مسئله قیمت بنزین که یک مسئله بسیار پیچیده شده است؛ حل خواهد شد؛ مشکل بعدی آلودگی بالای بنزین در برابر سوخت پاک برقی یا CNG است که در زمستان دردساز می‌شود و این هم مزیت بعدی تنوع بخشیدن به سبد سوختی است و از همه مهم‌تر اینکه در این زمان، به کارگیری از سوخت دوم مانند خودروهای هیبریدی یا دوگانه‌سوز مسئله ناترازی و واردات بنزین را حل خواهد کرد که بسیار مهم و کلیدی است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.