با بالا گرفتن انتقادها از رفتار ریاکارانه حاکمان آنکارا در موضوع فلسطین، آلپ ارسلان بیرق‌دار، وزیر انرژی ترکیه روز گذشته مدعی شد این کشور در واکنش به تحولات غزه، تمام پروژه‌های مشترک خود در حوزه انرژی با رژیم صهیونیستی را تعلیق کرده است.

یقه‌گیری شخصی در میانه بحران جهانی/ نگاهی به لفاظی‌های این روزهای اردوغان علیه رژیم صهیونیستی

به گزارش قدس آنلاین، ادعای این مقام ترکیه‌ای در حالی است که رفتار دوگانه مقامات آنکارا در رابطه با تل‌آویو با انتقادات بسیاری روبه‌رو بوده است. سران این کشور ازجمله شخص اردوغان، بمباران و قتل‌عام مردم بی‌گناه غزه را محکوم می‌کنند اما از طرف دیگر حاضر به قطع روابط اقتصادی و سیاسی با رژیم اسرائیل نیستند. 
جالب آنکه براساس آمارها، در بحبوحه جنگ، بار خط لوله باکو - تفلیس - جیهان افزایش یافته است. این خط لوله که یکی از منابع عمده تأمین انرژی رژیم صهیونیستی است، در ۹ ماهه سال ۲۰۲۳، ۲۳میلیون تن نفت به بازارهای جهانی صادر کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک میلیون تن بیشتر است. در حال حاضر حدود ۶۰درصد از نفت رژیم صهیونیستی از این مسیر تأمین می‌شود که تحت مدیریت جمهوری آذربایجان و ترکیه است. 

علی قائم مقامی
سید علی قائم مقامی



فعالیت ۸۰شرکت صهیونیستی در ترکیه
جمهوری اسلامی ایران به‌تازگی پیشنهاد کرده کشورهای مسلمان از عرضه نفت به رژیم صهیونیستی خودداری و آن را تحریم کنند. اگر ترکیه واقعاً طرفدار فلسطین است، کافی است خط لوله نفت را ببندد تا ماشین نظامی رژیم صهیونیستی با مشکل سوخت روبه‌رو شود. اما اردوغان این کار را نمی‌کند، چرا؟
سید علی قائم مقامی، کارشناس مسائل ترکیه در گفت‌وگو با قدس معتقد است با کشف میادین گازی در شرق مدیترانه در مناطق اقتصادی دو طرف، ترکیه این را فرصت خوبی برای احیای همکاری‌های دوجانبه در این زمینه و همچنین کاهش شدت همکاری اسرائیل، یونان و قبرس می‌داند. همکاری ترکیه و رژیم اسرائیل در زمینه گاز به دلیل تقاضای اروپا برای گاز و افزایش قیمت آن در پی بحران اوکراین برای هر دو طرف سودآور تلقی می‌شود. 
کارشناس مسائل ترکیه درباره تحولات منطقه در یک ماه گذشته گفت: عملیات طوفان الاقصی تا امروز ضربات سنگینی بر روابط اسرائیل با کشورهای غرب آسیا، منطقه قفقاز و ترکیه داشته است، هرچند برخی دولت‌ها به‌ویژه آنکارا به‌ظاهر از قطع رابطه با رژیم صهیونیستی سخن می‌گویند اما بیش از ۸۰شرکت تجاری و اقتصادی صهیونیستی به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در ترکیه فعال هستند.
قائم مقامی در خصوص صادرات گاز اسرائیل به اروپا گفت: در واقع این گاز مربوط به مردم لبنان، سوریه و فلسطین است اما اردوغان برای پیشرفت و توسعه انرژی خود و همکاری بیشتر تل‌آویو با اروپا حاضر است نفت و گاز کشورهای اسلامی را غارت و به نوعی شریک دزد و رفیق قافله باشد.

اردوغان به دنبال قطع رابطه با اسرائیل نیست؟
وی به سخنان روز گذشته اردوغان در اجلاس عربی و اسلامی در ریاض (عربستان) پرداخت و اظهار کرد: این سخنان در حالی توسط اردوغان بیان می‌شود که او هفته گذشته اعلام کرد با دولت اسرائیل هیچ مشکلی ندارد اما با شخص نتانیاهو به‌خاطر جنایات غزه مشکل دارد و حتی نام او را از دفتر خود پاک کرده است.
او در ادامه تصریح کرد: اردوغان به دنبال قطع رابطه با رژیم صهیونیستی نیست بلکه تلاش دارد میان نخست‌وزیر اسرائیل با دولت تفکیک ایجاد کند و از طرف دیگر در مسئله تبادلات اقتصادی و تجاری با این رژیم خللی ایجاد نشود. کارشناس مسائل ترکیه در پایان گفت: امروز مردم و علمای اهل سنت در ترکیه خواستار توقف انتقال نفت به سرزمین‌های اشغالی شده‌اند. آن‌ها از اردوغان خواسته‌اند با قطع صادرات انرژی از باکو و آنکارا جلو ماشین جنگی اسرائیل در غزه را بگیرد. اما سخنان اردوغان در یک‌ماه گذشته بیشتر برای جلب نظر مسلمانان و مردم ترکیه صورت گرفته، چراکه در دو دهه اخیر، منافع اقتصادی ترکیه با رژیم صهیونیستی بر همه مسائل جهان اسلام ازجمله فلسطین اولویت داشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.