هر ساله در فصل پاییز، آنفلونزا به عنوان یکی از بیماری‌های سخت ظاهر می‌شود که از طریق بزاق یا تنفس می‌تواند به دیگران منتقل شود. ویروس آنفولانزا هر ساله باعث ابتلا ده‌ها هزار تن و مرگ هزاران نفر می‌شود.

دانستنی‌های آنفولانزا/تفاوت آنفولانزا نوع ۱ و ۲

تکتم شریفی نژاد-خبرنگار تحریریه جوان : در فصل شیوع آنفولانزا، ۲ نوع از آن مشاهده می‌شود. آنفولانزا نوع اول در ابتدای پاییز افزایش یافته و حدود ۷۵ درصد از کل آمار این بیماری را به خود اختصاص می‌دهد اما آنفولانزا نوع ۲ در فصل زمستان همه گیر شده و سهم کمتری از ابتلاها را شامل می‌شود.

انیس لوون، دانشیار میکروبیولوژی و ایمنی‌شناسی در دانشکده پزشکی دانشگاه اموری می‌گوید اگر برای شما هم غلبه سریع بر بیماری‌هایتان از اهمیت بالایی برخوردار است، اطلاعات این مطلب از آنفولانزا می‌تواند به شما کمک کند.

تفاوت آنفولانزا نوع ۱ و ۲

آنفولانزا نوع یک انواع مختلفی دارد. طبق گفته دکتر لوون این بیماری در حیوانات شناسایی شده و هر زمان می‌تواند از طریقی به انسان‌ها نیز منتقل شود. معمولا شیوع این نوع آنفولانزا ابتدا در حیوانات مشاهده می‌شود؛ مثل آنفولانزا خوکی در سال ۲۰۰۹؛ در صورتی که آنفولانزا نوع ۲ فقط بین انسان‌ها انتقال می‌یابد. دکتر لوون می‌گوید این نوع به ۲ دسته تقسیم می‌شود و در مدت زمانی خاص شیوع پیدا می‌کند. از آنجا که قدرت رشد و انتقال آنفولانزا نوع ۲ کمتر از نوع اول است بهتر می‌توان به پیشگیری از آن پرداخت.

دکتر شان لیو، استادیار بیماری‌های عفونی در دانشکده پزشکی ایکان در نیویورک گفت: کارشناسان و پزشکان هر ساله بررسی‌هایی دقیق و جهانی بر الگوی همه‌گیری آنفولانزا انجام می‌دهند و تلاش می‌کنند نحوه جهش آن را پیش بینی کنند. به گفته دکتر لیو، "به دلیل اینکه هنوز درمان قطعی برای این ویروس پیدا نشده، هر ساله واکسن آن ساختاری جدید پیدا می‌کند. سیستم ایمنی افراد طی مدتی مقاومت خود را نسبت به بیماری از دست می‌دهد بنابراین واکسن‌های به روز شده می‌تواند بدن را آماده مبارزه با ویروس کند. "

سازمان بهداشت عمومی به افراد با رده سنی بالاتر ۶ ماه توصیه می‌کند هر ساله واکسن آنفولانزا را دریافت کنند.

علائم عفونت آنفولانزا

بارزترین علائم هنگام ابتلا به آنفولانزا، شروع ناگهانی تب و لرز، دردهای عضلانی، گرفتگی ماهیچه، خستگی و نشانه‌های تنفسی از جمله سرفه و گلودرد هستند. طبق تحقیقات، بیشتر افراد به مدت ۳ تا ۷ روز درگیر این بیماری می‌شوند اما در برخی موارد نیز ممکن است علائمی چون عوارض تنفسی و خستگی تا ۲ هفته ادامه داشته باشد.

پیش از این پزشکان معتقد بودند که آنفولانزا نوع یک، شدیدتر از نوع دوم است اما مطالعات دقیق‌تر نشان دادند هر دو این بیماری‌ها نتیجه یکسانی در تعداد نفرات بستری شده در بیمارستان و آمار مرگ و میر دارند اما با تمام این اوصاف و تعابیر، آنفولانزا نوع ۲ بر کودکان اثر شدیدتری می‌گذارد.

دکتر لیو می‌گوید شایع‌ترین عارضه آنفولانزا شدید، ذات الریه (عفونت ریوی) شناخته شده است که می‌تواند ناشی از این ویروس یا ویروس باکتریایی باشد. آنفولانزا همچنین می‌تواند یک پاسخ التهابی شدید را در بدن به جای بگذارد و باعث تشدید بیماری‌های زمینه‌ای مثل آسم یا مشکلات قلبی شود.

نحوه تشخیص

گاهی با تست‌های موجود در مطب پزشکان و مراکز مراقبت فوری می‌توان از ابتلا به بیماری مطلع شد. برخی از این تست‌ها می‌توانند تفاوت آنفولانزا نوع ۱ و ۲ را تشخیص دهند. با اینکه حساسیت بالایی نداشته و آن‌چنان دقیق نیستند اما به عنوان یک معیار موثر در زمینه تشخیص به حساب می‌آیند.

راهکارهای درمانی

طبق گفته‌های دکتر لیو روند درمان آنفولانزا، صرف نظر از نوع آن، با تسکین علائم و حمایت از روال ایمنی بدن فراهم می‌شود. چهار داروی آنتی ویروس تایید شده از جمله تامیفلو وجود دارد که معمولا برای کاهش مدت و شدت بیماری تجویز شده و اکثرا به افراد در معرض خطر ابتلا، اشخاص بالای ۶۵ سال، خانم‌های باردار، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مثل آسم، دیابت یا مشکلات قلبی و کودکان زیر ۵ سال توصیه می‌شوند.

توصیه پزشکان به افرادی که به دنبال درمان‌های خانگی هستند نیز این است که همیشه هیدراته بمانند (آّب زیاد بنوشند و از کم آب شدن بدنشان جلوگیری کنند)، استراحت کافی داشته باشند و از مصرف داروهای بدون نسخه و بدون نظر پزشک خودداری کنند اما در صورت بروز و دوام علائمی همچون تب، اختلال تنفسی، درد قفسه سینه یا معده، باید سریعا به پزشک مراجعه شود.

منبع: نیویورک تایمز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.