مصحف مشهد رضوی کامل ترین مجموعه دستنویس قرآن به خط حجازی از سده نخست هجری با قدمت یکهزار و ۴۰۰ سال با حضور تولیت معزز آستان قدس رضوی رونمایی می شود.

با حضور تولیت آستان قدس رضوی؛ یک قرآن ۱۴۰۰ ساله در حرم مطهر رضوی رونمایی می‌شود

این مراسم با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی مدیرموسسه آل البیت احیاء التراث و نماینده تام الاختیار آیت الله سیستانی در ایران و جمعی از علما، فقها، مسئولان فرهنگی و اساتید دانشگاه پنجشنبه ۲۵ آبان ماه ساعت ۹ در محل تالار قدس کتابخانه مرکزی حرم مطهر رضوی برگزار خواهد شد.

قدمت این مصحف براساس سال یابی های دقیق در آزمایشگاه های معتبر جهانی به نیمه دوم سده نخست هجری باز می گردد.

این مصحف شریف با عنوان «مصحف مشهد رضوی» همراه با تحقیقات کامل و مقدمه ای مبسوط به صورت نسخه برگردان(فاکسیمیله) به چاپ رسیده است.

 نسخه اصلی این مصحف شریف در مرکز نسخ خطی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نگهداری می شود.

مصحف مشهد رضوی  یا مصحف المشهد الرضوی عنوانی است برای مجموع دو نسخۀ قرآنی با خط حجازی کهن به شماره‌های ۱۸ و ۴۱۱۶ در کتابخانۀ آستان قدس رضوی (مشهد). این اثر با ۲۵۲ برگ، کامل‌ترین مجموعه اوراق از یک قرآن کامل از سدۀ نخست هجری در سراسر جهان به شمار می‌آید که بیش از ۹۵% متن قرآن را در بردارد. با توجه به ویژگی‌های متنی این مصحف، ویژگی‌های رسم، غرائب املائی، اختلاف قرائات، چینش یا ترتیب بندی سوره‌ها، و نهایتاً بر پایۀ آزمایش‌های متعدد کربن ۱۴، روشن شده است که بخش اصلی این نسخه در سدۀ نخست هجری کتابت شده است.

مجموع ویژگی‌های این مصحف، در کمتر نسخه‌ای از قرآن‌های کهن به خط حجازی یافت می‌شود. از این رو، «مصحف مشهد رضوی» یکی از مهم‌ترین اسناد عینی در شناخت ما از تحولات تاریخ متن قرآن کریم در سدۀ نخست هجری است.

متن کامل «مصحف مشهد رضوی» با اجازه و همکاری کتابخانۀ آستان قدس رضوی وبا تحقیق و توضیحات و مقدمۀ مرتضی کریمی‌نیا، از سوی «مؤسسة آل البیت علیهم السلام لإحیاء التراث» در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲ (۲۰۲۲-۲۰۲۳ میلادی) به صورت فاکسیمیله به دو زبان عربی و انگلیسی منتشر شده است.

منبع: آستان نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.