رئیس کل سازمان نظام پرستاری، در آستانه روز پرستار، به تشریح مسائل و مشکلات جامعه پرستاری کشور پرداخت.

آن چیزی که وزارت بهداشت اجرا می‌ کند، قانون تعرفه گذاری پرستاری نیست

محمد میرزابیگی، در نشست خبری به مناسبت روز پرستار، گفت: هفته پرستار، فرصتی است که با مردم و مسئولان بیشتر صحبت کنیم. به طوری که در طول ۴ سال گذشته به ویژه در دو سال کرونا، بر خلاف سایر دستگاه‌ها که دورکار شدند؛ اما پرستاران بیشتر در صحنه خدمت حضور پیدا کردند.

وی افزود: تمامی پرستاران در ایام کرونا حداقل یکبار مبتلا شدند و ۱۵۰ پرستار هم شهید شدند.

میرزابیگی به طرح قاصدک اشاره کرد و گفت: این طرح با پیگیری‌های سازمان نظام پرستاری، حذف شد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری اظهار داشت: اما قانون تعرفه گذاری پرستاری که از سال ۹۹ کلید خورد، هنوز به درستی اجرایی نشده است. به طوری که شاهد بازنگری مصوبه قبلی در دولت سیزدهم بودیم که K پرستاری تعریف شد و نحوه محاسبه تعرفه پرستاری به ۴ روش مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود: آن چیزی که الان در وزارت بهداشت اجرا می‌شود، به هیچ وجه قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری نیست.

میرزابیگی گفت: کسی که خدمت را انجام می‌دهد، مسئولیت را می‌پذیرد و هزینه‌های خدمت را او باید دریافت کند.

وی افزود: وقتی قانون تعرفه گذاری در سیستم HIS ثبت می‌شود، باید محاسبات به صورت کامل انجام شود؛ نه اینکه بخواهند یک مبلغی را بپردازند.

میرزابیگی ادامه داد: تمامی خدمات پرستاری، کدهایی دارد که ثبت شده و سیستم بیمارستان‌ها باید این کدها را بخوانند. بنابراین، آنچه در بیمارستان‌های وزارت بهداشت اتفاق می‌افتد، فعلاً ثبت بسته‌های خدمتی به صورت محدود است.

وی افزود: وزارت بهداشت به جای اینکه از سازمان نظام پرستاری کمک بگیرد، یک سامانه‌ای به نام کارآمد را جاری ساخته که همان طرح قاصدک است.

میرزابیگی گفت: اگر غیر از این است، حاضریم با دوستان وزارت بهداشت مناظره کنیم.

وی افزود: توصیه ما به وزارت بهداشت، اجرای کامل قانون تعرفه گذاری پرستاری است.

میرزابیگی ادامه داد: نکته بعدی، برنامه هفتم است که چند آسیب جدی برای پرستاری دارد.

وی افزود: تعرفه گذاری خدمات پرستاری در برنامه هفتم باید از سرانه ملی محاسبه شود که دوستان وزارت بهداشت، کارهایی کرده اند که به قانون ضربه می‌زند.

میرزابیگی گفت: قانون اجرا نمی‌شود اما پول آن از مردم و بیمه‌ها دریافت می‌شود.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری اظهار داشت: تربیت نیروهای بین بخشی رشته‌های حد واسط نیز، یکی دیگر از موضوعاتی است که به پرستاری آسیب می‌زند.

وی افزود: جامعه پرستاری برای سطوح مختلف خدمت، تدبیر کرده و اینگونه نیست که با چنین تصمیماتی موافقت کند.

میرزابیگی با اشاره به احیای دوره بهیاری که در برنامه هفتم پیش بینی شده است، ادامه داد: چه لزومی دارد که رشته‌های منسوخ شده در دنیا را ما احیا کنیم.

وی افزود: با توجه به اینکه به سمت گران شدن خدمات سلامت می‌رویم، جامعه پرستاری آمده و راهکاری داده که خدمات سلامت، ارزان به مردم ارائه شود.

میرزابیگی ادامه داد: در خدمات مشترک، پرستاران این خدمات را ارزان‌تر انجام می‌دهند و بیمه‌ها نیز این خدمات را پوشش می‌دهند.

وی افزود: توصیه ما به هموطنان، استفاده از خدمات پرستاری جامعه نگر برای بیمارانی است که درگیر بیماری‌های مزمن هستند و نیاز است در منزل خدمت بگیرند.

میرزابیگی تاکید کرد: ۱۷۰۰ مرکز مراقبت پرستاری در منزل، آماده ارائه چنین خدماتی به بیماران هستند

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.