تحولات منطقه

۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۷
کد خبر: ۹۳۷۶۹۷

یک روانشناس گفت: برای کتاب‌خوان شدن یک نوجوان، کتاب‌خوانی باید در یک خانواده جایگاه مهمی داشته باشد و افراد در نشست‌های خانوادگی درمورد کتاب صحبت کنند.

فرزندمان را چطور کتاب‌خوان کنیم؟
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین،سیما فردوسی، روانشناس، بیست‌ونهم مهر ماه در استودیوی سلام تهران درباره ایجاد علاقه برای نوجوانان توسط والدین توضیح داد: نوجوانان باید الگو داشته باشند و در صورت نداشتن الگو در کسب هویت دچار مشکل می‌شوند؛ ما باید برای ایجاد یک ویژگی شخصیتی در نوجوان به این مسئله دقت کنیم که آیا فضای این کار در محیط خانه فراهم است؟ آیا والدین نوجوان در خانه کتاب می‌خوانند؟ آیا کسی در خانه به دیگری کتاب کادو می‌دهد؟ اقدامات این چنینی یا حتی نقد و بررسی کتاب در خانه می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی روی نوجوان بگذارد. مدارس با ایجاد مسابقات کتاب‌خوانی می‌توانند در این راه تاثیرگذار باشند. 

وی ادامه داد: در صورت آماده نبودن فضا برای کتاب‌خوانی، نوجوان انگیزه‌ای برای این کار پیدا نمی‌کند. برای کتاب‌خوان شدن یک نوجوان، کتاب‌خوانی باید در یک خانواده جایگاه مهمی داشته باشد و افراد در نشست‌های خانوادگی درمورد کتاب صحبت کنند. والدین همچنین باید دقت کنند که آیا کودک در فصل مدرسه فرصت خواندن کتاب غیر درسی دارد یا اینطور نیست. تشویق نوجوانان به خواندن کتاب‌های غیر درسی می‌تواند باعث شود نوجوان فقط کتب غیردرسی بخواند. 

این روانشناس درباره تمایل برخی نوجوانان به خواندن کتاب‌های غیر درسی به جای کتب تحصیلی توضیح داد: زمانی که درس‌ها سخت باشد یا تحصیل برای نوجوان دشوار است به سمت کتاب‌های غیردرسی فرار می‌کند. دانش آموزان اگر مطالب درسی را خوب یاد بگیرند مشکلی ندارند اما زمانی که اینطور نیست یک دانش آموز ممکن است بخوابد و دیگری ممکن است به نوعی دیگر از درس فرار کند. معلمان می‌توانند با شیرین کردن دروس برای کودکان و نوجوانان، آن‌ها را به درس علاقه‌مند کنند. از طرف دیگر دوستان روی نوجوانان بسیار تاثیر می‌گذارند و ممکن است علاقه کودک به یک کتاب به این دلیل باشد. 

فردوسی ادامه داد: متاسفانه خانواده‌ها معمولا فقط به کودکان تذکر می‌دهند اما علت اصلی فرار نوجوان از درس می‌تواند عدم اشراف کامل او به دروس باشد. برای درک بهتر خوب است تا والدین به مدارس مراجعه کنند و با معلمان صحبت داشته باشند. 

این روانشناس درباره آسیب‌شناسی توضیح داد: ما باید با کمک گرفتن از مشاوران مدرسه و مسئولان آن محل آسیب شناسی لازم برای نوجوانمان را انجام دهیم. نحوه برخورد با فرزندان بسیار اهمیت دارد، در نتیجه بهتر است که والدین بدانند چگونه با فرزند خود ارتباط بگیرند تا نوجوان احساس کمبود و خودکم‌بینی پیدا نکند. 

وی درباره علاقه‌مند کردن فرزندان به کتاب‌خوانی توسط والدینی که خود کتاب نمی‌خوانند گفت: این والدین باید ابتدا کمی خود را تغییر دهند و از خود شروع کنند؛ اگر کتاب برای این افراد دشوار است می‌توانند صرفا روزنامه مطالعه کنند تا کودک روند مطالعه کردن را ببیند. اگر نمی‌توانند چنین روندی را پیش ببرند بهتر است از مدارس کمک بگیرند تا در این مسیر کمکشان کنند. 

پایان پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.