سفیر ایران در جمهوری آذربایجان کریدور راه ارس را مورد تاکید سران نظام دانست و گفت: سران دو کشور در دیدارهای اخیر به اجرایی‌سازی توافقنامه ایجاد کریدور راه ارس تاکید کردند و رئیس جمهور آذربایجان دستور اختصاص بودجه ۸ میلیون دلاری را برای اجرای پروژه پل آغبند کلاله صادر کرده است.

اتصال ریلی ایران و جمهوری آذربایجان با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون‌دلاری

به گزارش قدس آنلاین، سیدعباس موسوی عصر امروز در نشست تخصصی کریدور ارس با بیان اینکه شاهد فصل جدیدی از روابط بین ایران و جمهوری آذربایجان هستیم، اظهار کرد: دولت خواهان توسعه همه‌جانبه روابط و اجرایی‌سازی توافقنامه کریدور راه ارس است.‌

وی افزود: امروز ما با قفقاز جدیدی روبه‌رو هستیم و باید تلاش کنیم در این فضای نوین قفقاز جنوبی را به گلوگاه ترانزیتی و تجاری جهان تبدیل می‌کند، نقش‌آفرینی فعالی داشته باشیم.‌

سفیر تام‌الاختیار کشورمان در جمهوری آذربایجان، تصریح کرد: خوشبختانه امروز منویات مقام معظم رهبری و سیاست اصولی نظام در منطقه قفقاز جنوبی محقق شده و قره‌باغ به عنوان بخشی از خاک اسلام به جمهوری آذربایجان ملحق شده است.‌

وی خاطرنشان ساخت: بعد از الحاق کامل قره‌باغ به خاک آذربایجان، روایت‌های مختلفی از صلح و ایجاد آتس‌بس در قفقاز مطرح می‌شود و در این میان کشورهای غربی تلاش داشتند بر اساس روایت‌های غلط خود موضوع حذف ایران از معادلات این منطقه را پیگیری کنند اما با مجموعه اقداماتی که در سطوح مختلف انجام گرفت، این بحث از دستور کار خارج شده است.

موسوی در تبیین الزامات شرایط نوین قفقاز جنوبی گفت: در این فضایی که امروز وجود دارد ما باید بتوانیم از فرصت‌های پیش آمده حداکثر بهره‌برداری را داشته باشیم و چالش‌های موجود را مدیریت نماییم.‌ در این میان مباحثی مانند کریدور زنگه‌زور در واقع روایت‌های رسانه‌ای، برای پیشبرد برخی از اهداف بود که می‌توانست علیه منافع کلان ما انجام گیرد بنابراین جمهوری اسلامی ایران مخالفت صریح خود را با چنین روایت و برداشتی از موضوع رفع انسداد خطوط مواصلاتی قفقاز بعد از پایان مناقشه قره باغ اعلام  کرد.

وی توضیح داد: در حال حاضر با فعل و انفعلات منطقه‌ای و بین المللی که شاهد هستیم همگان اذعان دارند که روایت‌هایی مانند روایت کریدور زنگه‌زور نمی‌تواند عملیاتی گردد. در این زمینه توافق بین دو کشور برای ایجاد کریدور راه ارس یک فرصت خیلی مغتنمی است که ما باید با داشتن یک نگاه ملی و حتی بین‌المللی برای اجرایی‌سازی آن حداکثر اجماع نظری و عملیاتی داخلی را در سطوح‌ مختلف ملی و منطقه‌ای ایجاد کنیم.‌

سفیر ایران در جمهور آذربایجان کریدور راه ارس را مورد تاکید سران نظام دانست و یادآور شد: سران دو کشور در دیدارهای اخیر به اجرایی‌سازی توافقنامه ایجاد کریدور راه ارس تاکید نموده‌اند و رئیس جمهور آذربایجان دستور اختصاص بودجه ۸ میلیون دلاری را برای اجرای پروژه پل آغبند کلاله صادر  کرده و  اتصال ریلی نیز در آینده با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری کشور آذربایجان انجام خواهد شد.‌

وی با بیان اینکه در سفرهای اخیر خود به استان‌های اردبیل و آذربایجان‌شرقی با اکثر بزرگان و مسئولان ارشد این دو استان ملاقات کرده و ضرورت برخورداری از نگاه ملی به بحث کریدور راه ارس را مطرح کرده است، ابراز داشت: البته این موضوع از طرف مسئولین منطقه‌ای کشور ما به‌خوبی در راستای منافع کلان ملی مورد توجه قرار گرفته است. ما امروز باید توجه داشته باشیم هر صدایی که در جهت اختلاف و جدایی بین دو کشور ایران و آذربایجان مطرح می‌شود صدای دوست نبوده و خیرخواهانه نیست و باید از فرصت‌های ایجاد شده برای حداکثرسازی همکاری‌های مشترک با دولت و ملت آدربایجان استفاده کنیم. ‌

من اهل تملق و ستایش کسی نیستم

موسوی افزود: من اهل تملق و ستایش کسی نیستم و مدیرعامل ارس را اولین بار است ملاقات می‌کنم اما خوشحالم مسئول منطقه آزاد ارس کسی است که با تفکری خلاقانه و جدیتی تحسین برانگیز پای کار اهداف و سیاست‌های نظام در قفقاز جنوبی است. منطقه آزاد ارس امروز در بطن تحولات نوین در حوزه روابط ایران و آدربایجان قرار گرفته است و این‌منطقه می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی متنوع خود در راستای توسعه تعاملات همه جانبه ایران و آذربایجان نقش آفرینی نماید.‌

گزارش حاکی است، نشست ویژه بررسی فرصت‌های همکاری استان آذربایجان‌شرقی و جمهوری آذربایجان روز گذشته با حضور مسئولان ارشد استانی، سازمان منطقه آزاد ارس و شهرستان جلفا برگزار شد.‌

ارس با تکیه بر موقعیت ژئواکونومیک خود و ظرفیت‌های اقتصادی منحصر به‌فرد، می‌تواند نقطه ثقل توسعه همکاری‌های چندوجهی ایران با منطقه قفقاز جنوبی به‌خصوص در عرصه کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی "راه ارس"باشد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اکبر ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    0 0
    با توجه به اینکه در کریدور میانی مد نظر ترکیه، هنوز از احداث راه آهن 220 کیلومتری بین مرز نخجوان - ایغدیر - قارص، هیچ خبری نیست و راه آهن احداثی در کریدور راه ارس از طرف جمهوری آذربایجان به سمت نخجوان در مرز ترکیه ابتر خواهد ماند و نخواهد توانست به سمت داخل ترکیه ادامه مسیر بدهد، لذا با توجه به اینکه راه آهن احداثی کریدور راه ارس جمهوری آذربایجان در منطقه آقبند (خداآفرین) جهت وصل شدن به نخجوان وارد خاک ایران خواهد شد، ایران می تواند با احداث راه آهن 100 کیلومتری از جلفا به خوی، ادامه این راه آهن کریدور میانی را از خاک خود به سمت خاک ترکیه و بندر مرسین در سواحل دریای مدیترانه و نیز استانبول و اروپا متصل بنماید و موقعیت و نقش ایران را در این کریدور میانی راه ارس پر رنگ تر بنماید. ضمن اینکه اتصال این کریدور میانی به بندر مرسین از خاک ایران از مسیر راه آهن جلفا - خوی - قطور - شمال دریاچه وان - مرسین، حدود 300 کیلومتر از مسیر پیشنهادی ترکیه یعنی از راه آهن جلفا - نخجوان - ایغدیر - قارص - مرسین کوتاهتر می باشد و همچنین به راه آهن آنکارا و اروپا نیز در داخل خاک ترکیه متصل است.