سخنگوی وزارت امورخارجه چین تاکید کرد: ژاپن باید به خواسته‌های قانونی ذی‌نفعان برای ارزیابی و جبران خسارت ناشی از رهاسازی پساب نیروگاه فوکوشیما رسیدگی کند.

چین: ژاپن باید خسارت‌های ناشی از رهاسازی پساب نیروگاه فوکشیما را جبران کند

به گزارش قدس آنلاین، وانگ ونبین سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز (سه‌شنبه هفتم آذر) در خصوص گزارش شرکت برق توکیو الکتریک (TEPCO) گفت: مقامات ژاپنی باید در گفت‌وگوهای صمیمانه با ذی‌نفعان شرکت کرده و یک مکانیسم نظارتی برای جلوگیری از عواقب جبران‌ناپذیر ناشی از رهاسازی آب موجود در مخازن خنک کننده رآکتور اتمی آسیب دیده فوکوشیما ایجاد کنند.

شرکت برق توکیو الکتریک (TEPCO) در روزهای اخیر مراحل تعیین و جبران خسارت قربانیان رهاسازی آب موجود در مخازن خنک کننده رآکتور اتمی آسیب دیده فوکوشیما را آغاز کرده است.

وانگ تاکید کرد که رهاسازی آب موجود در مخازن خنک کننده رآکتور اتمی آسیب دیده فوکوشیما در دریا بر سلامت تمام بشریت، محیط زیست دریایی جهانی و منافع عمومی بین‌المللی تأثیر دارد.

وی افزود: توکیو باید نگرانی های داخلی و جهانی به خصوص نگرانی های کشورهای همسایه را جدی گرفته و با ذی‌نفعان با نگرش مسوولانه و سازنده ارتباط برقرار کند.

سفارت چین در ژاپن روز جمعه (سوم آذر) در بیانیه ای اعلام کرد رهاسازی آب های آلوده رآکتور اتمی فوکوشیما به دریا، نه تنها به ژاپن آسیب می رساند، بلکه خطرات قابل توجهی را برای سایر کشورها به ویژه کشورهای همسایه به همراه دارد.

این بیانیه افزود: توکیو باید انتقال خطر آلودگی هسته ای به جهان را متوقف کند و با ذی‌نفعان مربوطه ارتباط صمیمانه برقرار کند.

پیش از این روزنامه نیویورک تایمز در اردیبهشت ماه گزارش داده بود که هر روز بیش از صد تن آب به نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما داییچی در ژاپن وارد می‌شود تا بتواند پس از فاجعه هولناک سونامی سال ۲۰۱۱، قلب این رآکتور را خنک نگاه دارد.

دولت ژاپن با بیان اینکه هیچ جایگزین عملی برای رهاسازی آب‌های نگهداری شده برای خنک کردن این رآکتور وجود ندارد، متعهد شده که این رهاسازی را با توجه دقیق به استانداردهای ایمنی هسته‌ای انجام دهد. این طرح توسط ناظر هسته‌ای سازمان ملل متحد یعنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مستقر در وین تایید شده است.

اما این موضوع به طور فزاینده‌ای باعث نگرانی همسایگان ژاپن شده است. کشورهایی که به ویژه در جنوب اقیانوس آرام هستند و دهه‌ها از نتیجه آزمایش هسته‌ای آمریکا در جزایر مارشال رنج برده‌اند، نسبت به وعده‌های ایمنی هسته‌ای بدبین هستند. ۲ ماه پیش، گروهی به نمایندگی از بیش از دوازده کشور در اقیانوس آرام، از جمله استرالیا و جزایر مارشال، از توکیو خواستند تا رهاسازی آب موجود در این مخازن را به تعویق بیندازد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.