ما کشوری هستیم که بیشترین میزان پرداخت یارانه را در حوزههای مختلف انرژی از جمله بنزین به مردم میدهیم. تعجبی هم ندارد، زیرا دارنده منابع عظیم نفت و گاز هستیم و باید شهروندان انرژی را با قیمت مناسب در اختیار داشته باشند.
ملاحظاتی را باید مدنظر داشته باشیم. اولین موضوع این است که قیمت پایین حاملهای انرژی نباید به افزایش مصرف منجر شود. باید سیاستگذاریها به گونهای باشد که قیمتهای پایین و یارانهای بستری برای مصرف بی رویه نباشد.
ملاحظه دوم این است که باید به توزیع عادلانه یارانه مبادرت کنیم. به طور مثال، در زمینه بنزین الان شاهد نوعی بی عدالتی در توزیع یارانه هستیم. زیرا سهمیه بنزین یارانهای به خودرو تعلق میگیرد. ناگفته پیداست که اقشار ضعیف اصلاً خودرو ندارند که بخواهند از یارانه آن استفاده کنند.
نظرات اکبر رنجبرزاده، نماینده اسدآباد در مجلس را در خصوص لزوم اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر به منظور مقابله با ناترازی بنزین و ایجاد عدالت در توزیع یارانه میخوانید.
رنجبرزاده با اشاره به این موضوع که دولت بایدب رنامهای را برای رفع ناترازی بنزین در کشور به اجرا درآورد، تصریح کرد: اختصاص سهمیه بنزین به نفر پیشنهاد مرکز پژوهشهای مجلس است که می تواند در این زمینه کمککننده باشد. در این چارچوب، هر شهروند ایرانی از سهمیه بنزین یارانهای در ماه بهرهمند میشود، صرف نظر از این که خودرو داشته باشد یا نه.
وی ادامه داد: در مجلس دهم به این نتیجه رسیدیم که باید برای حل مشکل ناترازی بنزین و ایجاد عدالت در توزیع یارانه به سمت اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر برویم. در آن زمان این طرح را مطرح کردیم و پیگیر بودیم که اجرایی شود. متأسفانه این اقدام انجام نشد و در دولت آقای روحانی افزایش قیمت بنزین را داشتیم که به مشکلات بعدی منجر شد.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در آن زمان پیشنهاد دادیم که طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر در جلسه سران قوا مطرح شود و زمینه اجرا شدنش به وجود بیاید. متأسفانه تا الان به سمت اجرای این طرح نرفتهایم. در صورتی که میتواند به حل مشکل ناترازی بنزین و عادلانهسازی توزیع یارانه کمک کند.
رنجبرزاده گفت: وقتی مردم ببینند که هر ماه سهمیه مشخصی از بنزین یارانهای دارند و مدیریت مصرف در اختیار خودشان است، حساسیت بیشتری در مورد نحوه استفاده از بنزین خواهند داشت. این شرایط به کنترل مصرف منجر میشود.
وی ادامه داد: از نظر من، باید دولت زیرساختهای لازم را برای اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر مهیا کند. این امر از قاچاق ۲۰ الی ۳۰ میلیون لیتری که در کشور اتفاق میافتد، جلوگیری میکند. دولت وظیفه دارد جلوی استفادههای نامتعارف بنزین اعم از قاچاق و مصرف بی رویه را بگیرد.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: نیاز است کارت اعتباری یارانه انرژی برای مردم در نظر بگیریم و سهمیه انرژی یارانهای هر فرد در این کارت شارژ شود. به این ترتیب، وظیفه مدیریت و کنترل مصرف را به عهده شهروندان میگذاریم.
رنجبرزاده گفت: این که همه شهروندان اعم از این که خودرو دارند یا نه از سهمیه بنزین بهرهمند شوند، به نفع اقشار ضعیف است. زیرا معمولاً این افراد خودرو ندارند و در شرایط فعلی از یارانه بنزین بی بهره هستند. وقتی سهمیه بنزین یارانهای به کدملی هر شهروند تعلق بگیرد، همگان به صورت برابر از این یارانه بهرهمند میشوند.
وی ادامه داد: اختصاص سهمیه بنزین به نفر در واقع کمکی به معیشت اقشار ضعیف است که عمدتاً خودرو ندارند. این امر میتواند بهبود ضریب جینی را در کشور به دنبال داشته باشد.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اختصاص سهمیه بنزین به نفر و کدملی به ازای هر روز یک لیتر از جهات مختلف برایمان سود دارد. از یک طرف، به مقابله با قاچاق و کنترل مصرف میانجامد و از طرف دیگر، بهبود معیشت اقشار ضعیف را رقم میزند و ضریب جینی را کاهش خواهد داد.
رنجبرزاده گفت: از آنجائیکه ما در حال پرداخت یارانه بالایی در حوزه انرژی هستیم، باید در مورد نحوه توزیع این یارانه نیز حساسیت داشته باشیم. یارانه باید به نحوی در جامعه توزیع شود که اقشار ضعیف بیشترین نفع را از آن ببرند. درشرایط فعلی که سهمیه بنزین به خودرو تعلق میگیرد، برعکس است. بیشتر اغنیا و کسانی که تمکن مالی دارند، از یارانه بنزین بهره میبرند.
نظر شما