عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: استفاده از تولیدات بار اول و دانش بنیانی بایستی در صنایع دیگر نیز مورد توجه قرار بگیرد. از طریق استفاده از تولیدات بار اول در صنایع نفت و گاز کشور توانستیم به رفع نیازهای خود در زمینه ی تجهیزات گلوگاهی بپردازیم.

استفاده از تولیدات بار اول در صنایع نفت و گاز نیازهای کشور در زمینه تجهیزات گلوگاهی را برطرف کرد

دولت سیزدهم به جای امید بستن به رفع تحریم ها، سیاست های اقتصادی و سیاسی فعالی را به اجرا گذاشت. در همین ارتباط، علاوه بر پیگیری همکاری‌های گازی با کشورهای شمالی به سمت افزایش صادرات گاز طبیعی رفت که این قدم بزرگ و مهم، تجارت گاز ایران را به حدود ۲۰ میلیارد مترمکعب در سال افزایش داد.

اتکا به توان داخلی و دانش بنیانی در صنعت نفت و گاز کشور به کمک مان آمد تا بتوانیم بهره برداری از فاز 11 پارس جنوبی را عملیاتی و به افزایش تولید گاز کشور کمک کنیم. تمامی این روندها در کنار افزایش صادرات نفت، بسترساز رشد اقتصادی کشور شد.

براساس گزارش مرکز آمار ایران، تولید ناخالص داخلی کشور در تابستان 1402 در مقایسه با تابستان سال گذشته 7.1 درصد افزایش یافت. تولید ناخالص داخلی بدون احتساب نفت 4.2 درصد گزارش شده است. رشد اقتصادی کشور در شش ماهه ی اول سال به 7 و نیم درصد رسید.

طبق اطلاعات ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران، رشد اقتصادی در بخش کشاورزی منفی 3.2 درصد، بخش نفت و گاز 25.6 درصد، معادن 1.7 درصد، صنعت 2.6 درصد، تامین آب، برق و گاز طبیعی منفی 6.3 درصد، ساختمان 2.9 درصد و خدمات 7.5 درصد بوده است.

شواهد نشان می دهد که ایران در حوزه تجارت انرژی و توسعه ظرفیت برداشت و استخراج نفت و گاز نسبت به دیگر بخش‌های کشور، عملکرد بهتری داشته است. به این ترتیب، صنعت نفت و گاز کشور به عنوان پیشران اقتصادی عمل کرده و سهم زیادی از رشد اقتصادی کشور را به خودش اختصاص داده است.

نظرات شهباز حسن پور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص رشد اقتصادی شش ماهه ی اول سال جویا شدیم که در ادامه می خوانید.

حسن پور با اشاره به این موضوع که آمارهای منتشره توسط مرکز آمار ایران در مورد رشد اقتصادی شش ماهه ی اول سال نشان دهنده ی پیشرانی بخش نفت در اقتصاد کشور است، تصریح کرد: افزایش  7.1 درصدی تولید ناخالص داخلی کشور در تابستان 1402 در مقایسه با تابستان سال گذشته نشان دهنده ی سیاست گذاری های صحیح دولت سیزدهم است.

وی ادامه داد: اینکه تولید ناخالص داخلی بدون احتساب نفت 4.2 درصد گزارش شده است و با احتساب نفت افزایش چشمگیری پیدا می کند، نشان دهنده ی پیشرانی صنعت نفت و گاز کشور است. به طوری که رشد اقتصادی کشور در شش ماهه ی اول سال به 7 و نیم درصد می رسد.

حسن پور با اشاره به این موضوع که وزارت نفت یکی از موفق ترین وزارتخانه های کشور به شمار می رود و سهم بسزایی در افزایش رشد اقتصادی کشور ایفا کرده است، تصریح کرد: این وزارتخانه از طریق سیاستگذاری های صحیح و فعال به سمت استفاده ی حداکثری از ظرفیت های موجود حرکت کرد و توانست نتایج خوبی را برای کشور ایجاد کند.

وی ادامه داد: دیپلماسی انرژی کشور در دولت سیزدهم بسیار خوب بوده است و توانسته است در شرایط تحریمی کامل به بازارسازی برای فروش نفت کشور بپردازد و حضور فعال کشور را در بازارهای جهانی انرژی رقم بزند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: یکی از نکات مثبت وزارت نفت در دولت فعلی این است که تعامل بسیار خوبی با مجلس شورای اسلامی و کمیسیون انرژی داشته است. تمامی این مسائل نشانه ی مدیریت خوب وزیر نفت است.

حسن پور گفت: دستاوردهایی که در صنایع نفت و گاز به دست آمد، بر اثر همکاری بدنه ی وزارت نفت بود و نمی توان این موفقیت را تنها به یک بخش مرتبط دانست. سیاست گذاری در راستای بازارسازی تضمینی برای نفت از طریق همکاری در پالایشگاه های فراسرزمینی و تجهیز آن ها یکی از اقدامات شایسته ی وزارت نفت فعلی است.

وی ادامه داد: از طریق این سیاست گذاری توانستیم در شرایط تحریمی کامل به فروش نفت خود به کشورهای هدف بپردازیم و بازار تضمینی برای فروش نفت کشور به وجود بیاوریم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: استفاده از تولیدات بار اول در صنایع نفت و گاز کشور قابل تقدیر است و امیدواریم استفاده از دستاوردهای دانش بنیانی در صنایع دیگر نیز مورد توجه قرار بگیرد. از طریق استفاده از تولیدات بار اول در صنایع نفت و گاز کشور توانستیم به رفع نیازهای خود در زمینه ی تجهیزات گلوگاهی بپردازیم و زمینه را برای خنثی سازی تحریم ها مهیا کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.