یحیی السنوار به میانجیگران بین‌المللی اعلام کرده اگر اسرائیل اسرای خود را «زنده می‌خواهد»، تبادل اسرا تنها پس از «آتش‌بس کامل» و بر اساس طرح «همه در قبال همه» امکانپذیر است.

مقاومت میدان‌دار دیپلماسی و میدان /  مطرح شدن گمانه‌ها درباره آتش ‎بس در غزه؛ همه چیز از دست برتر حماس حکایت دارد

همزمان با بالا رفتن تصاعدی آمار تلفات نظامیان اشغالگر، گمانه زنی ها درباره برقراری آتش بس دوباره در غزه داغ شده است. ارتش رژیم صهیونیستی در آخرین اطلاع رسانی به مرگ  دستکم ۴۷۲ نظامی خود از ابتدای تجاوز به غزه اذعان کرده است. همچنین ابوعبیده فرمانده گردان های القسام، شاخه نظامی حماس از انهدام بیش از 720 تجهیزات زرهی و سنگین اشغالگران طی 77 روز گذشته خبر داده است.

به این مسئله فشار افکار عمومی جهانی و درونی بر بنیامین نتانیاهو را هم باید افزود. خانواده اسرای صهیونیست پس از تایید هلاکت سه اسیر اسرائیلی در حملات خودی، جلوی وزارت جنگ دست به تحصن زده و خواستار آتش بس و آزادی اسرای خود به هر شکل ممکن هستند.

سفر هئیت بلندپایه حماس به رهبری اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی این گروه به مصر نیز بر شایعات درباره آتش بس دامن زده است. به گفته زیاد النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی، هیئت فلسطینی که از روز جمعه در قاهره بسر می برد، در این سفر راه هـای توقف جنگ و مبادله اسرا را بررسی خواهد کرد.

پیشنهاد جدید صهیونیست ها

از زمان آغاز جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه بیش از ۲۰ هزار فلسطینی که بیشتر زن و کودک هستند به شهادت رسیده اند. در سوی مقابل پس از آتش‌بس یک هفته ای و موقت، هنوز گروه های مقاومت ۱۲۶ اسیر صهیونیست و ۱۱ تبعه خارجی را در اختیار دارند و این برگ امتیازگیری مهمی از تل آویو در اختیار حماس گذاشته است.

در این میان روز گذشته خبرگزاری سی‌ان‌ان از پیشنهاد توافق جدید تل‌آویو به حماس که ذیل آن توقف هفت روزه در جنگ به‌ازای آزادی ۳۵ گروگان صهیونیست شامل مابقی زنان، سالخوردگان و مردان ناتوان بود خبر داد. روزنامه العربی الجدید ولی به نقل از منابعی در مقاومت فلسطین گزارش داد: مقاومت با آتش بس مذکور کاملا مخالف است. روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت نیز به نقل از برخی منابع مدعی شده است که جنبش حماس ضمن پافشاری بر مواضع خود، خواستار توقف کامل جنگ شده و به هیچ وجه آتش‌بس موقت در غزه را نمی‌پذیرد. این رسانه به نقل از این منابع بیان کرد که برآوردهای تل‌آویو حاکی از آن است که توافق جدید برای مبادله اسرا پیش از هفته نخست ژانویه محقق نخواهد شد.

تصویری از مراان البرغوثی در دادگاه رژیم صهیونیستی

دردناک ترین شرط حماس

مقاومت بی توجه به خواسته صهیونیست ها و البته رجزخوانی های سوری آنها، به پشتوانه موفقیت های میدانی، با دست پر ظاهر شده و رئیس دفتر سیاسی حماس در غزه، پنجشنبه گذشته شرایط جدیدی را برای آزادی اسرای اسرائیلی اعلام کرد. یحیی السنوار به میانجیگران بین‌المللی اعلام کرده اگر اسرائیل اسرای خود را «زنده می‌خواهد»، تبادل اسرا تنها پس از «آتش‌بس کامل» و بر اساس طرح «همه در قبال همه» امکانپذیر است.

اظهارات السنوار در شرایطی مطرح شده است که بامداد دیروز روزنامه «یدیعوت آحارونوت» گزارش کرده بود که جنبش حماس بر آتش‌بس دائمی اصرار دارد و نمی‌خواهد آتش‌بس موقت را بپذیرد و تأکید دارد توافق جدید تبادل اسرا باید شامل آزادی همه اسرا از جمله مروان البرغوثی، عبدالله البرغوثی و احمد سعدات باشد.

اشاره رسانه صهیونیست به سه اسیر فلسطینی از این منظر مهم است که برخی آزادی مروان برغوثی را به عنوان دردناک ترین شرط حماس برای آتش بس تعبیر می کنند. برغوثی از جمله افرادی در جنبش فتح بود که به مبارزه مسلحانه با اسرائیل اعتقاد داشت و با خیانت افرادی مانند محمود عباس، در سال ۲۰۰۲ در رام الله بازداشت شد و به جرم کشتن چهار اسرائیلی و یک یونانی به ۵ بار حبس ابد محکوم گشت. روحیه وی در طول دادگاه هیچگاه نشکست و به نماد مقاومت فلسطین تبدیل شده است. اسرائیل هیچگاه حاضر نشد در مورد آزادی برغوثی به عنوان شخصیتی ملی مذاکره کند چون آزادی اش کرانه باختری را به مرز انفجار می رساند و جایگاه سازشکارانی چون محمود عباس را به شدت تضعیف می کند و همین دلیل اسرائیل بر روی او حساسیت ویژه ای دارد. اگر حماس بتواند این مبارز فلسطینی را پس از ۲۱ سال زندان آزاد کند، بدون شک ضربه ای به شدت سخت بر روحیه اسرائیلی ها وارد می کند.

عقب‌نشینی تیپ گولانی از غزه

ناکامی اشغالگران در تحمیل اراده خود به مقاومت درباره آتش بس در حالی است که این روزها اخبار خوبی هم از صحنه میدانی برای آنها به گوش نمی رسد. در این راستا روز گذشته اخباری از عقب نشینی تیپ گولانی از غزه منتشر شد. تیپ گولانی» یا «تیپ شماره یک ارتش اسرائیل» شامل زبده ترین نظامیانی است که صهیونیستها می‌گویند بیشترین و سخت‌ ترین آموزش‌ها را می‌بینند و در نبرد زمینی غزه هم حساب ویژه‌ای بر روی آنان باز شده بود. هر چند تل آویو این اقدام را تاکتیکی و با هدف سازماندهی دوباره نیروها خوانده اما انتشار فیلم های از شادی نظامیان تیپ مذکور پس از عقب نشینی از غزه که نشان دهنده ترس آنها از رویاروی با رزمندگان مقاومت است گویای هم چیز بود. شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی هم افشا کرد که ارتش، تیپ گولانی را از غزه، عقب می‌کشد؛ زیرا تلفات زیادی را در جریان درگیری با نیروهای مقاومت فلسطین متحمل شده است. گفتنی است که هفته پیش در درگیری های منطقه الشجاعیه غزه ۱۰ نظامی از این تیپ در کمین مقاومت افتاده و کشته دهند.  تامر گرینبرگ» فرمانده گردان ۱۳ تیپ گولانی که تا هفته پیش این حادثه رجز می‌خواند و خطاب به مبارزان مقاومت گفته بود که «بیایید ببینیم چه کسی برای جنگ بهتر آماده شده است، ما تمایل بسیار زیادی برای حمله و قتل تعداد بیشتری از شما داریم...» هم کشته شده و این برای اسرائیلی‌ها شوک‌آور بود.

واقعیات موجود سبب شد که مجله آمریکایی اینترسپت در گزارشی با اشاره به رخدادهای جاری در فلسطین اشغالی نوشت: اسرائیل اقدام به کشتار غیرنظامیان و ویرانی خانه ها در غزه می‌کند اما حمله زمینی علیه جنبش حماس در این باریکه تبدیل به باتلاقی برای تل آویو شده است. در ادامه گزارش با طرح این پرسش که «آیا حمله اسرائیل علیه نوار غزه موفقیت آمیز بوده یا شکست خورده است؟» آمده است: رزمندگان حماس همچنان مبارزه می‌کنند و رهبران ارشد این جنبش در زنده هستند. هنوز ده‌ها اسیر اسرائیلی نزد جنبش حماس بوده و این جنبش همچنان تنها قدرت حاکم بر نوار غزه به شمار می‌رود. این در حالی است که اسرائیل متعهد شده بود جنبش حماس را از بین ببرد. این به معنی شکست اسرائیل است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.