انتخابات

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: ناترازی بنزین به دلیل مصرف بالای خودروهای داخلی است، الان در یک چرخه بی انتها گیر افتاده ایم از یک طرف تولید را افزایش می دهیم و در طرف دیگر مصرف به صورت روزافزون افزایش می یابد. ادامه این روند شدنی نیست و یک جایی به بن بست می رسیم.

در چرخه بی انتهای تولید خودروهای بی کیفیت و مصرف روز افزون بنزین گرفتار شده ایم/پرمصرف ها هزینه سوخت خود را بپردازند

در لایحه ی بودجه ی 1403 دولت به پیش بینی هزینه ی قریب به 3 میلیارد دلاری برای واردات بنزین پرداخته است. به این ترتیب، در حالی که در سال 1401 صادرات بنزین داشتیم و کشور از حدود 1 میلیارد دلار ارزآوری منتفع می شد، حالا به هزینه ی قریب به 3 هزار میلیارد دلاری برای واردات بنزین نیاز داریم.

با توجه به کسری بودجه ی 200 همتی که واردات بنزین به کشور تحمیل می کند، کلیات بودجه در مجلس رد شد. آمار و ارقام موجود نشان می دهد که اگر مشکل ناترازی بنزین را با روش هایی مانند اصلاح کیفیت خودروها، نوسازی ناوگان حمل و نقل شخصی و عمومی، بهبود جاده ها، تنوع بخشی به سبد سوختی کشور و موارد دیگر حل نکنیم، در باتلاقی گیر خواهیم کرد که نتیجه اش جز هدر رفت منابع ارزی کشور نخواهد بود.

به زعم کارشناسان، ناترازی بنزین یک راه حل ندارد و باید مجموعه ای از راهکارها را در پیش بگیریم و اگر اهتمام جدی در این زمینه نداشته باشیم، هر سال بر شدت موضوع و میزان ارزی که برای واردات نیاز داریم، افزوده می شود.

به زعم کارشناسان، واردات خودروهای برقی و هیبریدی می تواند به کاهش مصرف بنزین در کشور کمک کند. از طرف دیگر، فضایی رقابتی ایجاد می شود و خودروسازان بالاجبار به سمت بهبود کیفیت خودروهایشان حرکت می کنند.

 علی جدی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به این موضوع که ناترازی بنزین در کشور جدی است و اگر چاره اندیشی اساسی برایش نداشته باشیم، با مشکلات اساسی و لاینحل در آینده ی نزدیک مواجه می شویم، تصریح کرد: برخی به سرعت به این نتیجه می رسند که گران کردن بنزین یک راه حل است و باید به آن سمت حرکت کنیم. در حالی که راهکارهای غیرقیمتی بسیار موثری پیش رو داریم و باید به آن ها روی بیاوریم.

 وی ادامه داد: اگرچه بالا بردن قیمت بنزین در دستور کار نیست، لازم است پرمصرف ها هزینه ی سوخت یا انرژی مصرفی خود را بپردازند و کم مصرف ها و کسانی که در چارچوب الگو مصرف می کنند از تشویق بهره مند شوند. به این ترتیب، در مردم انگیزه ایجاد می کنیم که به بهینه سازی مصرف بپردازند.

جدی گفت: ناترازی بنزین به دلیل مصارف بالای خودروهای تولید داخل است. باید در این بخش اصلاحات جدی رخ دهد. واردات بنزین به معنای صرف منابع ارزی کشور است. خودروهای داخلی بسیار بیشتر از استاندارد جهانی مصرف بنزین دارند. باید برنامه های جدی برای حل این مشکل داشته باشیم. همچنین استفاده از سوخت های کمکی در کنار بنزین می تواند به حل مشکل ناترازی بنزین کمک کند

وی ادامه داد: الان در یک چرخه ی بی انتها گیر افتاده ایم. از یک طرف تولید را افزایش می دهیم و در طرف دیگر مصرف به صورت روزافزون افزایش می یابد. ادامه ی این روند شدنی نیست و یک جایی به بن بست می رسیم.

جدی در جمع بندی تأکید کرد: تا وقتی متوجه اهمیت انرژی در کشور نشویم، نمی توانیم مشکل ناترازی را حل کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.